Szczecin rozpoczyna kolejne inwestycje w transporcie publicznym, które dotyczą przebudowy sieci tramwajowej. Do 2015 roku, w ramach projektu „Budowa i przebudowa torowisk w Szczecinie”, zostanie zmodernizowane torowisko i przebudowana zajezdnia tramwajowa w al. Wojska Polskiego.

 

11 października prezydent Szczecina Piotr Krzystek podpisał dwie umowy: z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie realizacji projektu „Budowa i przebudowa torowisk w Szczecinie” oraz z ZUE S.A. z siedzibą w Krakowie na zaprojektowanie i przebudowę Zajezdni Pogodno.

Wartość projektu „Budowa i przebudowa torowisk w Szczecinie” wynosi ponad 273 mln zł, z czego dofinansowanie stanowi 59% kosztów kwalifikowanych.

Realizacja tego projektu będzie polegała na zaprojektowaniu i wykonaniu robót budowlanych, polegających na przebudowie zajezdni tramwajowej Pogodno w Szczecinie. Zadanie będzie realizowało ZUE S.A.

W ramach inwestycji zajezdnia zostanie gruntownie przebudowana i dostosowana do obsługi pojazdów niskopodłogowych. Układ torowy zostanie przebudowany i rozbudowany w taki sposób, aby umożliwić wyjazd zarówno w kierunku Głębokiego jak i centrum miasta. Dobudowany zostanie nowy dwudziesty pierwszy tor, który będzie pełnił funkcję toru objazdowego. Wszystkie tory na terenie zajezdni zostaną zmodernizowane. Część torów zyska nowe funkcje: np. przeznaczone będą do mycia wózków tramwajowych, demontażu pantografów za pomocą specjalnego żurawia czy obsługi wyłącznie pojazdów niskopodłogowych, jeden z torów będzie przeznaczony do obsługi taboru za pomocą tokarki podtorowej.

Wykonawca poza wykonaniem prac budowlanych będzie musiał także wyposażyć obiekty zajezdni w specjalistyczny sprzęt do obsługi pojazdów. Zakres przebudowy obejmuje także prace rekonstrukcyjne wraz z przebudową i rozbudową istniejących budynków będących w większości pod opieką konserwatorską. Prace remontowe będą odbywać się pod ruchem, czyli przy normalnym funkcjonowaniu zajezdni.

Wartość tego zadania wynosi 135,3 mln zł brutto. Przebudowa zajezdni zakończy się w drugiej połowie 2015 roku.

Spółka Tramwaje Szczecińskie jest także w trakcie rozstrzygania postępowania na przebudowę torowisk w al. Piastów, na ul. Wawrzyniaka i na skrzyżowaniu al. Bohaterów Warszawy z ul. Jagiellońską. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na przełomie października i listopada tego roku. Wykonawca na realizację zadania będzie miał 180 dni od podpisania umowy.

Najważniejszym elementem remontu będzie wymiana torowiska i sieci trakcyjnej w al. Piastów na odcinku od Placu Szarych Szeregów do skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego (z wyłączeniem zmodernizowanego Placu Kościuszki). Wyremontowane zostanie także torowisko na ul. Wawrzyniaka (pomiędzy al. Wojska Polskiego a skrzyżowaniem al. Bohaterów Warszawy i Mickiewicza). Ostatnim elementem będzie wymiana rozjazdów na skrzyżowaniu al. Bohaterów Warszawy z ul. Jagiellońską.

Z kolei procedura przetargowa na przebudowę torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną zlokalizowaną na odcinku od Mostu Długiego do pętli Basen Górniczy wraz z przebudową pętli rozpocznie się jeszcze w tym roku. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na marzec 2014 roku. Czas realizacji zadania wyniesie 12 miesięcy.

Niezależnie od tych zadań realizowane są także inne inwestycje tramwajowe. Budowany jest pierwszy etap Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, niebawem rozpocznie się przebudowa ul. Potulickiej i Narutowicza wraz z układem torowym.

Źródło: UM Szczecin

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.