10% wzrost produkcji budowlanej w 2011 r.Zbliżający się rok 2011 może okazać się dla branży budowlanej przełomowym, jeśli chodzi o wzrost zrealizowanej produkcji. Przy relatywnie korzystnych warunkach pogodowych zimą, średnioroczna zwyżka w 2011 r. może sięgnąć 10%. Sprzyjać temu będzie realizacja dużych projektów inżynieryjnych oraz znaczna poprawa sytuacji w budownictwie kubaturowym.

Według opracowanego przez firmę badawczą PMR raportu „Sektor budowlany w Polsce II połowa 2010 – Analiza porównawcza województw i prognozy na lata 2010-2013”, po trudnym dla branży budowlanej okresie 2009-2010, nadchodzące lata cechować się będą wyższymi wzrostami. Dwudziesta już edycja raportu, pomimo pewnych zgłaszanych przez firmy budowlane problemów, przynosi dość pozytywny obraz rynku budowlanego w Polsce.

W najbliższych latach budownictwo inżynieryjne w dalszym ciągu będzie motorem napędowym polskiego sektora budowlanego, jednak z uwagi na wysokie wzrosty w 2009 r., a tym samym wyższą bazę porównawczą, zwyżki w nadchodzących latach będą już mniej imponujące, oceniają autorzy raportu. Ponieważ zdecydowana większość inwestycji inżynieryjnych to projekty publiczne, realizacja części przedsięwzięć może ulec opóźnieniu. Poważnym ryzykiem obarczona jest zwłaszcza jednoczesna realizacja tak wielu dużych projektów drogowych, w związku z czym wykonanie części inwestycji może napotkać na różnego rodzaju przeszkody.

W stosunku do prognoz sprzed pół roku, perspektywy dla budownictwa niemieszkaniowego uległy pewnej poprawie, głównie ze względu na stabilizację sytuacji w budownictwie komercyjnym oraz oczekiwane dalsze wzrosty w kategorii budynków użyteczności publicznej (w 2010 r. zwyżki w tej kategorii wyniosą ok. 40%). Poprawa nastąpi także dzięki lepszej sytuacji w sektorze finansowym, szybszemu rozwojowi polskiej gospodarki oraz większemu napływowi do Polski bezpośrednich inwestycji zagranicznych.

Jakie segmenty rynku budowlanego będą najbardziej atrakcyjne dla polskich firm budowlanych w ciągu najbliższych dwóch lat?

Prognozy zawarte w raporcie znajdują odzwierciedlenie w opiniach największych firm budowlanych na temat najbardziej perspektywicznych segmentów rynku budowlanego. Tradycyjnie już sektorem wskazywanym najczęściej jako najbardziej atrakcyjny w perspektywie dwóch nadchodzących lat jest drogownictwo – uważa tak 81% respondentów. Na drugim miejscu pod tym względem znalazło się budownictwo energetyczne (na potrzeby przemysłu energetycznego, gazowego, paliwowego), zaś sektor budownictwa kolejowego jako najbardziej atrakcyjny wskazał co piąty badany - jest to zdecydowanie więcej niż przed rokiem (9%). Budownictwo mieszkaniowe jest natomiast oceniane jako perspektywiczne w podobnym stopniu jak kolejowe (rok wcześniej było to 12%).

Budownictwo ochrony środowiska (oczyszczalnie, kanalizacje, rurociągi), wskazywane w poprzednich edycjach jako trzeci najbardziej atrakcyjny segment rynku budowlanego (we wrześniu ub.r. przez 31% respondentów), w najnowszej edycji badania uzyskało wynik na poziomie 14%. Segment budownictwa przemysłowego (zakłady przemysłowe, hale produkcyjne itp.) był z kolei wskazywany przez 11% badanych jako najbardziej atrakcyjny.

Budownictwo obiektów sportowych i rekreacyjnych w analogicznym okresie ubiegłego roku oceniane jako najbardziej atrakcyjny sektor rynku budowlanego przez co trzeciego respondenta, w najnowszej edycji badania otrzymało jedynie 7% wskazań, co jest rezultatem już bardzo zaawansowanej budowy większości inwestycji stadionowych.

Niniejsza informacja prasowa została przygotowana na podstawie danych zawartych w najnowszym raporcie firmy PMR pt. „Sektor budowlany w Polsce, II połowa 2010 – Analiza porównawcza województw i prognozy rozwoju na lata 2010-2013”.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.