„Przyrodnicza” praktyka drogowcówSzkodliwy wpływ transportu na środowisko przejawia się hałasem i drganiami komunikacyjnymi, zanieczyszczeniem powietrza, skażeniem wód i gleb. Stopniowemu niszczeniu ulegają cenne przyrodniczo obszary. Skutkiem tego jest degradacja i utrata siedlisk wielu gatunków roślin i zwierząt. Fragmentacja siedlisk przyrodniczych i ekosystemów to poważne zagrożenie dla różnorodności biologicznej.

Osiągnięcie równowagi pomiędzy potrzebami przyrody a wymaganiami transportowymi współczesnej gospodarki nie jest proste. Temu służą środki prawne i techniczne łagodzące niekorzystny wpływ dróg na ich otoczenie.

Przepisy prawne nakładają obowiązek, aby dla każdej drogowej inwestycji polegającej na budowie lub przebudowie była wykonywana ocena oddziaływania na środowisko. W tej procedurze jest określany wpływu przedsięwzięcia i wraz z tym wskazywane są rozwiązania minimalizujące negatywne jego oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska.

Ocena przeprowadzana na etapie planowania pozwala odpowiednio wcześnie zidentyfikować zagrożenia wynikające z budowy i eksploatacji dróg. W procedurze oceny analizowane jest środowisko w szerokim aspekcie, odnoszącym się do zdrowia ludzi, życia zwierząt i roślin, powierzchni ziemi oraz gleb, powietrza, wód powierzchniowych i podziemnych, złóż kopalin, klimatu, ale też krajobrazu.

Agnieszka Serbeńska

W celu ochrony wartości przyrodniczych stosowane są różne rozwiązania techniczne. Część z nich jest już sprawdzona pod względem skuteczności, w innych z kolei zdobywamy doświadczenia, monitorując i analizując ich poprawność. Sięgamy też do sprawdzonych rozwiązań europejskich państw.

Jaka jest drogowa praktyka ochrony środowiska i jakie stoją wyzwania przed inwestorami, projektantami i wykonawcami dróg w zakresie minimalizowania oddziaływania transportu na przyrodę? Dyskusja o tym, wymiana doświadczeń i poglądów, miała miejsce podczas Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej „Ochrona środowiska i estetyka a rozwój infrastruktury drogowej”, która odbyła się w październiku w Kazimierzu Dolnym. W listopadzie zapraszamy do lektury artykułów z konferencji.

Agnieszka Serbeńska
redaktor naczelna edroga.pl

 

Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2009-11-08 20:03
polscy specjalisci niech juz lepiej niczego sie nie tykaja, drogi jakie sa sami widzimy, wiec szkoda kasy na takie projekty
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.