contentmap_plugin

image00722 maja podpisano umowę na realizację linii tramwajowej, która połączy Krowodrzę Górkę z Górką Narodową. 2 dni później podpisano umowę na przebudowę alei 29 Listopada - ulicy, z której korzystają kierowcy wjeżdżający do Krakowa od strony Warszawy.

Krakowski Szybki Tramwaj

- Budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej jest jedną z największych inwestycji, którą miasto zrealizuje w najbliższych latach. Nowa trasa tramwajowa skomunikuje północną część Krakowa z centrum miasta i poszerzy ofertę transportu zbiorowego dla mieszkańców – mówił prezydent Jacek Majchrowski.

Przetarg na to zadanie wygrało konsorcjum firm INTERCOR i TOR-KRAK. Realizacja inwestycji zajmie 42 miesiące, nowe torowisko zostanie oddane do użytku już w 2020 roku. Miasto zapłaci za budowę przeszło 326 mln zł.

Tramwaj na Górkę Narodową jest szczególnie oczekiwany przez mieszkańców północnego Krakowa, którzy liczą na lepsze skomunikowanie z centrum miasta. Jak pokazał przykład innych dużych osiedli - Kurdwanowa i Ruczaju - szybki tramwaj jest najlepszym rozwiązaniem komunikacyjnym na takich trasach.

Wykonawca będzie miał za zadanie wykonanie projektu inwestycji, uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych, budowę nowego odcinka linii tramwajowej wraz z układem drogowym oraz przeprowadzenie prób i testów na wybudowanej infrastrukturze. Pięciokilometrowa trasa poprowadzi przez osiedla Krowodrza Górka, Prądnik Biały, ul. Pachońskiego, ul. Bociana do Górki Narodowej.

Inwestycja obejmuje m.in. budowę i rozbudowę torowiska tramwajowego wraz z budową (przebudową) przystanków tramwajowych, peronów i zatok autobusowych oraz budowę sieci trakcyjnej. W zakres prac wchodzi także przebudowa pętli tramwajowo-autobusowej Krowodrza Górka, budowa pętli tramwajowo-autobusowej Górka Narodowa z budynkiem dworcowym, który będzie harmonijnie połączony z zadaszeniem nad peronami autobusowymi, dojściem do budynku oraz strefą wejściową od strony peronów, a także budowa trzech parkingów w systemie „P&R”: w rejonie pętli tramwajowej Krowodrza Górka, przy skrzyżowaniu z ul. Pachońskiego oraz przy pętli końcowej Górka Narodowa.

W ramach inwestycji zostanie także uruchomiony obszarowy system sterowania ruchem, który będzie odpowiadał za to, aby tramwaj miał pierwszeństwo na skrzyżowaniach. Ponadto inwestycja zakłada wykorzystanie najnowocześniejszych technik budowy torowisk, a mianowicie tzw. torowiska zielonego z wykorzystaniem mat wibroizolacyjnych, które przyczynią się do zniwelowania drgań wywołanych przejazdem pojazdu szynowego, w tym do wyciszenia hałasu.

Infrastruktura ma być przystosowana dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Dotyczy to zarówno ciągów pieszych i przejść, jak również miejsc na parkingach „Park and Ride” przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych czy toalet publicznych w budynku dworcowym. W nawierzchni peronów, ramp oraz przejść będą zastosowane żółte płyty z wypustkami przy krawędzi peronów.

Budowa nowej linii to dobre wieści również dla kierowców. W ramach inwestycji przebudowane zostaną ulice Pachońskiego, Siewna, Bociana oraz powstanie nowy odcinek drogi na osiedlu Górka Narodowa – od projektowanego skrzyżowania z ul. Banacha do al. 29 Listopada.

Rozbudowa układu drogowego to także budowa nowych obiektów inżynierskich, np. tunelu w ciągu ul. Opolskiej, estakady nad doliną Sudoł, kładki dla pieszych nad trasą KST (na wysokości ul. Szopkarzy i Danka), mostów na rzece Białucha i na potoku Bibiczanka oraz tunelu pod linią kolejową, którym poruszał będzie się nie tylko tramwaj, ale też rowerzyści i piesi.

