W ostatnim dziesięcioleciu najwięcej wypadków drogowych i ich ofiar odnotowano w 2004 roku, po czym następował spadek utrzymujący się do 2006 roku. W 2007 roku nastąpił wzrost liczby wypadków i ich ofiar. W latach 2008 – 2010 zanotowano spadki,  ale już w 2011 roku nastąpił ponowny wzrost. Od 2012 roku obserwowany jest spadek liczby wypadków drogowych i liczby ich ofiar. Ta tendencja utrzymuje się, czego dowodzą dane za 2013 rok zawarte w raporcie opublikowanym przez Komendę Główną Policji.

 

W 2013 roku do Policji zgłoszono 35 847 wypadków drogowych mających miejsce na drogach publicznych, w strefach zamieszkania lub strefach ruchu. W porównaniu z rokiem 2011, kiedy to miało miejsce 40 065 wypadków, liczba ta spadła o 4 218 wypadków (-10,5%), a w porównaniu z 2012 rokiem, w którym zanotowano 37 046 wypadków, liczba ta spadła o 1 199 wypadków (-3,2%).

W wyniku wypadków drogowych 3 357 osób poniosło śmierć. W porównaniu z rokiem 2011, kiedy zginęło 4 189 osób, nastąpił spadek o 832 osoby (-19,9%), a w porównaniu z rokiem 2012, w którym śmierć poniosło 3 571 osób nastąpił spadek o 214 osób (-6,0%). W wypadkach rannych zostało 44 059 osób, co w porównaniu do 2011 roku, kiedy obrażenia odniosło 49 501 osób, oznacza spadek liczby osób rannych o 5 442 (-11%). Natomiast w porównaniu do roku 2012, kiedy zanotowano 45 792 osoby ranne, liczba ta zmniejszyła się o 1 733 osoby tj. (-3,8%).

W 2013 roku do jednostek Policji zgłoszono 355 943 kolizje drogowe. W porównaniu do 2011 roku, w którym zgłoszono Policji 366 520 kolizji, liczba ta zmniejszyła się o 10 577 (-2,9%), a w porównaniu do 2012 roku, w którym zgłoszono 339 581 kolizji liczba zwiększyła się o 16 362 (+4,8%).

Z danych zebranych dla poszczególnych województw wynika, że wskaźniki liczby wypadków oraz rannych są niższe. W 2012 r. wskaźniki stanu bezpieczeństwa w zależności od liczby mieszkańców w poszczególnych województwach wynosiły: wypadki – 96,1, zabici – 8,7, ranni – 118,8. W 2013 roku odpowiednio uzyskano następujące wskaźniki: 93,  8,7, 114,3.

 

Czas, w którym dochodziło do wypadków drogowych

 

W 2013 r. najwięcej wypadków miało miejsce w lipcu (10,2% ogółu), w sierpniu (10,2,8%) i w październiku (10,2%). Natomiast najwięcej osób zginęło w październiku (11,6%).

Dużą liczbę wypadków w miesiącach letnich powoduje zwiększone natężenie ruchu związane z okresem wakacyjnym. Większa liczba wypadków w miesiącach jesiennych jest zjawiskiem obserwowanym od kilku lat. W okresie tym pogarszają się warunki atmosferyczne oraz warunki drogowe, wcześnie zapada zmrok. Dochodzi przede wszystkim do potrąceń pieszych, gdyż stają się oni gorzej widoczni. Natomiast w miesiącach zimowych odnotowuje się znaczne zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar. Trudne warunki pogodowe podnoszą uwagę kierujących i zmuszają do ostrożniejszej jazdy.

Podział wypadków drogowych na poszczególne dni tygodnia wskazuje, że najwięcej zdarzeń odnotowano w piątki (16,6% ogółu). Najwięcej osób (16,4% ogółu) zginęło w soboty, średnio w co dziewiątym wypadku zginął człowiek, podczas gdy w piątki w co dwunastym.

Zarówno w 2013 r. jak i w latach poprzednich największe nasilenie wypadków występowało w godzinach 14 – 19, czyli w okresie bardzo dużego natężenia ruchu związanego z powrotami z pracy. Najmniej wypadków odnotowano w godzinach 24 –5, w tym czasie również najmniej osób zostało rannych oraz poniosło śmierć.

