Spis treści

Wyniki

W 2011 roku zmniejszenie emisji wyniosło od 20 proc. CO2 do 45 proc. w przypadku pyłów. Mimo że stosowanie biopaliw może prowadzić do zwiększonego ich zużycia, to jednocześnie znacznie zmniejsza uzależnienie od paliw kopalnych.

Lublana

Jak z przeszłości kształtować przyszłość

Stolica Słowenii zrobiła wiele, aby w ramach projektów CIVITAS II i CIVITAS Plus zmniejszyć emisję CO2, promując styl życia mniej zależny od samochodów oraz zarządzanie mobilnością. W mieście żyje 280 tys. mieszkańców, a kolejnych 535 tys. w bliskim sąsiedztwie. W 1961 roku w Lublanie zrezygnowano z komunikacji tramwajowej, a w kolejnych realizowanych projektach urbanistycznych ignorowano potrzeby transportu publicznego, rowerzystów i pieszych. Spowodowało to sytuację, w której większość przestrzeni publicznej oddana została samochodom. Teraz władze miasta starają się odwrócić ten trend.

Mniej samochodów, lepsze powietrze

W słoweńskim społeczeństwie samochód wciąż jest symbolem oznaczającym dobrobyt, niezależność i wolność. Zmiana postaw i zachowań ludzi nie jest zadaniem łatwym, ale możliwym do wykonania. Nie można oczywiście oczekiwać, że ludzie sprzedadzą swoje samochody, ale można namawiać ich do rozsądnego i ograniczonego korzystania. Niezbędne do tego jest wsparcie polityczne i medialne.

Jednym z bardziej udanych działań w tym zakresie było wprowadzenie rowerów miejskich w maju 2011 roku. Już po pierwszym roku funkcjonowania wypożyczalni okazało się, że każdy rower był używany prawie 8 razy dziennie, a po 1,5 roku zarejestrowanych w systemie było 40 tys. użytkowników, którzy w tym czasie wykonali ponad milion przejazdów. Pozwoliło to na zmniejszenie redukcji CO2 o 500 ton. W tym samym czasie, w latach 2009-2011, o 27 proc. wzrosła liczba osób korzystających z prywatnych rowerów. Miasto nadal promuje rowery jako zdrowe i przyjazne dla środowiska środki transportu. Zwraca także większą uwagę na pieszych i rowerzystów w zakresie planowania przestrzennego, np. poprzez rozszerzenie stref dla pieszych o 550 proc. w ciągu ostatnich 5 lat.

Zintegrowane podejście dla lepszych wyników

W Lublanie stwierdzono, że nie wystarczy jednie zmodernizować floty operatorów transportu publicznego. Należy również sprawić, że komunikacja publiczna będzie bardziej atrakcyjna dla pasażerów. W planach jest więc bilet elektroniczny, możliwość płacenia za przejazd za pomocą telefonu, informacje w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych, planowanie przejazdów na Google Transit, zwolnienie z opłat pojazdów elektrycznych i komunikację publiczną na żądanie dla pasażerów niepełnosprawnych.

We wrześniu 2012 roku w Lublanie przyjęto Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego. Określa on zadania realizowane w stolicy do 2020 roku.

Źródło: CIVITAS
Tł. IH

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.