budowa 05W siedzibie łódzkiego Oddziału GDDKiA otwarte zostały oferty na projekt i budowę autostrady A1 od węzła „Tuszyn” do granicy z województwem śląskim. Dziesięć z trzynastu złożonych ofert mieści się w kwocie, jaką GDDKiA zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (ok. 2,5 mld zł).

 

Cały 64-kilometrowy odcinek autostrady A1 podzielony został na cztery części:
- A od węzła „Tuszyn” (bez węzła) do węzła „Bełchatów” (z węzłem) - 15,862 km za ok. 618 mln zł;
- B od węzła „Bełchatów” (bez węzła) do węzła „Kamieńsk” (z węzłem) - 24,2 km za ok. 943 mln zł;
- C od węzła „Kamieńsk” (bez węzła) do węzła „Radomsko” (z węzłem) - 16,72 km za ok. 651,5 mln zł;
- D od węzła „Radomsko” do granicy województwa łódzkiego/śląskiego - 7,023 km za ok. 273,6 mln zł.

Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie mają zostać wykonane w terminie od 32 do 38 miesięcy. Przewidywany termin podpisania umowy z wykonawcą to przełom zimy i wiosny 2018 roku.

Budowa czterech odcinków jest ostatnim brakującym fragmentem autostrady A1 na terenie województwa łódzkiego. Po jej ukończeniu całkowita długość tej trasy na terenie województwa (od granicy z województwem kujawsko – pomorskim do granicy z województwem śląskim będzie liczyła 167,3 km. Aktualnie do dyspozycji kierowców na terenie województwa łódzkiego jest 121 km autostrady, w tym stary odcinek między węzłem „Tuszyn” i węzłem Piotrków Trybunalski.

Poszczególne odcinki przyszłej drogi będą się różniły znacznie między sobą. Odcinek A, czyli istniejąca obecnie tzw. „stara autostrada” od węzła „Tuszyn” do węzła „Piotrków Trybunalski Zachód”, będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Dalej między węzłem „Piotrków Trybunalski Zachód” i „Piotrków Trybunalski Południe” droga będzie miała po cztery pasy ruchu w każdym kierunku, czyli tak jak obecnie. Najistotniejsza zmiana będzie dotyczyła odcinków: B, C i D, czyli obecnego odcinka DK 1. W miejsce dwóch pasów ruchu w każdym kierunku pojawią się po trzy pasy dla każdej jezdni. Znikną wszystkie jednopoziomowe skrzyżowania, a w miejscach połączenia autostrady A1 z najważniejszymi szlakami regionu pojawią się węzły bezkolizyjne.

Nowym rozwiązaniem będzie także zwiększenie funkcjonalności węzła: „Piotrków Trybunalski Zachód” (A1/S8). Pojawią się na nim dodatkowe relacje skrętne, których dotychczas brakowało. Zatem jadący z Warszawy będą mogli kierować się autostradą A1 nie tylko na południe autostradą, ale także w kierunku Gdańska, zaś jadący od strony Gdańska, będą mogli skręcić do Warszawy (dotychczas mogli jechać jedynie na południe). Nowa trasa będzie miała nawierzchnię betonową, co ,a podnieść jej trwałość. Ocena się, że bez poważniejszych zabiegów remontowych nawierzchnia powinna służyć bez problemów przez najbliższe 30 – 40 lat.

Źródło: GDDKiA O/Łódź

Komentarze  
Bruno
+1 #1 Bruno 2017-12-19 12:02
Czy tylko ja zauważyłęm, że Gdaka od jakiegoś czasu stawia na nawierzchnie betonowe przy nowych projektach? . Mieszkam niedaleko Piorkowa Trybunalskiego przy S8 z betonu właśnie i nie widziałem tam nigdy żadnych remontów, droga jest sztywna i gładka jak stół.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.