Na alei Solidarności po raz pierwszy w Toruniu wprowadzony został kontrapas rowerowy czyli wydzielony z jezdni pas przeznaczony wyłącznie dla rowerzystów. Kontrapas umożliwia podróż rowerem na relacji plac Teatralny - plac NOT, niedostępny dla kierujących samochodem. Z kolei na krótkim fragmencie Szosy Chełmińskiej na odcinku od placu NOT do ul. Grudziądzkiej wprowadzono pasy rowerowe.

Przystosowanie alei Solidarności dla dwukierunkowego ruchu rowerowego jest bardzo ważne, gdyż właśnie tędy przebiega najkrótsza trasa łącząca Stare Miasto z północną częścią Torunia.

Rowerzysta chcący jechać w kierunku północnym od strony placu Teatralnego, czyli ulicy Chełmińskiej lub ul. Wały gen. Sikorskiego powinien - stosując się do wskazań sygnalizacji świetlnej i oznakowania poziomego - wjechać na kontrapas, który wydzielony jest po prawej stronie jezdni alei Solidarności linią ciągłą oraz znakami poziomymi i pionowymi. Przy wlocie alei Solidarności w obrębie placu NOT rowerzysta może kontynuować jazdę na wprost w kierunku Szosy Chełmińskiej stosując się do wskazań sygnalizatora, który dedykowany jest wyłącznie rowerzystom oraz oznakowania poziomego na jezdni. Na ul. Szosa Chełmińska, od placu NOT do ul. Grudziądzkiej wyznaczony został pas rowerowy.

Program sygnalizacji świetlnej gwarantuje bezpieczeństwo rowerzystom jadącym zgodnie z przepisami i jednocześnie nie powinien utrudniać ruchu innych pojazdów w obrębie skrzyżowania. W programie sygnalizacji świetlnej priorytetowo są potraktowane pojazdy komunikacji zbiorowej.

Jazda rowerem na wprost przez plac NOT od strony alei Solidarności w kierunku Szosy Chełmińskiej jest możliwa tylko podczas funkcjonowania sygnalizacji świetlnej, o czym informuje oznakowanie pionowe. W przypadku awarii sygnalizacji świetlnej rowerzysta powinien skorzystać z przejazdu rowerowego w poprzek alei Solidarności.

Rowerzyści jadący aleją Solidarności na relacji plac NOT- plac Teatralny powinni poruszać się jezdnią na zasadach ogólnych, czyli przy prawej krawędzi jezdni i stosować się do znaków i sygnałów drogowych w obrębie obu skrzyżowań. Aby rowerzysta jadący jezdnią po Szosie Chełmińskiej w kierunku Starego Miasta mógł łatwiej pokonać skrzyżowanie z placem NOT, wprowadzono przy dojeździe do skrzyżowania pas rowerowy.

Zastosowane rozwiązania dla rowerzystów w ciągu alei Solidarności i w obrębie placu NOT są innowacyjne jak na warunki toruńskie, ale stosowane są z powodzeniem w miastach będących polskimi liderami pod względem rozwoju ruchu rowerowego, czyli Wrocławiu i Gdańsku.

Obecnie w Toruniu funkcjonuje ponad 82 kilometry dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych. W tym roku wybudowane zostaną kolejne odcinki dróg rowerowych m.in. w ciągu ul. Rudackiej czy na fragmentach ulicy Grudziądzkiej oraz Szosy Lubickiej. Powstaną także nowe stojaki rowerowe dzięki czemu parkowanie rowerów będzie łatwiejsze. Od kwietnia tego roku funkcjonuje cieszący się bardzo dużym powodzeniem system bezobsługowej wypożyczalni rowerów miejskich.

Źródło: MZD Toruń

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.