Na śląskich drogach wojewódzkich od września trwają badania stanu nośności nawierzchni. Wyniki znane będą w grudniu.
Prowadzone przy użyciu ugięciomierza laserowego TSD (Traffic Speed Deflectometer) badania sprawdzają rzeczywiste ugięcia konstrukcji drogi, ponieważ całe laboratorium zainstalowane jest w naczepie ciężarówki nazywanej powszechnie TIR-em. Pomiar odbywa się w ruchu i dzięki laserowym czujnikom jest ciągły, a nie jak wcześniejsze - punktowy, przeprowadzany co 100 metrów. Na tej podstawie stworzony zostanie ranking odcinków dróg, które należy wyremontować.
Przebadana zostanie cała sieć licząca 1200 km dróg administrowanych przez ZDW w Katowicach. Zebrane informacje o nieprawidłowościach w konstrukcji drogi pozwolą na lepsze przygotowanie ewentualnych remontów. - Będziemy wiedzieli na których odcinkach potrzeba będzie całkowita wymiana gruntu, a gdzie na przykład tylko wzmocnienie istniejącej konstrukcji - poinformował dyrektor ZDW w Katowicach, Zbigniew Tabor.
Laboratorium TSD skonstruowano w Danii i dotychczas używane było w kilku krajach Europy i w Australii. ZDW w Katowicach (przy współpracy Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie i ZDW w Łodzi), jako pierwszy przeprowadzi badanie na całej swej sieci dróg.
Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego