ASFALTW dniach 25–27 października odbyło się XXXVII Seminarium Techniczne Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych. Tematem otwarcia była Via Carpatia, jeden z najambitniejszych projektów infrastrukturalnych w Unii Europejskiej w ostatnich latach oraz priorytet inwestycyjny w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025).

1. Via Carpatia prezentacja GDDKiA XXXVII Seminarium Techniczne PSWNA 26.10.2017Via Carpatia to kluczowy transeuropejski korytarz transportowy realizowany na terenie Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji. Kraje te mają zostać połączone jednolitą drogą o parametrach przynajmniej drogi ekspresowej. Szlak ma się krzyżować z trasą TRACECA (Europa – Kaukaz – Azja).

Korytarz Via Carpatia, którego głównym elementem w Polsce jest droga ekspresowa S19, od granicy ze Słowacją w Barwinku aż do Białegostoku (Knyszyn), i dalej na północ, stanowi priorytet w następnych latach, w szczególności w zakresie przyspieszenia prac przygotowawczych, tak by była możliwa jak najszybsza realizacja tego ciągu łączącego kraje Bałtyckie z krajami UE oraz jej wschodnimi sąsiadami.

Na północ od Białegostoku będą analizowane rozwiązania komunikacyjne, dotyczące dróg ekspresowych S16 oraz S19, w tym włączając w to możliwą przebudowę obecnej drogi krajowej nr 8 w kierunku Augustowa (głównie na odcinku Korycin–Augustów, stanowiącego jedno z połączeń korytarzy Via Carpatia i Via Baltica).

Całkowita długość szlaku Via Carpatia w Polsce wyniesie od 734 do 761 km (w zależności od przebiegu w województwie podlaskim). Część odcinków tej trasy zrealizowana zostanie w technologii asfaltowej. Przy doborze nawierzchni brane będzie pod uwagę m.in. obciążenie drogi natężeniem ruchu.

PSWNA rekomenduje budowę strategicznego szlaku Via Carpatia w technologii asfaltowej

- Via Carpatia, jedna z najbardziej oczekiwanych tras europejskich, która połączy północ i południe kontynentu, strategiczna inwestycja polskiego rządu na terenie naszego kraju, z którą wiążą się spore nadzieje i oczekiwania, nie powinna stać się wielkim poligonem doświadczalnym dla wciąż eksperymentalnych nawierzchni betonowych - mówił Andrzej Wyszyński, Prezes PSWNA. - Z tego względu lepiej jest sięgnąć po sprawdzone technologie asfaltowe, za którymi przemawia także rachunek ekonomiczny, bo te drogi są tańsze o nawet kilkanaście procent od analogicznych dróg betonowych.

O skali przedsięwzięcia świadczy fakt, że w tej chwili polskie autostrady mają w sumie długość 1632 kilometrów, a drogi ekspresowe 1576, co łącznie daje 3208 kilometrów. Dodatkowe 700 kilometrów Via Carpatia to około 20 proc. wszystkich obecnie istniejących dróg w tym standardzie. Odpowiednie dobranie technologii wykonania, w szczególności nawierzchni drogi, ma wobec tego faktu kluczowe znaczenie, nie tylko ze względu na koszty przedsięwzięcia. Szacowany koszt liczącego około 700 kilometrów polskiego odcinka to aż około 21 miliardów złotych.

- Ze względu na ogrom przedsięwzięcia, zarówno w wymiarze organizacyjnym, kosztowym jak i gospodarczym, a także mając na uwadze jego rangę i zasięg, należy dołożyć wszelkich starań aby drogę tę zbudować mądrze, tak aby już za parę lat i na kolejne długie lata pozwoliła w pełni korzystać z jej niezmiernego potencjału - podkreślał Wyszyński. - Docelowo droga ta ma przecież łączyć litewską Kłajpedę z greckimi Salonikami, co stworzy dla polskiej gospodarki bezprecedensowe możliwości w różnych obszarach. Od zwiększenia zasięgu rodzimej produkcji, ożywienia wschodnich regionów kraju, rozwoju turystyki przez rozwój ekosystemu obsługi transportu biegnącego tym szlakiem, aż po wzmocnienie konkurencyjności i przyspieszenie gospodarcze naszego kraju. Ze względu na unikalną skalę korzyści nie możemy sobie pozwolić na żadne niedociągnięcia czy eksperymenty w tym temacie, stąd też rekomendujemy budowę tego wiodącego szlaku w sprawdzonej technologii asfaltowej.

