Europejskie firmy budowlane– W Unii Europejskiej w 2010 roku nakłady inwestycyjne w sektorze budowlanym zostały obniżone o 3,6%, co według prognoz przełoży się na niewielki, bo maksymalnie 0,2% wzrost w 2011 roku. Dla wiodących europejskich firm budowlanych najlepszą metodą ograniczenia trudności jest rozszerzenie i zróżnicowanie obszarów działalności gospodarczej – wynika z raportu „Europejskie Potęgi Budowlane 2010”, przygotowanego przez firmę Deloitte.

Deloitte po raz kolejny przedstawił ranking 50 największych firm budowlanych w Europie, pod względem wielkości sprzedaży. Dodatkowo pokazał 20 liderów w branży pod względem ich kapitalizacji rynkowej. Pierwsze miejsce w rankingu, w którym kryterium była wielkość przychodów ze sprzedaży osiągniętych w 2010 r., zajęła francuska firma Vinci. Tuż za nią uplasowały się Bouygues (także z Francji) i Hochtief (z Niemiec).

W zestawieniu przygotowanym przez Deloitte dominują spółki francuskie – w pierwszej piątce znalazły się aż trzy firmy z tego kraju. Natomiast czołowa dwudziestka wiodących firm z punktu widzenia kapitalizacji rynkowej zawiera sześć firm hiszpańskich, plasujących się między czwartą a siedemnastą pozycją. W gronie pięćdziesięciu europejskich potęg budowlanych znalazło się tylko jedno przedsiębiorstwo z Europy Środkowej. Jest to Polimex Mostostal SA z Polski, który uplasował się na 44 pozycji. Polski rynek również zdominowany jest przez koncerny z Hiszpanii (Ferrovial, Acciona, ACS) i Francji (Vinci), jednak prym wiedzie austriacki koncern Strabag z 5,4 mld zł przychodów.

Ranking polskich firm budowlanych wg przychodów za rok 2010

Raport Deloitte analizuje także obecną sytuację na rynku usług budowlanych i wyzwania związane ze zmieniającą się sytuacją gospodarczą. Według ekspertów wiele europejskich firm budowlanych wcześnie zauważyło, że tradycyjne modele biznesowe przestają się sprawdzać i narażają firmy na duże ryzyko w okresie dekoniunktury. Są to działania oparte przede wszystkim na prowadzeniu prac budowlanych w kraju dla sektora publicznego lub dla inwestorów prywatnych. Część przedsiębiorstw zdążyła już pomyślnie wdrożyć strategie dywersyfikacji działalności ograniczające uzależnienie działalności od rynków tradycyjnych. Dziewięć z odnotowanych w rankingu firm uzyskuje co najmniej 50% swoich przychodów z działalności pozabudowlanej.

Działalności te są zazwyczaj komplementarne do usług budowlanych, skierowanych do tych samych klientów oparte na długoterminowych kontraktach na zarządzanie, koncesje lub dostarczanie usług, które przynoszą wysokie marże i stabilne przypływy pieniężne. Są to głównie usługi środowiskowe, usługi dla sektora energetycznego oraz obecność na rynku koncesji infrastrukturalnych. Trend ten będzie też widoczny w najbliższych latach na rynku polskim, kiedy fundusze unijne przestaną być głównym źródłem finansowania inwestycji infrastrukturalnych – twierdzi Maciej Krasoń, Partner w zespole ds. nieruchomości i budownictwa Deloitte.

Dodatkowo europejskie firmy budowlane poszukują możliwości rozwoju za granicą. Przedsiębiorstwa ujęte w zestawieniu są obecne na wszystkich pięciu kontynentach, a 49% ich przychodów pochodzi ze źródeł zlokalizowanych poza granicami rodzimego kraju. Ten trend wzmocnił się w ostatnich latach i z analizy przeprowadzonej przez Deloitte wynika, że utrzyma się także w najbliższej przyszłości.

- W najbliższych latach również polskie firmy i oddziały zagranicznych koncernów odgrywać będą znaczącą rolę w ekspansji zagranicznej jako przyczółek na Europę Środkową i Wschodnią - dodaje Maciej Krasoń z Deloitte.

Źródło: Deloitte

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.