Przebudowa al. 29 Listopada

- To kolejna, po tramwaju do Górki Narodowej, kluczowa inwestycja, na którą czekali mieszkańcy północnej części Krakowa. Pierwsze samochody powinny przejechać przez poszerzoną al. 29 Listopada pod koniec 2020 roku – zaznacza prezydent Jacek Majchrowski.

Przebudowa będzie dotyczyć niemal trzykilometrowego odcinka al. 29 Listopada od skrzyżowania z ul. Opolską do granic miasta. Droga zostanie rozbudowana do dwóch, a miejscami trzech, pasów w każdym z kierunków. Powstaną nowe skrzyżowania, infrastruktura dla rowerzystów i pieszych. Inwestycja, wspólnie z budową tramwaju do Górki Narodowej, zrewolucjonizuje system transportowy na północy Krakowa, co wyraźnie odczują mieszkańcy tego rejonu miasta. Przebudowana aleja będzie miała także korzystny wpływ na usprawnienie ruchu przy wjeździe i wyjeździe z Krakowa.

W przetargu na realizację zadania zwyciężyła firma STRABAG SA, a jego koszt wyniesie 95 mln zł. Prace będą realizowane w systemie „Zaprojektuj i zbuduj”. Oznacza to, że wykonawca w pierwszej kolejności zajmie się opracowaniem niezbędnej dokumentacji projektowej i uzyskaniem zgód administracyjnych, również tych związanych z wykupem potrzebnych działek z rąk prywatnych. Dokumentacja projektowa ma być gotowa w rok od podpisania umowy. Kontrakt na realizację inwestycji przewidziany jest do 31 grudnia 2021 roku.

Na czas prac budowlanych ruch na al. 29 Listopada zostanie utrzymany, choć nie uda się uniknąć utrudnień w ruchu.

Aby ułatwić zjazd ze skrzyżowań, zostaną wydzielone pasy do lewoskrętu lub drogi serwisowe. Wszystkie przejazdy przez jezdnie zyskają sygnalizację świetlną. Na trasie pojawią się także buspasy. Ułatwią one komunikację aglomeracyjną i pozwolą autobusom szybciej docierać do pętli tramwajowej, która powstanie tuż obok.

Wygodne połączenia zyskają także mieszkańcy osiedli położonych na północ od ul. Opolskiej. Nowa droga ułatwi podróżowanie samochodem i autobusami komunikacji miejskiej szczególnie w godzinach porannego i popołudniowego szczytu.

Projekt przebudowy jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Źródło: UM Kraków

Komentarze  
Andrzej
0 #1 Andrzej 2017-05-25 13:40
"Na czas prac budowlanych ruch na al. 29 Listopada zostanie utrzymany, choć nie uda się uniknąć utrudnień w ruchu". Nie wiem czy ktos ma na tyle wyobrazni zeby wyobrazic sobie co sie bedzie dzialo na 29go listopada w czasie tej przebudowy.Dzis sa czasami kilkukilometrowe korki.A kierowcow czeka Sodoma i Gomora bo to jest glowny i praktycznie jedyny wlot/wylot w kierunku Kielc,Czy ktos zupelnie upadl na glowe? Czy ludzie zarzadzajacy infrastruktura Maja choc odrobine szacunku dla kierowcow i ich czasu? Czy wiedza ile beda kosztowaly straty spowodowane korkami? Oczywiscie jest inne rozwiazanie ale ono "sie im w pale nie miesci".Moim zdaniem zanim zacznie sie przebudowe tego odcinka to TRZEBA wybudowac czesc Obwodnicy Polnocnej (29 listopada-Wezel Modlnica) zeby caly ruch tranzytowy mial mozliwosc objazdu odcinka w przebudowie.Jak zaczyna sie przebudowe istniejacego odcinka to MUSZA byc zrobione objazdowe drogi alternatywne.A tam tego nie ma.Obwodnice Polnoca tak czy siak trzeba skonczyc wiec jak sie to wybuduje to zapewni sie droge alternatywna a potem mozna spokojnie przebudowywac 29go listopada.To co wyprawia Majchrowski i jego urzedole wola o pomste do nieba.Czlowiek zupelnie traci szacunek dla tytulow naukowych a profesorskich szczegolnie.A co na to GDDKiA w Krakowie? Gdzie dbalosc o kierowcow? Czyzby raczka raczke myla?
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.