Więcej na pswna.pl

Źródło: PSWNA

Komentarze  
Artek
+1 #1 Artek 2017-11-13 12:21
Mało merytoryczne argumenty co do wyboru typu nawierzchni. Idąc tym tropem, że ,,to sprawdzone" nigdy nie zrobimy postępu. IMO, najważniejszym kryterium budowy strategicznego szlaku powinna być solidność i trwałość. Dlatego wydaje mi się, że droga betonowa byłaby odpowiedniejsza .
Cytować | Zgłoś administratorowi
rudnicki
0 #2 rudnicki 2017-11-15 11:33
To jest wypowiedź jakiegoś lobbysty. Nawierzchnie asfaltowe są może i trochę tańsze w budowie od betonowych, ale mają kilkakrotnie mniejszą trwałość. W związku z tym koszty utrzymania dróg asfaltowych rosną po ich wybudowaniu na tyle, że opłacalniejsze długookresowo są drogi betonowe.
"Wiele aspektów przemawia za tym właśnie wyborem rodzaju nawierzchni. Najważniejsze zalety nawierzchni betonowych to:
- większa trwałość,
- brak zjawiska koleinowania,
- większe bezpieczeństwo,
- niższy koszt eksploatacji,
- dostępność krajowych surowców,
- możliwość recyklingu,
a nawet zapewnienie niższego poziomu hałasu.
Trwałość nawierzchni betonowych (wydłużony okres pomiędzy remontami) jest przeciętnie 2,5÷3,5 razy większa niż asfaltowych. Przy zastosowaniu nowych technologii betonu wysokowytrzymał ościowego można osiągnąć nawet ok. 7 razy większą trwałość. Z danych niemieckich wynika, że po 23 latach użytkowania tylko 5% nawierzchni betonowych wymaga napraw. Dla nawierzchni asfaltowych wskaźnik ten wynosi od 80 do 100 %. (...)
z punktu widzenia zapewnienia surowców do budowy dróg należy pamiętać, że Polska dysponuje wszystkimi surowcami (cement, kruszywa) niezbędnymi do wykonania dobrych, sztywnych nawierzchni betonowych. To z polskich cementów i kruszyw wykonano znaczną część sieci autostrad na terenach byłej NRD. Nie ma natomiast polskich asfaltów w ilościach gwarantujących odpowiednią jakość nawierzchni (import jest w tym wypadku konieczny)" [http://www.dro gibetonowe.pl]
Cytować | Zgłoś administratorowi
Spec
-1 #3 Spec 2017-11-15 14:49
Haha
Arek tę trwałość widać szczególnie na tych niemieckich betonówkach które po 10 latach się rozpadają. Proponuje przejechać się autostradą w saksonii. Wszędzie remonty i jazda max 30/h

No i oczywiście zalewają tego betonowego raka asfaltem.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Opinia
0 #4 Opinia 2017-11-16 10:04
Jeśli idzie o recykling, to nawierzchnia asfaltowa nadaje się do recyklingu w 100% zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem w odróżnieniu do nawierzchni betonowej. Przy dzisiejszych kłopotach z logistyka kruszyw do nawierzchni betonowych jak i asfaltowych poprzez zastosowanie w dolnych warstwa bitumicznych materiałów z recyklingu można zmniejszyć ten problem
Cytować | Zgłoś administratorowi
Andy45
0 #5 Andy45 2017-11-16 10:11
Pan Rudnicki chyba zapomniał o jednym dwukropku :lol: Miało być: "To jest wypowiedź jakiegoś lobbysty: Nawierzchnie asfaltowe (...)"
:P
Cytować | Zgłoś administratorowi
Artek
0 #6 Artek 2017-11-20 13:19
A ja popieram wypowiedź o wyższości betonu, bardzo dobrze wypunktowane zalety, cóż, na szczęście w betonie będzie Via Baltica, będzie można po latach porównać ją z Carpatią i przekonać się na własne oczy.... Z tym recyklingiem to też jakieś bzdury, właśnie beton podlega recyklingowi w 100 procentach..
Cytować | Zgłoś administratorowi
Andrzej
0 #7 Andrzej 2017-11-21 13:09
Ciekawe ze kraje posiadajace tzw wyzsza kulture drogownictwa wycofaly sie z budowy nawierzchni betonowych.Jako przyklad szwedzka autostrada E6 odcinek za Halmstad.Budowa ny w najwyzszym standarcie wykonania.I co? Ano fajne bylo jak nie bylo spekan a te sa najczesciej skutkiem warunkow klimatycznych.T eraz trzeba to latac i oczywiscie zalewac masami asfaltowymi w stylu mastyksu.Trzeba wziasc pod uwage ze warunkki klimatyczne i geologiczne na tzw sciane wschodniej sa podobne do poludniowej Szwecji.I skoro tam sie to nie sprawdzilo to najprawdopodobn iej w Polsce tez sie nie sprawdzi.Trzeba sie uczyc na bledach innych bo te sa najmniej kosztowne.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Andrzej
0 #8 Andrzej 2017-11-21 13:14
Cytuję Artek:
A ja popieram wypowiedź o wyższości betonu, bardzo dobrze wypunktowane zalety, cóż, na szczęście w betonie będzie Via Baltica, będzie można po latach porównać ją z Carpatią i przekonać się na własne oczy.... Z tym recyklingiem to też jakieś bzdury, właśnie beton podlega recyklingowi w 100 procentach..


Oczywiscie ze beton mozna "odzyskac".Tylk o co z tym zrobic? pamietaj ze ta sa duze plyty betonowe a wiec najpierw musisz je polamac na takie kawalki zeby mozna to bylo zaladowac do kruszarek.Potem musisz to przelamac na tluczen.I co z tym chcesz zrobic? Moim zdaniem nadaje sie na podbudowy na chodniki czy ciagi rowerowo-piesze .Proces i kosztowny i wcale nielatwy.Natomi ast nawierzchnie asfaltowa bezproblemowo mozesz polozyc ponowne przepuszczajac ja przez "kombajn".
Cytować | Zgłoś administratorowi
Artek
0 #9 Artek 2017-11-22 12:48
Nie wiadomo co konkretnie się z tą drogą w Szwecji stało, czy plastyfikatory były dobrane odpowiednio do warunków itd. jest dużo możliwości. Trudno gdybać, a wszędzie zdarzają się wyjątki, które ponoć potwierdzają regułę., Faktem jest, że betonówki są mocniejsze. A jeśli chodzi o recykling, to takiego betonu się używa na podbudowy
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.