Województwo pomorskie zyskało blisko 75 km odnowionych i wyremontowanych dróg krajowych. Prace, na zlecenie gdańskiego oddziału GDDKiA, zostały wykonane przez firmę Skanska, a łączna wartość obu zawartych umów opiewała na ponad 32 mln zł netto.
Zrealizowane prace polegały na remoncie i odnowie dróg krajowych przy użyciu betonu asfaltowego lub mieszanki mastyksowo-grysowej SMA. Roboty zostały wykonane metodą tzw. „dużej łaty”. W ramach I zadania odnowiono i wzmocniono nawierzchnię oraz pobocza dróg krajowych nr 20, 21, 22, 25 i 55. W zakresie II „Dużej Łaty” zrealizowano prace na odcinkach dróg krajowych nr 6,S6, 20, 22, 25, 55, 90.
- W ramach kontraktu odpowiadaliśmy także m.in. za wykonanie i wypełnienie szczelin w nakładkach asfaltowych na betonie cementowym, frezowanie nawierzchni bitumicznych na zimno i nawierzchni betonowych, regulację pionowych studzienek kanalizacyjnych, umocnienie zawyżonych krawędzi jezdni, oznakowanie poziome, przełożenie nawierzchni chodników oraz obsługę geodezyjną – wyjaśnia Adam Kak, Menadżer Projektów, Skanska.
Remont lub odnowa nawierzchni dróg wykonywana metodą „dużej łaty” polega na:
- założeniu osnowy geodezyjnej i wykonaniu pomiaru geodezyjnego przed rozpoczęciem robót,
- ustawieniu krawężników na odcinkach, na których przewidziano ten zakres robót,
- wykonaniu frezowania nawierzchni,
- wykonaniu pomiaru geodezyjnego po zakończeniu frezowania,
- wykonaniu oczyszczenia i skropienia emulsją bitumiczną,
- ułożeniu warstwy wyrównawczej gr. 5 cm,
- wykonaniu pomiaru geodezyjnego po ułożeniu warstwy wyrównawczej,
- wykonaniu ponownego oczyszczenia i skropienia emulsją bitumiczną,
- ułożeniu warstwy ścieralnej gr. 4 cm,
- wykonaniu powykonawczego pomiaru geodezyjnego po ułożeniu warstwy ścieralnej,
- wykonaniu i zalaniu szczelin dylatacyjnych na nakładkach bitumicznych układanych na starej nawierzchni betonowej „stara berlinka”,
- umocnieniu poboczy frezem,
- ułożeniu chodników.
Źródło: Skanska