Nowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 728 z Łopuszna do Małogoszczy już otwarty. W niespełna pół roku zrealizowano wart ponad 10,8 mln zł kontrakt. To jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w województwie świętokrzyskim. Wykonawcą była firma Skanska.
Droga wojewódzka nr 728 ma 158 km długości i łączy Grójec (mazowieckie) z drogą krajową nr 7 w Jędrzejowie. W Świętokrzyskiem 88-kilometrowy odcinek biegnie przez powiat konecki, kielecki i jędrzejowski.
W ramach zadania Skanska przebudowa 6-kilometrowy odcinek DW 728 między Łopusznem a Małogoszczą wraz z przebudową zespołu wiaduktów kolejowych. Prace trwały od czerwca 2015 r.
- Odcinek przeszedł gruntowaną przebudowę. Wymieniliśmy podbudowę na 6-kilometrowym odcinku, zbudowaliśmy 2,5 km nowych chodników, 6 zatok autobusowych i wiat przystankowych, przebudowaliśmy kanalizację deszczową o długości ponad 1 km, wykonaliśmy odwodnienie i rowy – wymienia kierownik budowy Adam Łakomiec, Skanska. – Ponadto wyremontowaliśmy 3 obiekty inżynieryjne: 2 wiadukty nad torami kolejowymi oraz 1 most nad rzeką Wrzosówka.
Konstrukcja drogi wykonana została z podbudowy MCAS o grubości 29 cm, warstwy wiążącej o grubości 12,9 cm oraz warstwy ścieralnej o grubości 4 cm.
– Mieszanka MCAS charakteryzuje się tym, że wykonuje się ją ze zrecyklowanego destruktu pozyskanego z rozbiórki istniejącej drogi (warstwy podbudowy z kruszywa oraz warstwy bitumicznej), wymieszanego z cementem z dodatkiem asfaltu spienionego – wyjaśnia kierownik budowy. - Obecność asfaltu spienionego w recyklowanej mieszance zwiększa odporność drogi na deformacje trwałe, co ma znaczący wpływ na poprawę parametrów konstrukcji nawierzchni drogi - dodaje.
Zaletą tej technologii jest również to, że wykonuje się ją na miejscu, ograniczając czas i koszt wykonania prac, a powtórne wykorzystanie materiałów służy ochronie środowiska.
- Jednym z największych wyzwań podczas tej realizacji była praca na terenie kolejowym. Prowadzenie robót wymagało szeregu uzgodnień, opracowania regulaminów, ustalenia terminów wyłączeń sieci trakcyjnej oraz zamknięć torowych - mówi Adam Łakomiec ze Skanska.
- Dzięki nowej drodze zwiększy się zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo podróżujących – podkreśla menedżer projektu Jacek Migała, Skanska. - To, co zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo ruchu na tym odcinku to wyremontowane bezkolizyjne przejście nad torami oraz nowe chodniki.
Źródło: Skanska