Do 2015 roku łączne nakłady na infrastrukturę transportową z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko sięgną 108 mld zł. Ponad połowa z tych środków będzie wydatkowana w latach 2010-2011.
Środki Unii Europejskiej przeznaczone na współfinansowanie projektów transportowych w ramach PO IiŚ są czterokrotnie wyższe od alokacji perspektywy budżetowej 2004-2006. Z Funduszu Spójności oraz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego otrzymamy 19, 4 mld euro, z tego 11,2 mld euro na inwestycje drogowe.
Perspektywa nakładów
Do tej pory na realizację projektów z PO IiŚ wydano około 4 mld zł. Według szacunków Ministerstwa Infrastruktury w tym roku kwota środków wydatkowanych w programie sięgnie 8,5 mld zł. Natomiast kumulacja nakładów nastąpi w latach 2010-2011.Wydatki w 2010 roku są przewidywane na poziomie 23 mld zł, a w 2011 roku sięgną 29 mld zł. Taki wzrost wykorzystania unijnych środków będzie możliwy dzięki temu, że w obecnym roku zostaną rozstrzygnięte przetargi na dużą część projektów ujętych w PO IiŚ. Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że w obecnym i przyszłym roku planowane jest wszczęcie około 550 postępowań przetargowych, w tym przede wszystkim na roboty budowlane, ale też w dużej mierze na nadzór inwestorski, a także dostawy. Zapisany w tych cyfrach planowany rozwój infrastruktury transportowej jest zatem szansą branży budowlanej, co podkreślano na szeregu debatach organizowanych w ostatnim czasie przez Ministerstwo Infrastruktury.
Ruszają duże projekty
Główny beneficjent unijnych środków - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła w 2008 roku 18 postępowań przetargowych na duże projekty drogowe. Dwa z nich o wartości 17 mld zł zostały już rozstrzygnięte. W tym roku GDDKiA zaplanowała wszczęcie kolejnych postępowań - dla 44 dużych projektów, z których na 23 zadania procedury przetargowe zostaną uruchomione jeszcze w tym półroczu, pozostałe w trzecim i czwartym kwartale.
Według Magdaleny Jaworskiej – zastępcy Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad – widoczny efekt przyspieszenia w przygotowaniach projektów do realizacji osiągnięto dzięki zmianom w prawie, w tym między innymi w ustawie Prawo zamówień publicznych. W wyniku wprowadzonych w ubiegłym roku nowych regulacji spadła liczba unieważnionych postępowań z braku ofert, nie ma już konieczności odrzucania korzystnych ofert z powodu drobnych pomyłek. Ponadto nie ma też żadnych przeszkód w zawarciu umowy z wykonawcą, gdy wyrok Krajowej Izby Odwoławczej został zaskarżony do sądu powszechnego. Magdalena Jaworska równocześnie wskazuje na wagę doświadczeń zdobytych w wydatkowaniu środków poprzedniej unijnej perspektywy budżetowej. W wyniku zaleceń pokontrolnych z realizacji dotychczasowych projektów oraz zaleceń Komisji Europejskiej dokonano weryfikacji wzorcowych dokumentacji przetargowych. GDDKiA złagodziła ponadto warunki stawiane wykonawcom, umożliwiając udział w postępowaniach przetargowych mniejszym przedsiębiorstwom. Niebagatelne znaczenie mają też wewnętrzne zmiany organizacyjne w jednostce, zwłaszcza dotyczące przygotowań przetargów.
- poprz.
- nast. »»