Tradycyjny model utrzymania dróg, który przez wiele lat obowiązywał w polskim drogownictwie, polegał na wykonywaniu siłami własnymi zarządcy wszelkich czynności w tym zakresie. Teraz na przeważającej sieci dróg krajowych dominuje model „mieszany”. Część więc zadań utrzymaniowych jest zlecana na zewnątrz w ramach oddzielnych przetargów. Zlecenia obejmują zakres prac wcześniej zidentyfikowanych zgodnie z istniejącymi potrzebami i możliwościami finansowymi. Natomiast pozostałe czynności wykonywane są własnymi siłami przez zarządcę drogi. „Utrzymaj standard” to nowy model, który wprowadzony został na zachodniopomorskim odcinku drogi S3. W tej formule zarządca zleca wszystkie czynności związane z utrzymaniem drogi jednemu, zewnętrznemu podmiotowi, pozostawiając sobie kontrolę nad dotrzymaniem ustalonych standardów. Zgodnie z zapowiedziami ten model będzie upowszechniany w strukturach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Droga S3 między Szczecinem a Gorzowem Wielkopolskim została zbudowana po całkowicie nowym śladzie. Ten ślad prawie pokrywa się z przebiegiem w korytarzu wcześniej planowanej autostrady A3. Odcinek S3 od autostrady A6, tj. od węzła Klucz w okolicach Szczecina, do węzła Myślibórz, tj. do skrzyżowania z drogą krajową nr 26, jest zarządzany przez oddział szczeciński Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Właśnie ten fragment jest poligonem doświadczalnym dla modelu „Utrzymaj standard”. Minął pierwszy rok funkcjonowania tego modelu w praktyce.
Zachodniopomorski fragment drogi S3, mierzący 54 km, został oddany do ruchu w roku 2010: odcinek Klucz-Pyrzyce -26 maja, a odcinek Pyrzyce-Myślibórz 22 października. Jest to droga ekspresowa dwujezdniowa (posiada po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, szer. pasa ruchu - 3,50 m, szer. pasa dzielącego - 4,00 m, szer. pasa awaryjnego - 2,50 m, szer. pobocza gruntowego - 0,75 m), dostosowana do obciążeń na oś 115 kN. W jej ciągu zlokalizowano 53 wiadukty i 102 przepusty.
Do wykonania czynności utrzymaniowych w otwartym przetargu został wybrany wykonawca, który przez 4 lata będzie zapewniał określony w specyfikacjach standard utrzymania drogi. Obowiązki wykonawcy obejmują zarówno utrzymanie letnie, jak i zimowe. Za to otrzymuje on zryczałtowane wynagrodzenie miesięczne. Na potrzeby realizacji umowy wykonawca nieodpłatnie korzysta z wybudowanego w ramach kontraktu na realizację S3 obwodu utrzymania przy węźle Pyrzyce. Pracownicy GDDKiA zajmują się kontrolą realizowanych przez wykonawcę prac oraz dotrzymywania jakości robót i ich zgodności ze standardami utrzymania zawartymi w SST.
Do obowiązków wykonawcy należy: wykonywanie objazdów drogi co 2 godziny w porze od 6.00 rano do 18.00 wieczorem oraz co 4 godziny w porze nocy. Praktycznie oznacza to stałą obecność patroli na drodze i właśnie ta możliwość szybkiego pozyskiwania informacji oraz natychmiastowej reakcji służb stała się ideą przewodnią wprowadzenia modelu „Utrzymaj standard”. To jest niebywale istotne w przypadku dróg ekspresowych, na których pojazdy rozwijają dużo większe prędkości niż na klasycznych trasach.
W kontrakcie wykonawca ma wyspecyfikowane prowadzenie zimowego utrzymania drogi, utrzymanie nawierzchni, w tym zabezpieczenie powstałych ubytków poprzez remont cząstkowy masą lub inną technologią, dbanie o czystość jezdni i pasa drogowego. Kontrakt obejmuje również utrzymanie wyposażenia technicznego drogi ekspresowej w dobrym stanie technicznym i nie zagrażającym brd, zapewnienie prawidłowego funkcjonowania wszystkich elementów drogi, w tym dbanie o oznakowanie pionowe i słupki prowadzące oraz ich bieżące uzupełnianie (w przypadku zniszczeń, kradzieży itp.) oraz oznakowanie poziome, pielęgnowanie zieleni przydrożnej (trawniki, drzewa i krzewy), utrzymanie skarp i nasypów (uzupełnianie ubytków i naprawa po kolizjach i zjawiskach atmosferycznych). Ponadto obowiązkiem wykonawcy jest utrzymanie oraz doposażenie w dodatkowe urządzenia umożliwiające lepsze zarządzanie drogą ekspresową S3, np. kamery. W ramach jego zadań mieści się także współpraca z administracją drogową, Policją, Pogotowiem ratunkowym, jednostkami Systemu Ratowniczo-Gaśniczego. Wykonawca dokonuje zgłoszeń do Policji stwierdzonych przypadków dewastacji lub kradzieży oraz uszkodzeń mechanicznych elementów wyposażenia drogi.
- poprz.
- nast. »»
Nie wystarczy przecież zrobić coś ładnie, ale niech to jeszcze będzie mądrze przemyślane, i przyjazne środowisku.Niech więc to środowisko będzie Ładne , mądre i przyjazne dla ludzi i zwierząt.