Stołeczne parkingowe PPPWarszawa chce zlikwidować miejsca postojowe w układzie drogowym w zamian tworząc możliwość parkowania w obiektach lokowanych pod ziemią. Nowe miejsca parkingowe mają dostępnością i przepustowością odpowiadać dotychczasowym. Budowa podziemnych parkingów w centrum stolicy ma służyć odzyskaniu przestrzeni publicznej ulic dla pieszych, rowerzystów i komunikacji zbiorowej. Dzięki temu duża część stołecznych ulic i placów zostanie zrewitalizowana, podnosząc wizualną atrakcyjność najważniejszych miejsc miasta.

Stołeczny Ratusz w styczniu tego roku ogłosił przetarg na wybór doradcy prawno-finansowego do przeprowadzenia procedury przygotowania parkingowego przedsięwzięcia w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. W lutym podpisał już umowę z wyłonionym konsorcjum konsultingowym, które ma czas do końca grudnia na opracowanie niezbędnych danych i przeprowadzenie analiz pod kątem prawnym, ekonomicznym i organizacyjnym dla projektu pn. „Budowa parkingów podziemnych z udziałem partnera prywatnego”.

W ramach projektu zakłada się, że partner prywatny zaprojektuje i wybuduje obiekty parkingowe oraz będzie nimi zarządzał w określonym w kontrakcie czasie. Stołeczny Ratusz planuje wybudować w PPP sześć parkingów. W tej chwili jeszcze nie zostało doprecyzowane, czy do realizacji projektu będzie dopuszczony jeden czy więcej operatorów. Pewne natomiast jest to, że obiekty powstaną na miejskich nieruchomościach, a własność gruntów pozostanie po stronie miasta.

W stolicy zostały wyznaczone trzy priorytetowe lokalizacje parkingów: Plac Teatralny, Plac Defilad i ul. Emilii Plater. Ponadto przygotowanych jest dziesięć dodatkowych lokalizacji. To na wypadek, gdyby analizy wykazały, że priorytetowe wskazania nie są możliwe do wykorzystania, na przykład ze względu na warunki realizacji inwestycji, czy brak dostatecznego popytu na miejsca postojowe. Wśród nich wskazane są m.in.: Plac Trzech Krzyży, Wybrzeże Gdańskie, Plac Bankowy, Plac Konstytucji, Plac Grzybowski. Wszystkie analizowane lokalizacje znajdują się w centrum, w obszarach obecnej strefy płatnego parkowania.

Po wybudowaniu parkingów podziemnych zostaną zlikwidowane naziemne miejsca postojowe. A nastąpi to decyzją w trybie uchwały podjętej przez Radę Miasta.

Zachętą dla partnerów prywatnych ma być – tam gdzie dopuszczają to miejscowe plany zagospodarowania – wykorzystanie przestrzeni lokowanych parkingów pod działalność komercyjną. Podyktowane to jest też tym, by zabezpieczyć koncesjonariuszowi całkowity zwrot inwestycji, ponieważ miasto nie bierze pod uwagę możliwości dopłat ze środków publicznych do przedsięwzięcia.

Na etapie przygotowań parkingowego projektu PPP działa zespół złożony z przedstawicieli merytorycznych komórek stołecznego Ratusza oraz jego jednostek organizacyjnych, jak np. Zarządu Dróg Miejskich, Biura Architektury i Planowania, Konserwatora Zabytków, Biura Gospodarki Nieruchomościami. Spotkania zespołu i firmy doradczej projektu odbywają się raz w miesiącu. Wymieniane są wówczas informacje i analizowane potencjalne ryzyka projektu.

W tej chwili przygotowana jest wstępna analiza wykonalności projektu. Rozpoczyna się badanie rynku pod kątem zainteresowania inwestorów stołecznym przedsięwzięciem. Zakończenie procesu przetargowego zaplanowane jest na koniec 2012 roku.

AS

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.