Spis treści

Zasada działania ekranów akustycznych

Ekran akustyczny jest przegrodą dla źródła hałasu. Powoduje powstanie cienia akustycznego (ekranowanie akustyczne), w którym poziom dźwięku jest znacznie mniejszy od poziomu przed ekranem.

Ekran akustyczny w otoczeniu drogi lokalizowany jest przeważnie jak najbliżej źródła hałasu, czyli na krawędzi jezdni po której poruszają się pojazdy.

Skuteczność ekranu akustycznego zależna jest od wielu czynników, między innymi od:

  • lokalizacji ekranu akustycznego względem krawędzi jezdni,
  • położenia terenu/obiektu chronionego,
  • wysokości ekranu akustycznego,
  • długości ekranu akustycznego,
  • rodzaju generowanego hałasu (bezpośrednio powiązanego ze strukturą rodzajową pojazdów).

Maksymalną skuteczność ekranowania akustycznego osiąga się przy realizacji bardzo dużych budowli, np. połączenie wału ziemnego z ekranem akustycznym może dawać skuteczność dochodzącą do 20 dB. Jednak najczęściej osiąganą skutecznością zrealizowanych w Polsce ekranów akustycznych jest od 10 do 12 dB (są to wartości maksymalne uzyskiwane jedynie po spełnieniu wielu warunków).
Podział ekranów akustycznych

Jedną z podstawowych cech według której można podzielić ekrany akustyczne jest ich wysokość. W tym przypadku można wyróżnić cztery grupy:

  • Wysokie i bardzo wysokie – wysokość ekranu większa od 6–7 m. Skuteczność akustyczna tych ekranów jest dość duża i może osiągać wartości większe od 10 dB. Poniżej przedstawiono przykład takiego ekranu akustycznego (fot. 1).
  • Średnie - obecnie najczęściej spotykane w Polsce. Wysokości tych ekranów to około 5 m. Skuteczność ich waha się w granicach od 7 do 10 dB. Poniżej przedstawiono przykład takiego ekranu akustycznego (fot. 2)
  • Niskie - o wysokości do 3,5 m. Ich skuteczność przeważnie nie przekracza 8 dB. Stosowane są dla odpowiedniej konfiguracji terenu, kiedy zabudowa podlegająca ochronie znajduje się poniżej drogi. Na fotografii przedstawiono przykład takiego ekranu akustycznego (fot. 3).
  • Bardzo niskie - o wysokości około 1 m. Tego typu ekrany akustyczne są stosowane przede wszystkim dla ochrony przed hałasem komunikacyjnym kolejowym. Skuteczność tego typu ekranu to około 3 dB. Poniżej przykład takiego ekranu akustycznego (fot. 4).
 Wysoki ekran akustyczny (Holandia)  Średni ekran akustyczny (Polska)
Fot. 1. Wysoki ekran akustyczny (Holandia)
 Fot. 2. Średni ekran akustyczny (Polska)
 Niski ekran akustyczny (Belgia)  Bardzo niski ekran akustyczny (Holandia)
 Fot. 3. Niski ekran akustyczny (Belgia)  Fot. 4. Bardzo niski ekran akustyczny (Holandia)

Kolejną istotną cechą według której można podzielić ekrany akustyczne jest rodzaj materiału. Najczęściej zasadnicze wypełnienie ekranów akustycznych stanowią: grunt, beton, szkło, drewno, wełna mineralna, tworzywa sztuczne, stal, ceramika.
Oczywiście bardzo trudno, a w niektórych przypadkach wręcz niemożliwe, jest wykonanie ekranu akustycznego z użyciem tylko jednego rodzaju materiału. Dlatego bardzo często ekrany akustyczne wykonywane są z kilku. Poniżej na zdjęciach przedstawiano przykłady ekranów wraz z określeniem użytych materiałów (fot. 5, fot. 6, fot. 7).

 Ziemny ekran akustyczny wykonany z dodatkowym ekranem przezroczystym (Holandia)  Ekran akustyczny wykonany z gruntu i drewna (Niemcy) Ekran akustyczny wykonany z drewna, stali, betonu i tworzywa sztucznego (Polska)
Fot. 5. Ziemny ekran akustyczny wykonany z dodatkowym ekranem przezroczystym (Holandia)
 Fot. 6. Ekran akustyczny wykonany z gruntu i drewna (Niemcy) Fot. 7. Ekran akustyczny wykonany z drewna, stali, betonu i tworzywa sztucznego (Polska)

Ekrany akustyczne można podzielić również ze względu na wielkość pochłaniania dźwięku. Zasadniczo ekrany można sklasyfikować jako:

odbijające – pochłanianie dźwięku mniejsze od 4 dB,

pochłaniające – pochłanianie dźwięku w przedziale od 4 do 8 dB,

wysoko pochłaniające – pochłanianie dźwięku większe od 8 dB.

Bardzo często wykonywane są również ekrany akustyczne z materiałów o różnej wielkości pochłaniania („mieszane”). Na przykład jest to ekran częściowo wykonany z betonu i z tworzywa przeźroczystego.

Sebastian Biernacki

BEiPBK „EKKOM”

Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2010-11-27 12:29
Warto dodatać, że ekran akustyczny stanowi barierę dla widoczności na drodze. Co widać na niektórych zdjęciach wyżej, umieszczony na wewnętrznej stronie łuku może powodować, że nie jest spełniona wymagana ogległość widoczności na zatrzymanie. Podczas projektowania trzeba o tym pamiętać.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Gość
-1 #2 Gość 2011-03-23 11:35
O skuteczności ekranów decyduje geometria, materiały i lokalizacja.
Powinien być projekt akustyczny, projekt budowlany, projekt montażu i monitoring po wykonawczy.
Są to wymagania prawne. Ekrany nie mogą godzić w estetykę obiektu. Niech Ministerstwo Infrastruktury
samo zadecyduje jakie mamy stosować ekrany. Betonowe to naprawdę porażka. Poliwęglanowe jak najbardziej, ale musi być decyzja Ministerstwa. Innej możliwości nie ma. Skoro tyle kasy wydajemy na budowę mostu to róbmy do rzeczy wszystko do końca. Jakieś poczucie estetyki musi obowiązywać.
Ekspert do badań laboratoryjnych - Henryk
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.