edroga043Rada Ministrów 8 września podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).

Mimo tego, że w latach 2007-2015 odnotowano ponad 200 proc. wzrost sieci autostrad i dróg ekspresowych, to polska infrastruktura drogowa nadal wymaga nakładów na rozwój i modernizację. Nowe przedsięwzięcia powinny istotnie zwiększyć drożność dróg krajowych oraz spełnić oczekiwania obywateli związane z komfortową, szybką i bezpieczną komunikacją.

Głównym celem programu jest budowa spójnego i nowoczesnego systemu dróg krajowych, zapewniającego efektywne funkcjonowanie drogowego transportu osobowego i towarowego. Aby ten cel zrealizować przewidziano:
- budowę brakujących odcinków dróg ekspresowych i autostrad oraz obwodnic: ma powstać 3900 km nowych odcinków autostrad i dróg ekspresowych oraz 57 nowych obwodnic miejscowości najbardziej obciążonych ruchem,
- skrócenie średniego czasu przejazdu między ośrodkami wojewódzkimi o co najmniej 15 proc.,
- ograniczenie liczby zabitych w wypadkach komunikacyjnych o co najmniej 40 proc. i ciężko rannych o co najmniej 41 proc.,  
- połączenie miast wojewódzkich z Warszawą autostradami lub drogami ekspresowymi.

W ramach programu mają powstać m.in. odcinki autostrad: A1 Pyrzowice - Częstochowa i A2 Warszawa – Mińsk Mazowiecki.

Mapa PBDK 2014 23

Nowym komponentem programu będzie „Program likwidacji miejsc niebezpiecznych” służący poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Chodzi w nim o likwidację miejsc, które stwarzają największe zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników dróg krajowych. Program będzie skupiał się na takich działaniach jak: przebudowa najbardziej niebezpiecznych miejsc na drogach krajowych, budowa lub przebudowa skrzyżowań, chodników, przejść dla pieszych, dróg rowerowych, zatok autobusowych.

W ramach programu na realizację nowych inwestycji drogowych (autostrad, dróg ekspresowych, obwodnic) do końca 2023 r. zostanie przeznaczone 107 mld zł. Pieniądze będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego (zasilanego m.in. z refundacji środków unijnych). Na utrzymanie odpowiednich standardów technicznych istniejącej sieci dróg krajowych, przygotowanie do realizacji inwestycji (wykup gruntu) i zarządzanie, do końca 2023 r. z budżetu państwa ma być przeznaczone ok. 46,8 mld zł. Na realizację „Programu likwidacji miejsc niebezpiecznych”, w latach 2016-2023 zostanie przekazane nie więcej niż 4,8 mld zł.

Zaplanowano także alternatywny (pozabudżetowy) sposób finansowania inwestycji drogowych przez powoływanie tzw. drogowych spółek specjalnego przeznaczenia, których zadaniem będzie pozyskiwanie środków finansowych na zasadach rynkowych na nowe inwestycje drogowe. W pierwszej kolejności przewidziano utworzenie drogowej spółki specjalnego przeznaczenia do budowy autostrady A1 na odcinku Tuszyn-Częstochowa.

- Jesteśmy gotowi do tego, żeby już we wrześniu, październiku ogłosić przetargi na kolejnych 650 km dróg i podpisać umowy na realizację około pół tysiąca kilometrów dróg. To, co jest ważne w tym programie, to elastyczne podejście do wyboru inwestycji. Będą one realizowane wedle stopnia ich przygotowania - zaznaczył wiceminister Paweł Olszewski.

Zgodnie z uchwałą, wykonawcą programu będą: Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, drogowe spółki specjalnego przeznaczenia oraz inne podmioty.

Uchwała weszła w życie z dniem podjęcia.

Źródło: KPRM

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.