Spis treści

Dotacja budżetowa do transportu tramwajowego w złotych na mieszkańca wzrosła ponad trzykrotnie w roku 2009 w stosunku do roku 2008, w stosunku do roku 2005 wzrost ten jest ponad dziewięciokrotny. W przeliczeniu na mieszkańca nakłady finansowe ogółem na transport tramwajowy od roku 2005 systematycznie wzrastały osiągając w 2009 roku wysokość 148,9m zł/mieszkańca. Na zróżnicowanym poziomie w poszczególnych latach monitorowania kształtują się nakłady na infrastrukturą tramwajową: roku 2009 nakłady te wynosiły 127 118 zł w przeliczeniu na 1 km istniejących tras tramwajowych. Poszczególne wskaźniki średnie i szczegółowe zawarte w bazie wskaźników SAS w ostatnich latach potwierdzają, że zwiększone zostały wysiłki dla koniecznego rozwoju w miastach transportu szynowego, co jest dobrą prognozą dla rozwoju przyjaznego dla środowiska publicznego transportu zbiorowego.

Podsumowanie

- Zatłoczenie i zły stan techniczno-funkcjonalny dróg w miastach, zagrożenia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, braki sprawnych systemów sterowania ruchem drogowym (ITS), ciągle zbyt niska konkurencyjność publicznego transportu zbiorowego wobec samochodowego transportu indywidualnego, nadmierne szkodliwe obciążanie środowiska, to podstawowe problemy eksploatacji obecnych systemów transportowych miast.

- W pierwszej dekadzie XXI wieku, szczególnie w drugiej połowie tej dekady, samorządy miast starają się zmniejszyć skalę wymienionych problemów przez kompleksową modernizację infrastruktury transportowej i publicznego transportu zbiorowego. Starania samorządów potwierdzane są przez istotne wzmocnienie finansowania modernizacji transportu i podnoszenie standardów jakościowych publicznych usług transportowych. W efekcie zrealizowano w miastach zadania transportowe, które mają pozytywny wpływ na pracę systemów transportu, ale poprawa transportu w miastach jest wciąż zbyt wolna w stosunku do potrzeb i oczekiwań.

- Wysokie nakłady finansowe na modernizację transportu osiągają graniczne możliwości budżetów miejskich łącznie ze wsparciem funduszami europejskimi. Konieczne stają się starania o uwzględnienie tego faktu w polityce dystrybucji środków finansowych przeznaczonych na drogownictwo w państwie, zwiększenie finansowania w ramach „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych” oraz uwzględnienie priorytetu finansowania transportu w miastach w przyszłym okresie budżetowym UE na lata 2014-2020. W finansowaniu niektórych zadań infrastruktury transportu w miastach szerzej niż dotąd powinny być wykorzystywane instrumenty partnerstwa publiczno-prywatnego.

*Pomiar kilkudziesięciu wskaźników transportu miejskiego w SAS prowadzony jest od roku 1999 przez Związek Miast Polskich i biorące udział w projekcie samorządy miast. Uzyskany zbiór danych o transporcie w założeniach projektu ma być podstawą dla oceny ogólnej kondycji danego sektora usług publicznych w miastach, a szczególnie określenia poziomu skuteczności, efektywności, dostępności i jakości świadczonych przez gminy miejskie usług transportowych. Od roku 2007 SAS włączony został do projektu „Budowanie potencjału instytucjonalnego jednostek samorządu dla lepszego dostarczania usług publicznych”, realizowanego przez: Związek Miast Polskich, Związek Powiatów Polskich, Związek Gmin Wiejskich RP, Norweski Związek Władz Lokalnych i Regionalnych. Projekt jest współfinansowany ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Poprzez włączenie do projektu, SAS oprócz corocznej rejestracji danych i wskaźników o transporcie miejskim wzbogacony został o działanie Grup Wymiany Doświadczeń (GWD), które na bezpośrednich spotkaniach w miastach mogły przeprowadzić: analizy i pomiary wybranych usług, prezentacje projektów infrastrukturalnych, sposobów zarządzania transportem w mieście itp. Transport w miastach monitorowany był w ramach SAS po raz jedenasty. Dokument „Transport w miastach – problemy modernizacji, osiągnięcia miast i oceny odbiorców usług transportowych” opracował Franciszek Zych. Publikowany materiał jest wybranym fragmentem tego dokumentu.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.