edroga043W 2016 roku do użytkowania zostało oddanych łącznie 125,2 km dróg krajowych, których wartość wyniosła 5,65 mld zł. Do dyspozycji kierowców oddano 78,5 km nowych autostrad: 37,3-km odcinek A1 Stryków – Tuszyn oraz 41,2-km odcinek A4 Rzeszów – Jarosław. Dzięki oddaniu do ruchu ostatniego fragmentu autostrady A4, kierowcy uzyskali pierwszą w Polsce pełną autostradę, która połączyła dwie granice – z Niemcami oraz Ukrainą.

Od 2016 roku w użytkowaniu są też następujące drogi ekspresowe i obwodnice:
• obwodnica Brodnicy w ciągu DK 15 (1,5 km, 51,2 mln zł);  
• obwodnica Bełchatowa w ciągu DK 74 (10,9 km, 166,2 mln zł);  
• S19 zachodnia obwodnica Lublina (9,8 km, 524,3 mln zł);  
• S8 Wiśniewo – Mężenin (15,4 km, 491,5 mln zł);
• S7 Miłomłyn – Ostróda (9,2 km, 318,1 mln zł); 
• druga jezdnia obwodnicy Międzyrzecza w ciągu S3 posiada pozwolenie na użytkowanie.

W ubiegłym roku GDDKiA podpisała umowy z wykonawcami budowy dróg o łącznej długości 263,7 km i wartości 10,5 mld zł:
• A1 (odc. H) w. Zawodzie – w. Woźniki – 16,7 km, 634,2 mln zł;
• S3 w. Niedoradz – droga wojewódzka nr 283 – 17,3 km, 228,7 mln zł;
• S5 Wronczyn – Radomicko – 34,6 km, 834,5 mln zł;
• S5 Radomicko – Kaczkowo – 28,7 km, 845,3 mln zł;
• S6 obwodnica Koszalina i Sianowa wraz z S11 w. Bielice – Koszalin Zachód – 20,1 km, 792,5 mln zł;
• S7 Lubień – Rabka – 16,7 km, 2 350,3 mln zł.
• S8 Radziejowice – Przeszkoda – 9,9 km, 421,1 mln zł;
• S8 Wyszków – granica województwa – 38,5 km, 1 352 mln zł;
• S17 Lubelska (Warszawa) – Garwolin – 36,9 km, 1 243 mln zł;  
• S51 Olsztyn Wschód – Olsztyn Południe – 16 km, 1 089 mln zł;
• obwodnica Góry Kalwarii w ciągu DK 50/79 – 9 km, 364 mln zł;  
• obwodnica  Sanoka w ciągu DK 28 – 6,7 km, 206,3 mln zł;  
• obwodnica Bolkowa w ciągu DK 3 i 5 – 5,7 km, mln zł;  
• obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej w ciągu DK 73 – 6,9 km, 95,5 mln zł.
 
Łącznie do drugiego etapu zostały skierowane budowy dróg o długości 313,8 km i wartości ponad 12 mld zł:
• A2 Warszawa – Mińsk Mazowiecki o długości 14,8 km;  
• S1 Pyrzowice – Kosztowy, odc. Pyrzowice – Podwarpie - etap III, o długości 9,7 km;  
• S3 Kijewo – Rzęśnica (wraz z węzłem) o długości 5,3 km;  
• S3 Brzozowo – Miękowo – Rzęśnica o długości 26,2 km;
• S7 Warszawa – Grójec o długości 29,3 km;
• S7 Napierki – Płońsk o długości 71,2 km;
• S14 Zachodnia Obw. Łodzi o długości 28,4 km;
• S17 Warszawa w. Zakręt – Warszawa w. Lubelska o długości 4,5 km;
• S19 Kraśnik – Lasy Janowskie (granica województwa) o długości 32,9 km;
• S61 II jezdnia obwodnicy Szczuczyna o długości 6,6 km;
• S61 Suwałki – Budzisko (granica państwa) o długości 24,6 km.
• obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego o długości 17,9 km;
• obwodnica Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa o długości 6,4 km;
• obwodnica Niska i Stalowej Woli o długości 15,3 km;
• obwodnica Inowrocławia – Etap II o długości 4,9 km;
• obwodnica Iłży o długości 7,2 km;
• obwodnica Kępna Etap II o długości 6,8 km;  
• przejście przez Legionowo – Etap III o dł. 1,8 km.

W 2016 r. skierowano do realizacji budowy dróg o łącznej długości 356,8 km i wartości 19,1 mld zł:
• S61 Szczuczyn - Budzisko;
• S61 Ostrów Mazowiecka - Szczuczyn;
• S3 Bolków - Lubawka;
• S1 Bielsko-Biała - granica państwa (tzw. obejście Węgierskiej Górki);
• S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza (przebudowa DK nr 1);
• S1 Kosztowy - Bielsko-Biała;
• A1 Tuszyn - Częstochowa (ostatnie 80,6 km autostrady A1).

Łącznie wszczęto postępowania przetargowe na 97,8 km dróg krajowych o wartości wydatków na realizację 3,36 mld zł:
• S61 koniec obwodnicy Suwałk - Budzisko (granica państwa) z obwodnicą Szypliszek 24,2 km;
• S61 obwodnica Szczuczyna (druga jezdnia) 6,6 km;
• S61 Szczuczyn – w. Ełk Południe 23 km;  
• S61 w. Ełk Południe – w. Wysokie 24 km;
• S61 w. Wysokie – Raczki 20 km.

Dotychczas w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) skierowano do realizacji zadania o wartości 92,85 mld zł, z czego:
• zakończono zadania o wartości – 1,55 mld zł,
• w realizacji znajdują się zadania o wartości – 50,04 mld zł,
• w przetargu znajdują się zadania o wartości – 29,2 mld zł,
• na przetarg oczekują zadania o wartości – 12,05 mld zł.

Limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych, wyznaczony uchwałą Rady Ministrów z 8 września 2015 r., wynosi 107 mld zł. Do rozdysponowania pozostaje więc 14,15 mld zł.

Obecnie w MIB trwają prace nad aktualizacją PBDK. Projekt zmian zostanie przedstawiony w lutym tego roku. MIB zaprezentuje wkrótce także wyniki prowadzonych prac nad opracowaniem warunków umownych dla nowych postępowań przetargowych na projektowanie i budowę dróg.

Źródło: MIB

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.