contentmap_plugin

DSC01186Budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju na odcinku Lipska-Wielicka odbywa się zgodnie z harmonogramem, zapewnia wykonawca inwestycji Mota-Engil Central Europe. To znaczy, że prawdopodobnie już we wrześniu estakadą nad torami kolejowymi pojadą tramwaje.

Cały, ponad 2-kilometrowy odcinek, jest już prawie gotowy. Najintensywniejsze prace trwają teraz przy połączeniu z ulicą Wielicką, natomiast skrzyżowanie z ul. Saską jest już w zasadzie gotowe. W ciągu estakady trwa jeszcze układanie torów i pozostało jeszcze wiele do zrobienia wokół obiektu, m.in. przy przebudowie ul. Gromadzkiej, Prokocimskiej, Żołnierskiej, ale kilka najbliższych miesięcy powinno wystarczyć na dokończenie inwestycji.

Prace budowlane rozpoczęły się jesienią 2013 roku. Inwestycja obejmuje budowę torowiska wraz z towarzyszącą infrastrukturą na odcinku od skrzyżowania ul. Kuklińskiego-Lipska-Saska do połączenia z ul. Wielicką między przystankami Kabel i Dworcowa.

Z nowej estakady skorzystają pasażerowie komunikacji miejskiej, piesi i rowerzyści. Ponad 600-metrowy obiekt składa z dwóch części: estakada biegnie nad torami kolejowymi (typu extradosed o długości około 460 metrów), a wiadukt nad układem drogowym (podwieszony z centralnym pylonem ramowym o długości około 160 metrów).

Budowa połączenia tramwajowego Wielickiej i Lipskiej planowana była od dawna, ale realizowana miała być dopiero po 2015 roku. Projekt przyspieszono, kiedy okazało się, że w UE znalazły się jeszcze na niego pieniądze. To będzie ostatni fragment pierwszej trasy KST i pozwoli znacznie skrócić czas dojazdu z Bieżanowa lub Kurdwanowa do ronda Mogilskiego czy Dworca Głównego, a także poprawi dostępność komunikacyjną Płaszowa. Nowym odcinkiem będzie jeździć m.in. tramwaj nr 50.

Całkowity koszt przedsięwzięcia wynosi 150 mln zł, z czego dofinansowanie unijne sięgnie 60%. Prace mają zostać zakończone we wrześniu 2015 r.

DSC01176DSC01181DSC01182DSC01184DSC01185

 

 

 

 

 

DSC01186DSC01190DSC01191DSC01193DSC01196

 

 

 

 

 

DSC01197DSC01202DSC01203DSC01206DSC01209

 

 

 

 

 

DSC01212DSC01213DSC01215DSC01217DSC01218

 

 

 

 

 

DSC01228DSC01229DSC01230DSC01231DSC01232

 

 

 

 

 

Wycieczkę techniczną na teren budowy KST Lipska-Wielicka, za zgodą wykonawcy Mota-Engil Central Europe, zorganizowały Małopolski Oddział Związku Mostowców Rzeczpospolitej Polskiej oraz Małopolska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa.

Ilona Hałucha

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.