Spis treści

Estetyka chodnikaO tym, że chodniki i ścieżki rowerowe poprawiają bezpieczeństwo nie trzeba nikogo przekonywać. Oddzielenie pieszych i rowerzystów od pojazdów silnikowych w dużej mierze zapobiega wypadkom, zwłaszcza jeśli chodnik oddzielony jest od jezdni barierkami lub pasem zieleni. Niestety czasem chodniki są w tak złym stanie, że utrudniają pieszym poruszanie, a nawet mogą stwarzać zagrożenie dla dzieci, osób starszych i niepełnosprawnych. Takie ciągi należy oczywiście remontować. Najlepiej, jeśli przy okazji powstają nawierzchnie nie tylko równe, bezpieczne i trwałe, ale również estetyczne, dopasowane do otoczenia i zróżnicowane.

Płyty lub kostki betonowe, granitowe czy bazaltowe, chodniki asfaltowe, piaskowce i mieszanki żywiczne można wykorzystywać podczas układania nawierzchni chodników i ścieżek rowerowych. Część z nich jest ponadto dostępna w rożnych kolorach i kształtach, co pozwala np. na wyraźne oznaczanie dojazdów, miejsc parkingowych, a także ułożenie mozaiki na traktach o szczególnym charakterze czy w pasażach. Które z nich są stosowane przez drogowców zależy od wielu czynników, najczęściej jest to oczywiście cena, jednak liczy się też komfort poruszania się i bezpieczeństwo. Dla rowerzystów najlepsze są gładkie nawierzchnie asfaltowe. Piesi, zwłaszcza kobiety w butach na wysokich obcasach, nie lubią np. kostki granitowej czy tzw. kocich łbów. Dla osób niewidomych i niedowidzących najlepsze są nawierzchnie porowate, którymi można oznaczyć m.in. przejścia dla pieszych (płyty z wypustkami, kostka granitowa). Z kolei nawierzchnia z mieszanki żywicowej z piaskiem kwarcowym jest mniej śliska. Zarządcy dróg zwracają uwagę na jeszcze inne aspekty – kostka betonowa jest tańsza od płyty, a w przypadku awarii czy remontu łatwiej ją zdjąć. W każdym mieście są też ulice reprezentacyjne, które niezależnie od wszystkich wyżej wymienionych powodów muszą po prostu dobrze wyglądać i komponować się z otoczeniem.

Czy w Polsce wciąż pokutuje zasada, że wygoda i bezpieczeństwo kierowców jest ważniejsze od zapewnienia komfortu pieszym? Czy przy okazji remontów ulic zarządcy dróg pamiętają także o chodnikach i ścieżkach rowerowych? Wydaje się, że w stolicy powoli sytuacja się poprawia.

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie odpowiedzialny jest za około 800 kilometrów ulic, z czego 600 kilometrów posiada chodniki. W ubiegłym roku ZDM wyremontował 77.833 metrów kwadratowych nawierzchni chodników. Na 2010 zaplanowano odnowę kolejnych 63.000 m2.  Remonty chodników są przeprowadzane np. przy okazji wymiany nawierzchni jezdni, ale zdarzają się również doraźne, cząstkowe naprawy punktowe (zapadliska) lub poważne generalne przebudowy, kiedy wymieniana jest podbudowa, instalacje podziemne i cały układ drogowy. Poprawia się wtedy nie tylko komfort poruszania, równie ważne jest wrażenie estetyczne, dopasowanie małej architektury i odpowiedniej zieleni.

Generalny remont ulicy Marszałkowskiej był jednym z największych w ostatnim dziesięcioleciu w Warszawie. Na ulicy oraz sąsiadujących z nią Placach Zbawiciela i Konstytucji przebudowano prawie wszystko. Oddzielono ruch pieszych i rowerzystów, zwiększono liczbę przejść dla pieszych i wzbogacono je o sygnalizację świetlną, obniżono tory tramwajowe i poszerzono chodniki. Wyłożono je betonowymi i kamiennymi płytami oraz granitowymi i bazaltowymi kostkami tworzącymi ozdobne kompozycje. Wzdłuż jezdni posadzono nowe drzewa i trawniki.

Estetyka chodnika Estetyka chodnika Estetyka chodnika

Zastosowano rozwiązania, które poprawiły komfort poruszania się rowerzystom, osobom niepełnosprawnym i z wózkami dziecięcymi.

Estetyka chodnika

Na Placu Zbawiciela płyty betonowe zastąpiono granitowymi i to po nich poruszają się teraz piesi. Kostka pełni rolę głównie ozdobną, podobnie jak elementy małej architektury.

Estetyka chodnika

Natomiast w przypadku Placu Konstytucji remont chodnika polegał głównie na odtworzeniu zabytkowej mozaiki z 1952 roku.

Estetyka chodnika

 

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.