Na występowanie wypadków drogowych wpływ mają także warunki atmosferyczne oraz oświetlenie, przy czym ten ostatni czynnik jest uzależniony od pory dnia i pory roku. Podobnie jak w roku 2012, najwięcej wypadków wydarzyło się przy dobrych warunkach atmosferycznych. W dobrych warunkach atmosferycznych kierujący czują większy komfort jazdy, rozwijają większe prędkości, co w przypadku wystąpienia wypadku daje tragiczniejsze skutki. Najwięcej wypadków zanotowano w ciągu dnia, gdyż wtedy jest największy ruch. Jednak w porze nocnej, na drogach nieoświetlonych występuje największy wskaźnik osób zabitych; w co czwartym takim wypadku ginie człowiek, podczas gdy w porze dziennej w co czternastym wypadku.

 

Miejsca wypadków drogowych

 

W 2013 roku zdecydowana większość wypadków, bo 26 078 miało miejsce w obszarze zabudowanym (72,7%), zginęło w nich 1 581 osób, a 30 935 zostało rannych. Poza obszarem zabudowanym miało miejsce 9 769 wypadków (27,3% ogółu), zginęło w nich 1 776 osób, a obrażenia ciała odniosło 13 124 uczestników ruchu.

Mimo iż większość wypadków wydarzyła się na obszarze zabudowanym, to w wyniku wypadków mających miejsce w obszarze niezabudowanym zginęło więcej osób; w co piątym wypadku ginął człowiek, podczas gdy w obszarze zabudowanym w co szesnastym. Przyczynę takiego stanu rzeczy upatrywać można w tym, że na obszarach niezabudowanych kierujący rozwijają większe prędkości, często w jednym samochodzie ginie więcej niż jedna osoba, a ponadto pomoc lekarska dociera znacznie później.

Na prostych odcinkach dróg wystąpiło 19 214 wypadków, śmierć w nich poniosło 2 179 osób, a rannych zostało 22 605 uczestników ruchu.

Kolejnym szczególnie niebezpiecznym miejscem są skrzyżowania z drogą z pierwszeństwem przejazdu; na ich obszarze miało miejsce 10 550 wypadków, śmierć poniosło 513 osób, a obrażeń ciała doznało 13 339 osób.

Główne przyczyny wypadków na prostych odcinkach to:

- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - 4 326 wypadków,

- nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu - 2 232 wypadki,

- nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego - 2 158 wypadków,

- nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami – 1 445 wypadków

- nieprawidłowe wyprzedzanie - 1 222 wypadki.

Główne przyczyny wypadków na skrzyżowaniach z pierwszeństwem przejazdu to:

- nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu - 4 913 wypadków,

- nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego - 1 597 wypadków,

- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - 885 wypadków.

Główne przyczyny wypadków na zakrętach to:

- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - 2 694 wypadki,

- jazda po niewłaściwej stronie drogi - 156 wypadków,

- nieprawidłowe wymijanie - 152 wypadki,

- nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu – 147 wypadków,

- nieprawidłowe wyprzedzanie - 146 wypadków.

W 2013 roku zdecydowana większość wypadków miała miejsce na drogach jedno jezdniowych, dwukierunkowych – zdarzeń tych było 29 208, co stanowi 81,5% wszystkich wypadków, zginęło w nich 2 938 osób (87,5% ogółu zabitych), a 35 905 osób zostało rannych (81,5%).

Główne przyczyny wypadków występujących na drogach jedno jezdniowych dwukierunkowych to:

- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - 7 125 wypadków,

- nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu - 6 202 wypadki,

- nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego - 3 008 wypadków,

- nieprawidłowe wyprzedzanie - 1 594 wypadki,

- nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami – 1 633 wypadki,

- nieprawidłowe wykonywanie manewru skrętu - 836 wypadków.

Główne przyczyny wypadków występujących na drogach o dwóch jezdniach jednokierunkowych to:

- nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu - 1 171 wypadków,

- nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego - 779 wypadków,

- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - 857 wypadków,

- nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami – 446 wypadków.

 

Źródło: KGP

Komentarze  
Waldemar Nowak
0 #1 Waldemar Nowak 2014-05-07 09:56
Dobrze, że utworzono Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, bo może będziemy mieć lepsze dane o PRZYCZYNACH wypadków. Nie mówię, żeby od razu na poziomie NHTSA, ale przynajmniej jakieś lepsze dane będą. Na razie z grubsza widać jak w roku wprowadzenia świecenia w dzień przez pojazdy (2007) wzrosła liczba ofiar - zwłaszcza pieszych.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.