Drogi i mosty

Estetyka chodnikaO tym, że chodniki i ścieżki rowerowe poprawiają bezpieczeństwo nie trzeba nikogo przekonywać. Oddzielenie pieszych i rowerzystów od pojazdów silnikowych w dużej mierze zapobiega wypadkom, zwłaszcza jeśli chodnik oddzielony jest od jezdni barierkami lub pasem zieleni. Niestety czasem chodniki są w tak złym stanie, że utrudniają pieszym poruszanie, a nawet mogą stwarzać zagrożenie dla dzieci, osób starszych i niepełnosprawnych. Takie ciągi należy oczywiście remontować. Najlepiej, jeśli przy okazji powstają nawierzchnie nie tylko równe, bezpieczne i trwałe, ale również estetyczne, dopasowane do otoczenia i zróżnicowane.

Rybnickie ronda – bezpieczeństwo i znak miastaRondo, poza jego technicznym i inżynieryjnym aspektem, jest także takim elementem drogi, które służy identyfikacji danego miejsca w mieście. Stanowi swoistą dominantę w przestrzeni miejskiej podnoszącą jej walory estetyczne, a jego aranżacja ułatwia kierującym orientację w terenie. Mało tego, forma zagospodarowania ronda ma niebagatelny wpływ na kierowców, skłaniając ich do przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Dowodzą tego ronda w Rybniku. W tej chwili jest ich w tym śląskim mieście aż 26. A każde jest inne, jak też inne są przesłania, które niosą w swoich nazwach czy w specyficznym ukształtowaniu. W swojej malowniczości są one też niepowtarzalną, promocyjną wizytówką miasta.

Zielone drogiW drogownictwie zieleń spełnia szereg istotnych funkcji. Między innymi musi odpowiednio powiązać z otoczeniem pól i lasów przejścia zbudowane nad lub pod drogą, tak by dzika zwierzyna chciała przemieszczać się nimi pomiędzy obszarami przeciętymi szlakami komunikacyjnymi. Od właściwego doboru gatunków roślin i ich nasadzenia oraz pielęgnacji zależy to, czy nie odczują one ingerencji cywilizacji w ich dotąd niczym niezakłócone, naturalne środowisko. Jak osłonić i odizolować zwierzęta od komunikacyjnego zgiełku i w jaki sposób obsadzać przejścia roślinnością naprowadzającą, aby stały się trasami wędrówek zaakceptowanymi przez zwierzęta?

Planowana droga nie wstrzyma budowy domuWłaściciele działek, przez które mają przebiegać autostrady, drogi krajowe czy obwodnice, nie mają łatwej sytuacji. Nawet jeżeli z planów nie wynika dokładnie, kiedy zaplanowana inwestycja się rozpocznie i czy w ogóle nadal jest aktualna, nie mogą oni nic zrobić ze swoim gruntem.

Samorząd lub państwo latami nie są zainteresowane wywłaszczeniem działki i wypłatą właścicielowi odszkodowania, a właściciel nie może na nim wybudować domu, czy korzystanie go sprzedać.

Przekonała się o tym jedna z mieszkanek Warszawy. Na działce w podwarszawskiej miejscowości Jabłonna chciała wybudować dla syna dom. Okazało się jednak, że w planie zagospodarowania województwa mazowieckiego zarezerwowana jest ona pod trasę Legionowo - Jabłonna - Łomianki.

Rekordowy rok w branży drogowej i kolejowejFirmy budowlane mogą do woli wybierać w przetargach. Tylko w tym roku za budowę nowych dróg i modernizację torów zainkasują prawie 25 mld zł, podaje "Dziennik Gazeta Prawna".

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na inwestycje w 2010 roku wyda około 22 mld zł (pierwotnie miało być ponad 27,5 mld).

Natomiast PKP Polskie Linie Kolejowe wydadzą około połowy zaplanowanych kwot, czyli 2,3 - 2,5 mld z 4,8 mld zł. Rozstrzygnięcie większości przetargów na wymianę torów dopiero nastąpi, ale już wiadomo, że część przychodów firm z branży odbiera konkurencja, która do tej pory budowała drogi.

Realizacja tak wielu inwestycji infrastrukturalnych nie byłaby możliwa bez unijnych dotacj. Tylko w tym roku UE zrefinansuje 8 mld zł wydatków poniesionych na drogi.

Satelitarny system opłat na SłowacjiOd stycznia tego roku działa na Słowacji satelitarny system opłat za przejazd dla samochodów ciężarowych, którego operatorem jest firma SkyToll. Natomiast dostawcą technologii dla tego systemu oraz specjalnych jednostek pokładowych do samochodów (urządzenia GPS) jest Siemens.

Siemens opracował sposób pobierania opłat przy pomocy danych z satelity oraz stworzył urządzenia pokładowe (OBU), które pozwalają na pozyskanie informacji niezbędnych do obliczenia opłat za przejazd (sprzęt ten rejestruje liczbę kilometrów przejechanych po płatnych odcinkach dróg, a na podstawie jego odczytów ustalana jest opłata drogowa). Dzięki zastosowaniu technologii satelitarnej, system poboru opłat na Słowacji umożliwia łatwe uzyskanie danych nie tylko na autostradach, ale także na dużej części sieci drogowej.