image002Przebudowa torowisk na ul. Podwale, Dunajewskiego czy na trasie pomiędzy Rondem Mogilskim a Placem Centralnym to duże inwestycje, które zajęły wiele miesięcy. Każdego roku ZIKiT przeprowadza także drobniejsze naprawy, które mają zapobiegać awariom i wykolejeniom tramwajów.

- Okres eksploatacji infrastruktury tramwajowej wynosi średnio 12 lat, a węzłów rozjazdowych - 8 lat. W Krakowie mamy 189 kilometrów torów, które muszą być sukcesywnie naprawiane, aby mogły być eksploatowane - mówi Władysław Reczyński z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Oprócz dużych remontów, każdego roku w Krakowie prowadzone są drobniejsze naprawy w ramach bieżącego utrzymania torowisk. Jednym z ostatnich był na przykład remont pętli tramwajowej na Salwatorze, która ostatnio była remontowana w 1994 roku. Naprawa ta zakończyła się w ubiegłym tygodniu, trwała trzy tygodnie i kosztowała blisko 800 tysięcy złotych. Tyle samo kosztował remont znacznie krótszego odcinka na ul. Grzegórzeckiej, ale ponieważ jest to główna trasa komunikacyjna, prace trwały tutaj zaledwie weekend. – Aby zapobiec dłuższym utrudnieniom dla pasażerów i kierowców, zastosowaliśmy tutaj najnowszą technologię naprawy, która przynosi znacznie szybszy efekt, ale też jest droższa – wyjaśnia specjalista z ZIKiT.

Oprócz tych dwóch odcinków, w 2015 roku remontowana była także pętla przy ul. Halszki, łuki tramwajowe przed estakadą na ul. Doktora Twardego, ul. Westerplatte przy Instytucie Ekspertyz Sądowych, węzły rozjazdowe przy: Centrum Administracyjnym AM, pod Bagatelą, na Rondzie Mogilskim. Wymienione zostały także najbardziej zdegradowane płyty monolityczne w torowisku na ul. Królewskiej, torowisko przy ul. Mrozowej zostało odcinkowo doraźnie zabezpieczone poprzez wymianą podłoża. W sumie na te drobniejsze naprawy torowisk Kraków w 2015 roku wydał blisko 4 mln złotych.

Remonty torowisk są drogie nie tylko ze względu na stosowanie nowoczesnych technik naprawy, które minimalizują utrudnienia w ruchu, ale przede wszystkim ze względu na kosztowny budulec, czyli stal i materiały wiążące.

Zapobieganie awariom to nie jedyny powód remontowania torowisk. Równie ważny jest komfort pasażerów, czyli cichsza jazda, sukcesywne wprowadzanie taboru niskopodłogowego przyjaznego szczególnie dla seniorów, osób niepełnosprawnych i rodziców z wózkami, jak również szybszy przejazd.

W ciągu ostatnich lat, przy pomocy UE, Kraków zainwestował miliony w rozbudowę komunikacji tramwajowej. Najmłodszą krakowską inwestycją jest kładka łącząca ulice Lipską i Wielicką, która jest dopełnieniem I linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Na uwagę zasługuje również przebudowa odcinka Rondo Mogilskie – Plac Centralny, w ramach której wymieniono torowiska, a także nawierzchnię jezdni i chodników. Nie można także zapomnieć o remoncie torowiska i przebudowie układu drogowego na ul. Dunajewskiego i ul. Podwale.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu planuje kolejne remonty torowisk na przyszły rok. - Sezon remontowy będzie jednak w 2016 r. krótszy, ze względu na organizację w Krakowie Światowych Dni Młodzieży, ale zrobimy wszystko co w naszej mocy, by po Krakowie jeździło się jeszcze lepiej – podsumowuje Władysław Reczyński.

Źródło: ZIKiT Kraków

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.