W 2011 roku Ministerstwo Transportu w Wielkiej Brytanii opublikowało białą księgę dotyczącą ograniczenia emisji dwutlenku węgla. Ten dokument oraz Fundusz Lokalnego Zrównoważonego Rozwoju mają się przyczynić do zmniejszenia emisji oraz stymulowania rozwoju gospodarczego. 600 mln funtów przeznaczono na lokalne projekty zwalczania zatłoczenia na drogach oraz promocję zrównoważonej mobilności. W sumie, w latach 2011-2015, 77 różnych samorządów otrzyma lub otrzymało dofinansowanie na 96 projektów.

Z kolei Trondheim, trzecie pod względem wielkości norweskie miasto, jest uważane za twórcę trendów w zakresie zrównoważonej mobilności (w zeszłym roku podczas Europejskiego Tygodnia Mobilności rozdawano tam pieniądze pieszym i rowerzystom). W 2012 roku radni Trondheim uchwalili, że połowa budżetu miasta zostanie przeznaczona na infrastrukturę drogową, z tego 160 mln euro na projekty rowerowe, a 270 mln euro na transport publiczny. Do 2025 roku aż 70 proc. budżetu ma być przeznaczane na infrastrukturę drogową, projekty rowerowe, transport publiczny, bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz centrum mobilności.

Od 2009 roku Transnova, instytucja rządowa związana z Norweskim Zarządem Dróg Publicznych, oferuje dotacje dla lokalnych projektów, które zmniejszają emisję CO2. Firmy, organizacje, władze lokalne i regionalne mogą ubiegać się o dofinansowanie na realizację projektów, które zwiększają wykorzystanie ekologicznych środków transportu i zmniejszają potrzeby transportowe.

Natomiast w stolicy Estonii od 1 stycznia 2013 roku mieszkańcy mogą bezpłatnie korzystać z komunikacji miejskiej. Władze Tallina uważają, że warto wydać dodatkowo 12 mln euro, jeśli rzeczywiście część osób przesiądzie się z samochodów do autobusów. Przeprowadzono referendum w tej sprawie i ponad 75 proc. mieszkańców pozytywnie zaopiniowało zmianę.

Austriacki projekt Klima:aktiv dotyczący ochrony klimatu będzie kontynuowany przez kolejnych siedem lat. Poprzedni trwał od 2007 do 2012 roku i został bardzo pozytywnie oceniony. W ramach programu przyznano ponad 51 mln euro dofinansowania na prawie 3000 projektów, dzięki którym udało się zmniejszyć emisję CO2 o 1,76 mln ton oraz stworzyć lub utrzymać 4300 miejsc pracy. Druga edycja programu rozpoczęła się w lutym br. i nadal będzie wspierać inwestycje przyjazne środowisku, zarządzanie mobilnością, inicjatywy rowerowe i dotyczące energii odnawialnej aż do roku 2020.

Tymczasem Komisja Europejska rozważa, czy nie ograniczyć możliwości przyznawania wsparcia tylko dla miast, które posiadają Zrównoważone Plany Mobilności Miejskiej. Pomysł ten został przedyskutowany podczas odbywających się od września do grudnia 2012 roku konsultacji społecznych na temat rozwoju miejskiego transportu. Jednak Polityczny Komitet Doradczy inicjatywy CIVITAS, choć zgadza się na finansowanie unijne dla Zrównoważonych Planów Mobilności Miejskiej, stwierdził, że posiadanie planu nie powinno być warunkiem koniecznym do otrzymania dofinansowania.

Źródło: European Platform Of Mobility Management

Tł. IH

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.