System poboru opłat drogowych w CzechachMinisterstwo Transportu w Czechach pracuje nad nowym elektronicznym system poboru opłat drogowych. Zarząd Dróg i Autostrad Republiki Czeskiej, grupa ekspertów z Wydziału Transportu Politechniki Czeskiej w Pradze (ČVUT Praha) i firma Kapsch mają opracować hybrydowe rozwiązanie łączące w jednym systemie zalety technologii mikrofalowej (DSRC) i satelitarnej (GPS/GPRS). Podczas trzyletniej procedury testowej te trzy organizacje nie tylko będą dopracowywać koncepcję systemu hybrydowego będą stopniowo wprowadzać modyfikacje, w związku z testowaniem hybrydowych urządzeń pokładowych (OBU).

W ostatnich dniach system hybrydowy osiągnął pełną gotowość do rozpoczęcia procedury testowania hybrydowych (dualnych) urządzeń pokładowych różnych dostawców. „Wkrótce rząd za naszym pośrednictwem ogłosi przetarg na dostarczenie 5 000 urządzeń pokładowych, które wejdą w skład trwającej procedury testowania pilotażowego hybrydowego systemu” – powiedziała Martina Vápeníková, rzeczniczka Zarządu Dróg i Autostrad Republiki Czeskiej.

System hybrydowy umożliwia wykorzystanie najlepszych cech technologii DSRC i GPS/GPRS. Użytkownicy systemu są wyposażani w hybrydowe urządzenia pokładowe DSRC/GPS, które działają w trybie DSRC na drogach pierwszej kategorii (autostrady i drogi ekspresowe) i automatycznie przełączają się w działanie w trybie GPS/GPRS na drogach drugiej klasy.

Elastyczność systemu hybrydowego podczas korzystania z autostrad i dróg ekspresowych pozwala na uniknięcie kosztów związanych z transmisją danych, co przekłada się na niższe opłaty pobierane od użytkowników tych dróg. Takie podejście do kwestii poboru opłat gwarantuje stabilność, skuteczność i efektywność kosztową na sieci głównych dróg. Zapewnia także elastyczność, czyli możliwość poboru opłat na drogach drugiej kategorii oraz zastosowanie dodatkowych aplikacji telematycznych.

Dzięki pilotażowemu hybrydowemu systemowi poboru opłat, Czechy są jednym z pierwszych krajów Unii Europejskiej, który spełni wymagania dyrektywy dotyczącej wprowadzenia EETS (Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej) ogłoszonej w październiku tego roku. Dyrektywa ta obliguje państwa członkowskie Unii Europejskiej do wdrożenia ujednoliconego pan-europejskiego systemu poboru opłat drogowych.

System ten będzie opierał się na wykorzystaniu w pojazdach tylko jednego urządzenia pokładowego, które będzie mogło być używane na obszarze całej Unii Europejskiej. „Wykonane dotychczas prace nad hybrydowym systemem poboru opłat wykazują, że w następstwie udanej trzyletniej procedury testowej. Republika Czeska będzie w posiadaniu unikatowego rozwiązania, które będzie się nadawało do wykorzystania w innych krajach członkowskich Unii Europejskiej” – dodała Vápeníková z Zarządu Dróg i Autostrad Republiki Czeskiej.

Od 1 stycznia 2007 r. w Republice Czeskiej na ponad 1 000 km autostrad i dróg ekspresowych z powodzeniem działa elektroniczny system poboru opłat w warunkach płynnego ruchu, który bazuje na technologii DSRC 5,8 MHz. System ten pobiera opłaty na podstawie ilości przejechanych kilometrów od pojazdów ważących powyżej 12 ton. Od 1 stycznia 2010 r. działaniem systemu zostaną także objęte pojazdy ważące powyżej 3,5 tony. Według Zarządu Dróg i Autostrad Republiki Czeskiej, właściciela elektronicznego systemu poboru opłat w Czechach (MYTO CZ), dwa lata działania systemu (2007 i 2008) potwierdziły słuszność dokonanego wyboru technologii DSRC oraz jej wysokiej skuteczności – według niezależnego audytora, w oparciu o regularnie dokonywane pomiary, efektywność systemu w Czechach przekracza 99%. W latach 2007 i 2008 bazujący na technologii DSRC system w Czechach wygenerował łączny zysk w wysokości 449 milionów Euro. W systemie tym działa 380 tys. urządzeń pokładowych.

Obecnie około 80 tys. polskich kierowców jest zarejestrowanych w czeskim elektronicznym systemie poboru opłat drogowych. Według czeskich władz, w przyszłości pobór opłat na głównych drogach w Czechach – autostradach i drogach ekspresowych – będzie nadal odbywał się z wykorzystaniem technologii DSRC, która jest tam najefektywniejsza.

HK

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.