Drukuj

Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w 2011 roku cz. IW 2011 roku w Polsce doszło do 40 065 wypadków drogowych, w których 4 189 osób zginęło, a 49 501 zostało rannych. Policji zgłoszono 366 520 kolizji. W porównaniu do roku 2010 nastąpił: wzrost liczby wypadków o 1 233, tj. o 3,2%, wzrost liczby zabitych o 282 osoby, tj. o 7,2%, wzrost liczby rannych o 549 osób, tj. o 1,1%, spadek liczby kolizji o 49 555, tj. 11,9%.

Najwyższy wskaźnik osób zabitych na 100 wypadków drogowych (18,6) osiągnęło województwo podlaskie, natomiast najniższy (6,9) – województwo śląskie. Najwyższy wskaźnik osób rannych na 100 wypadków drogowych (133,9) osiągnęło województwo dolnośląskie, natomiast najniższy (109,5) – zanotowano na terenie woj. kujawsko-pomorskiego.

Sytuacja na terenie poszczególnych województw Wskaźnik zabitych i rannych w przeliczeniu na 100 wypadków

Czas i pora zdarzeń

W 2011 roku, do największej liczby wypadków drogowych doszło w czerwcu (9,9% wszystkich wypadków), w miesiącu tym odnotowano tez największą liczbę rannych (9,8% wszystkich rannych), natomiast najwięcej osób zginęło w grudniu (10,8% wszystkich zabitych). Najmniej wypadków, osób zabitych i rannych odnotowano w styczniu.

Analiza poszczególnych dni tygodnia wskazuje, że najczęściej do wypadków dochodziło w piątki - 6 656 wypadków i 8 070 rannych, zaś najwięcej osób zginęło w soboty – 681.

Przedział czasowy, w którym najczęściej dochodziło do wypadków to godziny 14.00 – 19.00, czyli w okresie popołudniowego szczytu komunikacyjnego. W tym czasie miały miejsce 14 457 wypadków (tj. 36,1% ogólnej liczby). Najmniej wypadków odnotowano w godzinach nocnych, między północą, a godziną 5.00, co wiąże się ze zmniejszonym ruchem pojazdów.

Na występowanie wypadków drogowych wpływ mają także warunki atmosferyczne oraz oświetlenie, przy czym ten ostatni czynnik jest uzależniony od pory dnia i pory roku. W roku 2011 najwięcej wypadków wydarzyło się przy dobrych warunkach atmosferycznych. W dobrych warunkach atmosferycznych kierujący czują większy komfort jazdy, rozwijają większe prędkości, co w przypadku wystąpienia wypadku daje tragiczniejsze skutki.

Najwięcej wypadków zanotowano w ciągu dnia, gdyż wtedy jest największy ruch. Jednakże w porze nocnej, na drogach nieoświetlonych występuje największy wskaźnik osób zabitych, w co 4 takim wypadku ginie człowiek, gdzie w porze dziennej w co dziewiątym wypadku.

Rodzaje i miejsca wypadków

W 2011 roku, na polskich drogach najczęściej dochodziło do zderzeń pojazdów w ruchu. Odnotowano 19 698 zdarzeń tego typu, co stanowi 49,2% ogólnej liczby. Pociągnęły one za sobą najwięcej ofiar śmiertelnych – 1 658 (39,6% ogółu zabitych), rannych w zderzeniach pojazdów w ruchu zostało 27 277 osób (55,1% ogólnej liczby). Dużą liczbę zdarzeń stanowiło najechanie na pieszego – 10 936 wypadków (27,3% ogółu), 1 394 osoby zabite (33,3% ogółu) i 10 200 osób rannych (20,6% rannych).

W 2011 roku zdecydowana większość wypadków, bo 29 174 miało miejsce w obszarze zabudowanym (72,8%), zginęło w nich 1 961 osób, a 34 856 zostało rannych. Poza obszarem zabudowanym miało miejsce 10 891 wypadków (27,2% ogółu), zginęło 2 228 osób, a obrażenia ciała odniosło 14 645 uczestników ruchu.

Na prostych odcinkach dróg wystąpiło 21 491 wypadków, śmierć w nich poniosło 2 696 osób, a rannych zostało 25 451 uczestników ruchu. Kolejnym szczególnie niebezpiecznym miejscem są skrzyżowania z drogą z pierwszeństwem przejazdu, na ich obszarze miały miejsce 11 723 wypadki, śmierć poniosło 627 osób, a obrażeń doznało 14 950 osób.

Wypadki drogowe i ich skutki wg geometrii drogi *

Główne przyczyny wypadków na prostych odcinkach to:
- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - 4 919 wypadków,
- nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu - 2 483 wypadki,
- nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego - 2 319 wypadków,
- nieprawidłowe wyprzedzanie - 1 445 wypadków,
- nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami – 1 474 wypadki.

Główne przyczyny wypadków na skrzyżowaniach z pierwszeństwem przejazdu to:
- nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu - 5 426 wypadków,
- nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego - 1 869 wypadków,
- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - 953 wypadki.

Wypadki drogowe i ich skutki wg miejsc ich powstawania

Główne przyczyny wypadków na zakrętach to:
- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - 3 054 wypadki,
- jazda po niewłaściwej stronie drogi - 198 wypadków,
- nieprawidłowe wymijanie - 182 wypadki,
- nieprawidłowe wyprzedzanie - 175 wypadków.

Źródło: Wypadki drogowe w 2011 roku – dokument w wersji skróconej
Zespół Profilaktyki i Analiz BRD
Komendy Głównej Policji
Oprac. Elżbieta Symon