zima gddkiaSprzęt do zimowego utrzymania dróg krajowych jest już w gotowości. To około 2500 pojazdów, m.in. pługi, solarki, czy pługi wirnikowe czeka na opady śniegu. W 260 magazynach o łącznej pojemności prawie 400 tys. ton zgromadzona jest sól drogowa. Na działania związane z zimowym utrzymaniem w nadchodzącym sezonie GDDKiA planuje wydać ok. 0,5 mld zł.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje ponad 17 tys. km dróg krajowych (z wyjątkiem odcinków tych dróg przebiegających przez miasta na prawach powiatu). Przygotowania do zimy rozpoczynają się już w lecie. Wtedy drogi krajowe oceniane są pod kątem technicznym - sprawdzany jest stan nawierzchni, poboczy i urządzeń odwadniających. W razie konieczności zlecane są prace o charakterze utrzymaniowym np. remonty cząstkowe, a także udrożnienie rowów i ścieków przykrawężnikowych, które odpowiadają za sprawne odprowadzanie wody z powierzchni jezdni. Dokonuje się też przeglądu zadrzewienia: usuwane są osłabione lub martwe gałęzie i konary drzew, które pod naporem śniegu mogłyby zagrozić bezpieczeństwu podróżnych.

Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym 7 dni w tygodniu przez 16 oddziałów GDDKiA. Działaniami na drogach kierują 104 Rejony, 273 Obwody Drogowe, do zadań których należy m.in. skompletowanie sprzętu do zimowego utrzymania dróg, zgromadzenie materiałów do zwalczania śliskości zimowej w tym chlorku sodu i materiałów uszorstniających niezbędnych do prowadzenia akcji zimowego utrzymania dróg.

Ogółem do ZUD przygotowane jest ok. 2 400 pługów, ok. 1 400 solarek oraz inny sprzęt niezbędny do zimowego utrzymania. GDDKiA posiada 260 magazynów soli o łącznej pojemności ok. 391 tys. ton. Wzdłuż dróg krajowych zostanie ustawionych ok. 5,5 tys. km zasłon przeciwśnieżnych.

Cała sieć dróg krajowych w sezonie 2016/2017 będzie utrzymywana w okresie zimowym w następujących standardach:
- I - 4,8 tys. km
- II - 11,3 tys. km
- III - 1,8 tys. km
- V - 1,1 tys. km

Jedynie w przypadkach długotrwałego występowania skrajnie niekorzystnych warunków pogodowych (zawieje i zamiecie śnieżne, długotrwałe burze śnieżne), niweczących efekty odśnieżania dróg, mogą zdarzyć się odstępstwa od przyjętych standardów ZUD.

W GDDKiA funkcjonują Punkty Informacji Drogowej (PID), które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je użytkownikom dróg ("Serwis dla kierowców" na stronie internetowej i całodobowy numer Informacji Drogowej 19 111) oraz środkom masowego przekazu.

Dla potrzeb operacyjnych zainstalowano ok. 750 kamer oraz ponad 500 stacji meteorologicznych. Z urządzeń tych otrzymywane są następujące dane: podgląd na drogi krajowe, pomiar temperatury i wilgotności powietrza, temperatury nawierzchni oraz pomiar siły i kierunku wiatru.

Źródło: GDDKiA

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.