Spis treści

Drogi szansą firm budowlanychDo 2015 roku łączne nakłady na infrastrukturę transportową z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko sięgną 108 mld zł. Ponad połowa z tych środków będzie wydatkowana w latach 2010-2011.

Środki Unii Europejskiej przeznaczone na współfinansowanie projektów transportowych w ramach PO IiŚ są czterokrotnie wyższe od alokacji perspektywy budżetowej 2004-2006. Z Funduszu Spójności oraz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego otrzymamy 19, 4 mld euro, z tego 11,2 mld euro na inwestycje drogowe.

Perspektywa nakładów

Do tej pory na realizację projektów z PO IiŚ wydano około 4 mld zł. Według szacunków Ministerstwa Infrastruktury w tym roku kwota środków wydatkowanych w programie sięgnie 8,5 mld zł. Natomiast kumulacja nakładów nastąpi w latach 2010-2011.Wydatki w 2010 roku są przewidywane na poziomie 23 mld zł, a w 2011 roku sięgną 29 mld zł. Taki wzrost wykorzystania unijnych środków będzie możliwy dzięki temu, że w obecnym roku zostaną rozstrzygnięte przetargi na dużą część projektów ujętych w PO IiŚ. Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że w obecnym i przyszłym roku planowane jest wszczęcie około 550 postępowań przetargowych, w tym przede wszystkim na roboty budowlane, ale też w dużej mierze na nadzór inwestorski, a także dostawy. Zapisany w tych cyfrach planowany rozwój infrastruktury transportowej jest zatem szansą branży budowlanej, co podkreślano na szeregu debatach organizowanych w ostatnim czasie przez Ministerstwo Infrastruktury.

Ruszają duże projekty

Główny beneficjent unijnych środków - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła w 2008 roku 18 postępowań przetargowych na duże projekty drogowe. Dwa z nich o wartości 17 mld zł zostały już rozstrzygnięte. W tym roku GDDKiA zaplanowała wszczęcie kolejnych postępowań - dla 44 dużych projektów, z których na 23 zadania procedury przetargowe zostaną uruchomione jeszcze w tym półroczu, pozostałe w trzecim i czwartym kwartale. 

Według Magdaleny Jaworskiej – zastępcy Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad – widoczny efekt przyspieszenia w przygotowaniach projektów do realizacji osiągnięto dzięki zmianom w prawie, w tym między innymi w ustawie Prawo zamówień publicznych. W wyniku wprowadzonych w ubiegłym roku nowych regulacji spadła liczba unieważnionych postępowań z braku ofert, nie ma już konieczności odrzucania korzystnych ofert z powodu drobnych pomyłek. Ponadto nie ma też żadnych przeszkód w zawarciu umowy z wykonawcą, gdy wyrok Krajowej Izby Odwoławczej został zaskarżony do sądu powszechnego. Magdalena Jaworska równocześnie wskazuje na wagę doświadczeń zdobytych w wydatkowaniu środków poprzedniej unijnej perspektywy budżetowej. W wyniku zaleceń pokontrolnych z realizacji dotychczasowych projektów oraz zaleceń Komisji Europejskiej dokonano weryfikacji wzorcowych dokumentacji przetargowych. GDDKiA złagodziła ponadto warunki stawiane wykonawcom, umożliwiając udział w postępowaniach przetargowych mniejszym przedsiębiorstwom. Niebagatelne znaczenie mają też wewnętrzne zmiany organizacyjne w jednostce, zwłaszcza dotyczące przygotowań przetargów.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.