Władze Olsztyna planują wprowadzenie w centrum miasta strefy ruchu z ograczeniem prędkości do 30 km/h. To rozwiązanie ma wspomóc zwiększenie poziomu bezpieczeństwa, jak i upłynnić ruch. Zmiana ta przewidziana została w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Przestrzennego Śródmieścia Olsztyna.
Trwające w śródmieściu prace związane z budowaną linią tramwajową, jak i przebudową niektórych obecnych ciągów komunikacyjnych powoduje, że zmiany będą mogły zostać efektywnie wprowadzone dopiero w nowym roku. Wtedy też kierowcy mogą się spodziewać stref ograniczenia prędkości do 30 km/h. Nie podano na razie, jakich ulic będzie dotyczyła zmiana. Jak zapewniają jednak władze Olsztyna, intencją jest większe udostępnienie miszkańcom centralnych części miasta. Jak poinformował Patryk Pulikowski z Biura Komunikacji i Dialogu Obywatelskiego Urzędu miasta w Olsztynie, z tego właśnie powodu "powstają szersze chodniki, chcemy ułatwić przejazd rowerzystom, dlatego powstają ścieżki, a także dodatkowe pasy, a nawet planowane są specjalne śluzy dla rowerzystów, w których będą mogli zająć dogodną pozycję do dalszej jazdy". Decyzja odnośnie dokładnej lokalizacji strefy 30 będzie podjęta po zakończeniu realizacji projektu modernizacji transportu zbiorowego w mieście.
Podobne rozwiązanie niedawno wprowadziły Katowice, gdzie strefa ograniczonej prędkości została objęła obszar ograniczony autostradą A-4, ulicami Francuską, Mikołowską, Drogową Trasą Średnicową oraz ulicami Sokolską i Dudy-Gracza. Wprowadzenie strefy wiązało się z usunięciem nieaktualnego oznakowania, wprowadzeniem znaków pionowych i poziomych, informujących o strefie oraz z przeprogramowaniem niektórych sygnalizacji świetlnych (w sumie 13). Łącznie na ten cel miano wydać w Katowicach około 150 tys. zł.
W Olsztynie, podobnie jak w Katowicach, wprowadzenie tempa 30 w centrum miasta często motywowane jest faktem zwiększenia poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W przypadku przekroczenia dozwolonej prędkości i uderzenia w przeszkodę porównane może być z upadkiem z określonej wysokości, w zależności od prędkości poruszającego się pojazdu. Przedstawia to słynna już infografika. Argument poprawy poziomu bezpieczeństwa ruchu zdaje się przeważać w dyskusji związanej z wprowadzeniem strefy 30, zarówno w przypadku Katowic, jak i teraz, Olsztyna.
Wśród innych miast, ktore wprowadziły strefy ruchu z ograniczoną prędkością wymienić można m.in. Kraków, Gdańsk, Szczecin, Łódź, Poznań, Radom czy Opole, a także Lion, Zurich, Helsinki, Turyn, Barcelonę, Berlin,Monachium, Graz czy Wiedeń.
Źródło: http://www.portalsamorzadowy.pl/, http://olsztyn.wm.pl/, http://www.olsztyn.eu/