Spis treści

Inspekcja Transportu DrogowegoInspekcja Transportu Drogowego powołana została do życia ustawą z dnia 6 września 2001 roku o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 125, poz. 1371).

Co to jest ITD?

Zamiarem twórców tej ustawy było objecie zasięgiem działania Inspekcji całego terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dlatego przyjęto, że na terenie każdego z województw utworzona zostanie placówka w postaci Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego, której działalność będzie ściśle powiązana z centralą znajdująca się w Warszawie, a noszącą nazwę Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Główny inspektorat jest centralnym urzędem administracji rządowej, a podstawowym celem jego działalności jest zapewnienie wszystkim podróżującym przez Polskę oraz wszystkim przedsiębiorstwom transportowym wszelkiej możliwej pomocy tak, aby każdy przewoźnik świadczący usługi w sposób rzetelny i zgodny z polskim i unijnym prawodawstwem przejechał granice Unii Europejskiej bez najmniejszych problemów.

Powołanie Inspekcji Transportu Drogowego było także spełnieniem jednego z wymogów akcesyjnych Unii Europejskiej. Stanowiło gwarancję wiarygodności Polski jako państwa graniczącego z Unią i ubiegającego się o członkostwo we Wspólnocie. W organizowaniu Inspekcji uczestniczyli eksperci – przedstawiciele Francji i Niemiec, którzy w ramach projektu bliźniaczego PHARE PL 9908.01 - "Przygotowanie podstaw prawnych i utworzenie Inspekcji Transportu Drogowego" doradzali w sprawie określenia zakresu zadań i organizacji Inspekcji Transportu Drogowego, szkoleń kandydatów i wdrożeniu środków informatycznych. Analogiczne formacje działają na terenie państw Unii Europejskiej m. in. we Francji, Niemczech, Belgii i Wielkiej Brytanii. W procesie tworzenia Inspekcji wykorzystywane były doświadczenia tych służb.

Bardzo ważne jest również to, że z chwilą pojawienia się polskiej inspekcji nie tylko polscy przedsiębiorcy kontrolowani są za granicą, ale również zagraniczni przedsiębiorcy podlegają kontroli na terenie naszego kraju. Do roku 2001 wyglądało to tak, że zagraniczni przedsiębiorcy wykonujący transport drogowy lub przewozy na potrzeby własne na terytorium RP nie podlegali żadnym szczegółowym kontrolom z zakresu szeroko rozumianego transport drogowego.

Założenia przy tworzeniu ITD były takie, że rozwojowi transportu drogowego w Polsce nie może towarzyszyć chaos i łamanie prawa. Rozwój ten nie może się odbywać w warunkach nieuczciwej konkurencji i przy pogarszającym się bezpieczeństwie ruchu drogowego. Nie można również było pozwolić na degradację warunków pracy poprzez zbyt długi czas pracy kierowców, a tym samym narażanie innych uczestników ruchu na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia.

Tragiczne wydarzenia, których obrazy wciąż do nas docierają za pomocą mediów, są bardzo powszechne. Co chwilę słyszy się o kolejnym wypadku polskiego autokaru czy ciężarówki. W Polsce tysiące osób ginie na drogach pod kołami samochodów w skutek nieuwagi bądź zmęczenia kierowców, a co gorsza – z przyczyn złego stanu technicznego pojazdów.

Misja i cele ITD

Misją Inspekcji Transportu Drogowego jest zapewnienie uczciwej konkurencji w transporcie drogowym, bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska. Celem pierwszoplanowym jest eliminowanie zagrożeń, poprawa jakości świadczonych usług oraz ochrona rodzimego rynku transportowego. Do zadań Inspekcji należy między innymi kontrola dokumentów związanych z wykonywaniem transportu drogowego oraz przestrzegania warunków w nich określonych. Kontroli podlegają kierowcy wykonujący krajowy i międzynarodowy transport drogowy oraz niezarobkowy przewóz drogowy, przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą w tym zakresie.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.