Zbudowano także dwa zbiorniki magazynujące roztwór o pojemności 6900 galonów (25530 litrów) wraz z systemem pomp. Mieszankę przygotowuje się w zbiornikach, a następnie przepompowuje do cystern samochodowych. W skład roztworu wchodzi 28% MgCl2, 5% środka antykorozyjnego (PCI) oraz 68% wody. W czasie zimy odcinek drogi US-12 obsługiwało 8 ludzi. Wszyscy zostali przeszkoleni w metodach używania chlorku magnezu. Głównym ich zadaniem było rozprowadzanie tej substancji na drodze, jeżeli tego wymagały warunki meteorologiczne oraz drogowe. Jednym z bardzo istotnych elementów powodzenia tego planu było określenie w czasie rzeczywistym właśnie warunków drogowych i meteorologicznych. Do tego celu używany jest Drogowy System Informacji Pogodowej (RWIS – Road Weather Information System), niestety na wybranym terenie nie ma żadnej stacji pomiarowej, jest ona dopiero planowana.
Pracownicy wykorzystali do ciągłego śledzenia zmian pogody Internet. Na terenie Idaho jest dosyć łatwo przewidzieć opady śniegu lub deszczu, ponieważ w większości przypadków przychodzą one z obszaru południowej Kalifornii, a w tym rejonie znajduje się wiele stacji pogodowych. W chwili otrzymania informacji o spodziewanym opadzie, załoga wyjeżdżała na drogę i rozprowadzała roztwór chlorku magnezu - 10-50 galonów na milę (23-116 litrów na kilometr) drogi. Dawka ta wystarczała na maksymalnie siedem dni. Czas, w jakim wprowadzona na drogi dawka była efektywna zależał od ilości opadów, wilgotności oraz temperatury nawierzchni drogowej, średnio roztwór był skuteczny przez 3-4 dni. Aby efektywnie wykorzystać roztwór chlorku magnezu, pracownicy musieli sami wypracować sobie system oceny zawartości tej substancji chemicznej na drodze, aby wiedzieć, w którym momencie środek przestaje działać. Regularnie sprawdzali oblodzenie na drodze. W momencie, gdy zaobserwowali przemieszczanie się lodu z pobocza na drogę, wyjeżdżali na drogę i pokrywali ją nową warstwą MgCl2.
Program okazał się dużym sukcesem. Zmniejszona została liczba pracowników, jacy byli potrzebni do utrzymania tego odcinka drogi w dobrym stanie, znacząco spadła ilość środków aplikowanych na drogę oraz zanotowano znacznie mniej wypadków. Poniżej przedstawione są średnie dane z używania tradycyjnych metod (NaCl) – okres przed 1997 (dane z 5 lat) oraz średnie dane z okresu po 1997, gdy zaczęto używać płynnego chlorku magnezu (dane z 3 lat).
Podobne badania wykonano w latach 1995-96 w stanie Washington. Wprowadzenie do użytku roztworu chlorku magnezu spowodowało zmniejszenie kosztów zimowego utrzymania dróg o prawie 60%.
Aktualnie służby drogowe używają płynnych środków antyoblodzeniowych w następujący sposób:
- przed spodziewanymi opadami rozpyla się delikatną warstwę, która chroni nawierzchnię drogi przez powstaniem lodu oraz ułatwia późniejsze jego usunięcie,
- dawkuje się je bezpośrednio na powstałą warstwę lodu i śniegu, aby ułatwić jej usunięcie oraz zapobiec powtórnemu zamarznięciu,
- drogi się zwilża, a następnie posypuje piaskiem, dzięki czemu piasek utrzymuje się na drodze.
Opierając się na doświadczeniach i wynikach załogi pracującej na odcinku drogi US-12, rozszerzono wykorzystanie chlorku magnezu na inne drogi znajdujące się na terenie stanu Idaho. Obecnie wszystkie zachodnie stany USA z powodzeniem wykorzystują te metodę w walce z oblodzeniem na drodze.
Daniel Maranda
BEiPBK "EKKOM"
W artykule wykorzystano materiały uzyskane z Idaho Transportation Departament.
- «« poprz.
- nast.
Rozpuścić w wodzie i spryskiwać zalodzoną powierzchnię czy może posypać suchym i na to polać wodą.
A gdzie zakupiłeś chlorek magnezu ?
Wpisz w allegro chlorek magnezu.Jest paru sprzedawców.
Można go kupić np. w Częstochowie.
Będzie taniej niż na portalach aukcyjnych