Chlorek magnezu wykorzystywany jest do walki ze śliskością na drogach w stanie Idaho (USA). I sprawdza się doskonale. Idaho jest stanem USA niewiele mniejszym od Polski, a zamieszkuje ten obszar milion dwieście tysięcy mieszkańców. Część środkowa i północna to obszar górski, gdzie drogi wiją się na wysokości 1000-2000 metrów nad poziomem morza. Klimat tego stanu jest wybitnie kontynentalny z gorącymi latami i ostrymi zimami. W północnej części śnieg leży od października do kwietnia. Burze śnieżne potrafią przynieść podczas jednej nocy metr śniegu, a oprócz tego silne nasłonecznienie powoduje topnienie lodu i śniegu w dzień, a w nocy zamarzanie wody na powierzchni drogi. Z takimi wyzwaniami muszą się zmierzyć służby drogowe stanu Idaho (Idaho Transportation Departament).
Przez wiele lat używano do walki ze śliskością zimową chlorku sodu (NaCl). Rocznie na drogi wysypywano prawie 100 tysięcy ton tego środka. Jest to metoda skuteczna i tania, ale niestety powoduje korozję nawierzchni, mostów oraz samochodów. Wydatki na naprawy spowodowane używaniem soli sięgały 1,5 miliarda dolarów rocznie (dane dla całych stanów zachodnich). Wykorzystanie tak ogromnej ilości chlorku sodu bardzo negatywnie odbijało się na środowisku naturalnym. W pasie drogowym zaczęły usychać drzewa, następowało zasolenie wód tak powierzchniowych, jak i gruntowych, wiele zwierząt (kozice, jelenie, łosie), jedząc zasolony śnieg, żeby ugasić pragnienie, ulegało zatruciu.
Zaczęto szukać innego środka, który mógłby zastąpić NaCl i przy podobnych właściwościach obniżających temperaturę zamarzania wody byłby mniej szkodliwy dla infrastruktury i środowiska. Zdecydowano się na wykorzystanie chlorku magnezu (MgCl2) w postaci roztworu. W 1996 roku do badań nad skutecznością tego środka wyznaczono 29 milowy (47 kilometrów) odcinek drogi US-12 znajdującej się w północnej części stanu Idaho, gdzie notuje się:
- łagodne zimy,
- częste wahania temperatury w okolicach 0 stopni C (rozmarzanie i zamarzanie powodujące oblodzenie),
- niewielkie opady śniegu i deszczu,
- średnie natężenia ruchu na drodze,
- duże nakłady na zimowe utrzymanie przy pomocy tradycyjnych metod (użycie NaCl).
Właśnie na tym terenie wykorzystano w okresie zimowym 1996/97 płynny środek antyoblodzeniowy. Zakupiony został nowy sprzęt, a pracownicy zostali przeszkoleni w zakresie prawidłowego jego obsługiwania. Na samochody ciężarowe zostały zamontowane 1000 oraz 1500 galonowe (3700 i 5550 litrowe) zbiorniki na roztwór chlorku magnezu.
- poprz.
- nast. »»
Rozpuścić w wodzie i spryskiwać zalodzoną powierzchnię czy może posypać suchym i na to polać wodą.
A gdzie zakupiłeś chlorek magnezu ?
Wpisz w allegro chlorek magnezu.Jest paru sprzedawców.
Można go kupić np. w Częstochowie.
Będzie taniej niż na portalach aukcyjnych