11 kwietnia otwarto oferty w przetargu na budowę zwodzonej kładki pieszej przez rzekę Motławę na wyspę Ołowiankę. W postępowaniu bierze udział siedem firm. Cztery zaproponowały kwoty, które mieszczą się w kosztorysie inwestora (10 mln zł). Obecnie trwa weryfikacja złożonych ofert pod względem formalno-prawnym. Planowany termin zakończenia prac budowlanych wyznaczono na koniec maja 2017 roku.
Budowa kładki w okolicy ul. Grodzkiej ma za zadanie skomunikować Główne Miasto z wyspą Ołowianką oraz zapewnić łatwiejszy dostęp do instytucji kultury w tej części miasta.
Budowa kładki pieszej przez Motławę ma stworzyć nową trasę spacerową i atrakcyjny akwen dla turystów morskich oraz zwiększyć atrakcyjność rejonu Szafarnia poprzez stworzenie nowego dojścia. Kładka zwodzona może stać się także dodatkową atrakcją architektoniczno - inżynierską.
Przewiduje się, że kładka będzie w sezonie letnim (turystycznym) otwierana i zamykana według z góry określonego grafiku czasowego, do którego powinien zostać dostosowany rozkład ruchu jednostek. Rozwiązanie takie umożliwi zminimalizowanie czasu traconego na pełne otwarcie i zamknięcie kładki. Zakłada się, iż harmonogram czasów otwarcia kładki będzie dostępny w prasie lokalnej, informatorach turystycznych i na stronach internetowych w celu zapewnienia łatwego dostępu do tych informacji dla wszystkich zainteresowanych. Poza sezonem turystycznym czas wymaganego otwarcia kładki ulegnie znacznemu skróceniu. Poprawi to jej funkcjonalność zarówno dla turystów, jak i mieszkańców Dolnego Miasta oraz zwiększy dostępność do centrum koncertowo-kongresowego na wyspie Ołowianka. Dla okresu październik – maj będzie możliwość rozważenia systemu otwierania kładki na żądanie, tj. bezpośrednio przed zbliżającą się jednostką o wysokości przekraczającej wielkość światła pionowego w celu umożliwienia jej przeprawy.
Szczegółowy zakres rzeczowy zadania obejmuje:
- budowę nowej zwodzonej kładki dla pieszych przez Motławę pomiędzy wyspą Ołowianką a historycznym nabrzeżem Głównego Miasta w rejonie dawnego Zamku Krzyżackiego,
- budowę budynku technicznego - sterowni do obsługi mostu po stronie wyspy Ołowianki,
- budowę koniecznych przyłączy niezbędnych do funkcjonowania kładki i budynku sterowni,
- zagospodarowanie niewielkich fragmentów obu nabrzeży w niezbędnym do funkcjonowania kładki zakresie,
- budowę oświetlenia zarówno kładki, jak i rejonów wejść na nią po obu stronach rzeki,
- budowę systemu monitoringu,
- budowę nowej stacji trafo na terenie Filharmonii Bałtyckiej,
- budowę systemu odwodnienia projektowanej kładki i terenów przyległych,
- przebudowę kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną.
Źródło: DRMG