W 2011 roku zdecydowana większość wypadków miała miejsce na drogach jedno-jezdniowych, dwukierunkowych – zdarzeń tych było 33 222, co stanowi 82,9% wszystkich wypadków, zginęło w nich 3 740 osób (89,3% ogółu zabitych), a 41 053 osoby zostały ranne (82,9%).
Główne przyczyny wypadków występujących na drogach jedno jezdniowych dwukierunkowych to:
- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - 8 045 wypadków,
- nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu - 6 999 wypadków,
- nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego - 3 373 wypadki,
- nieprawidłowe wyprzedzanie - 1 872 wypadki,
- nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami – 1 633 wypadki,
- nieprawidłowe wykonywanie manewru skrętu - 908 wypadków.
Główne przyczyny wypadków występujących na drogach o dwóch jezdniach jednokierunkowych to:
- nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu - 1 299 wypadków,
- nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego - 880 wypadków,
- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - 845 wypadków,
- nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami – 420 wypadków.
Sprawcy wypadków drogowych
Zdecydowaną większość wypadków spowodowali kierujący pojazdami. Byli oni sprawcami 32 188 wypadków (80,3% ogółu), w których zginęło 2 841 osób (67,8% ogółu), a 41 803 osoby zostały ranne (84,4% ogółu). Największą liczbę wypadków wśród kierujących, spowodowali kierujący samochodami osobowymi – 24 573 (76,3% ogółu wypadków spowodowanych przez kierujących).
Głównymi przyczynami wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami było: niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nie ustąpienie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowe zachowanie wobec pieszych oraz niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami.
W 2011 roku osoby piesze spowodowały 4 377 wypadków (10,9% ogółu), zginęły w nich 754 osoby (18% ogółu zabitych), a 3 718 osób zostało rannych (7,5% ogółu). Głównymi przyczynami tych zdarzeń było: nieostrożne wejście na jezdnię bezpośrednio przed jadącym pojazdem, przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym oraz wejście na jezdnię zza pojazdu, przeszkody. W zdecydowanej mierze ofiarami tych zdarzeń byli właśnie piesi.
W 2011 roku, nietrzeźwi użytkownicy dróg uczestniczyli w 4 972 wypadkach drogowych, z czego w 3 893 wypadkach byli zarazem sprawcami, w zdarzeniach tych zginęło 450 osób, a 4 820 osób zostało rannych. Najliczniejszą grupę nietrzeźwych sprawców wypadków, stanowili kierujący pojazdami. Spowodowali oni 2 717 wypadków, w których 300 osób poniosło śmierć, a 3 753 odniosło obrażenia ciała. W odniesieniu do ogólnej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami, nietrzeźwi stanowili 8,4%.
W 2011 roku, w porównaniu z rokiem 2010 nastąpił wzrost liczby ujawnionych kierujących pojazdami pod wpływem alkoholu (w stanie po użyciu oraz w stanie nietrzeźwości) o 17 603 osoby.
Wypadki ze skutkiem śmiertelnym
W 2011 roku na terenie kraju wydarzyło się 3 775 wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym. Wynika z tego, że prawie w co 11 wypadku zginął co najmniej jeden człowiek. W roku ubiegłym zanotowano 3 503 wypadki ze skutkiem śmiertelnym. Jest to więcej wypadków o 272 (+7,7%).
Kierujący pojazdami spowodowali 2 496 wypadków ze skutkiem śmiertelnym (66,1%). Głównymi przyczynami tych wypadków było:
- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - 1 048 wypadków,
- nie ustąpienie pierwszeństwa przejazdu - 375 wypadków,
- nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego - 284 wypadki,
- nieprawidłowe wyprzedzanie - 222 wypadki.
Nietrzeźwi kierujący byli sprawcami 262 wypadków ze skutkiem śmiertelnym, głównie z powodu niedostosowania prędkości do warunków ruchu.
Natomiast piesi byli sprawcami 751 wypadków (19,9%) z następujących przyczyn:
- nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem- 386 wypadków,
- stanie, leżenie na jezdni - 127 wypadków,
- przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym - 97 wypadków,
- chodzenie nieprawidłową stroną drogi - 75 wypadków.
Nietrzeźwi piesi spowodowali 138 wypadków, głownie z powodu nieostrożnego wejścia na jezdnię oraz stania, leżenia na jezdni.
Źródło: Wypadki drogowe w 2011 roku – dokument w wersji skróconej
Zespół Profilaktyki i Analiz BRD
Komendy Głównej Policji
Oprac. Elżbieta Symon