Spis treści

Bezbłędne obiekty gwarancją poziomu utrzymaniaBłędy popełniane na etapie projektowania i wykonawstwa oraz niedostateczny nadzór inwestorski mają duży wpływ na późniejsze utrzymanie mostów. Zamawiający poprzez odpowiednie zaangażowanie specjalistów w te procesy może znacznie zmniejszyć liczbę błędów. Specjaliści ci powinny między innymi opiniować dokumentację oraz uczestniczyć w przygotowaniu SIWZ.

Obowiązkiem zarządzających drogami jest zapewnienie funkcjonowania sieci dróg, w tym obiektów mostowych, które stanowią jej newralgiczne elementy. Obiekty te powinny być utrzymane na odpowiednim poziomie, czyli spełniać określone wymagania użytkowe. Obniżenie tego poziomu, będące skutkiem degradacji konstrukcji, wprowadza konieczność wprowadzenia ograniczeń nośności, prędkości, skrajni, bądź w ogóle zamknięcia obiektu dla ruchu.

Ograniczenia stosuje się w przypadku, gdy zagrożone jest bezpieczeństwo użytkowników wywołane prawdopodobieństwem wystąpienia awarii konstrukcji bądź wywołane zniszczeniem lub niesprawnością elementów wyposażenia. Inspektorzy mostowi mają między innymi za zadanie monitorować stan techniczny obiektów mostowych i w zależności od oceny tego stanu, podejmować odpowiednie działania, aby nie dopuścić do sytuacji, gdy proces degradacji obiektu ograniczy jego przydatność do użytkowania.

Proces degradacji obiektów mostowych zależy od bardzo wielu czynników, przebiega w sposób indywidualny dla każdego obiektu i dlatego trudno jest ująć go w formie np. jednego wykresu. Ważną rzeczą dla zarządcy jest rozpoznanie przyczyn degradacji mostów i następnie podjęcie odpowiednich działań profilaktycznych.

Można wyróżnić następujące przyczyny degradacji obiektów mostowych: błędy projektowe, błędy wykonawstwa, niewłaściwe utrzymanie lub jego brak, niewłaściwa eksploatacja i agresywne środowisko, naturalne starzenie się materiału.

Projektowanie i wykonawstwo (z nadzorem inwestorskim) mają zasadniczy wpływ na odpowiednią jakość wybudowanego, wyremontowanego czy przebudowanego obiektu. Służby zajmujące się utrzymaniem mostów powinny uczestniczyć aktywnie w całym procesie inwestycyjnym, dlatego że w efekcie tego procesu zostaje zrealizowany obiekt, który te służby będą utrzymywać. To uczestnictwo powinno odbywać się w ramach procedur kontrolnych obejmujących cały proces inwestycyjny. Można podzielić to uczestnictwo na działalność prewencyjną w okresie przygotowywania dokumentacji i realizacji inwestycji oraz na właściwą działalność utrzymaniową w okresie eksploatacji obiektu.

Projektowanie

Na etapie projektowania powinna zacząć się działalność profilaktyczna mająca na celu wyeliminowanie rozwiązań kreujących patologiczne przypadki „chorób mostów”. W ramach tej akcji specjaliści od utrzymania powinni opiniować projekty, gdyż oni przede wszystkim z własnej wiedzy i doświadczenia znają newralgiczne miejsca konstrukcji, najbardziej narażone na działanie czynników agresywnych powodujących degradacje obiektów.

Przeznaczeniem obiektu mostowego jest przede wszystkim zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa użytkowników ruchu drogowego. Główną rolę odgrywa tu wyposażenie obiektu. Koszt wyposażenia jest niewielki w porównaniu z kosztem budowy całego mostu i wynosi około 10% kosztów całkowitych, natomiast koszty utrzymania głównie dotyczą elementów wyposażenia. Elementy te starzeją się i degradują znacznie szybciej niż elementy konstrukcyjne i z tego to powodu powinny być znacznie częściej wymieniane czy też remontowane. Dlatego projektant musi uwzględnić w swoim projekcie jakość materiałów wyposażenia i takie ich ukształtowanie, aby zapewnić jak najszybszy spływ wody zawierającej agresywne czynniki oraz łatwość wymiany elementów. Podczas opiniowania dokumentacji projektowej powinno się zwracać szczególną uwagę na: odwodnienie, geometrię, urządzenia dylatacyjne, dostępność dla przeglądów, robót utrzymaniowych i remontowych, połączenie obiektu mostowego z nasypem drogowym, jakość materiałów i systemów zabezpieczenia antykorozyjnego.

Przy wykonywaniu projektów remontów lub wzmocnień istniejących mostów, podstawowym problemem jest określenie dokładnego zakresu robót i w związku z tym zakresu finansowego zadania. Dlatego dla wykonania projektu remontu czy też wzmocnienia niezbędna jest dobrze przygotowana diagnostyka, gdyż wizualna ocena stanu technicznego może nie wychwycić ukrytych uszkodzeń obiektu. Obecnie w warunkach przetargowych na projekt remontu powinny być zawarte także warunki dotyczące wykonania diagnostyki, którą aby wykonać należy ją podzlecić wyspecjalizowanej firmie.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.