Wykorzystanie materiałów z recyklingu opon do konstrukcji nasypów drogowychW ramach rozwoju technologii wykorzystującej surowiec pochodzący z recyklingu jako konstrukcję nasypów drogowych, w ciągu ostatnich 2 lat została wykonana seria badań zarówno laboratoryjnych, jak i polowych. W tym materiale przedstawiono wyniki niektórych badań przeprowadzonych w ramach wykonanych odcinków testowych, takie jak: wyniki osiadania, wyniki poziomu naprężenia w poszczególnych warstwach nasypów, wyniki monitoringu temperatury w poszczególnych warstwach nasypów, analizę jakości wód gruntowych. Wyniki zawarte w dokumencie przedstawiają dane pochodzące z monitoringu nasypów. Badania polowe zostały wykonane w ramach obydwu projektów pilotażowych wykorzystując profesjonalną aparaturę badawczą.

Badania osiadania

Badania osiadania wykazały, iż całkowita wartości parametru osiadania w stosunku do wysokości całego nasypu wynosi 7%. Zgodnie z poniższymi wykresami można stwierdzić iż główna część osiadania miała miejsce podczas fazy budowy nasypów.

Rys. 3. Graficzne wyniki osiadania nasypu (projekt Madryt) Rys. 4. Graficzne wyniki osiadania nasypu (projekt Teneryfa)

Badania temperatury

Średnia temperatura rejestrowana w ramach okresu monitoringu obiektu w Madrycie to: 12,09°C (w dolnej warstwie), 13,66°C (w górnej warstwie) i 19.02°C (w warstwie gruntu). Dane zostały przedstawione w formacie wykresu na rys. 5. a). Podczas badań temperaturowych wykonanych podczas projektu na wyspie Teneryfa zanotowano odpowiednio temperatury 17,5oC (dolna warstwa wypełnienia) i 19,5oC (górna warstwa wypełnienia).

a) b)
Rys. 5. Wyniki badań temperaturowych
a) budowa: Madryt, b) budowa: Teneryfa

Wyniki badań (zarówno pierwszy, jak i drugi przypadek) monitoringu temperaturowego potwierdziło, iż temperatura, którą zanotowano w warstwie wypełnienia wykonanego z materiału gumowego w żaden sposób nie zagraża bezpieczeństwu nasypu. W takich warunkach temperaturowych nie zachodzą zjawiska korozji materiałów gumowych.

Badania jakości wody

Wyniki otrzymane podczas badań wody gruntowej ze studni usytuowanych w pobliżu wykonywanych nasypów (Madryt) podane są w poniższej tabeli. PH wody dla obydwu studni wynosiło 7,12, a temperatura próbek to 16,7oC

Tabela. Jakość wody gruntowej (budowa Madryt)

Ze względu na odnotowany brak jakiegokolwiek wpływu zastosowania technologii wypełniacza w postaci materiałów gumowych w nasypie zrealizowanym w okolicach Madrytu, zrezygnowano z powtórzenia tego typu badań w ramach projektu na Teneryfie. Z powyższych danych wynika, iż zastosowanie alternatywnego wypełniacza w postaci przerobionych, zużytych opon w nasypach drogowych ma neutralny wpływ na jakość wód gruntowych.

Wnioski

Po przeprowadzeniu analiz teoretycznych jak również praktycznego zastosowania opracowanej technologii można wysnuć następujące wnioski:

  • Zastosowanie technologii aplikacji materiału pochodzącego z recyklingu w postaci zmielonych opon nie generuje negatywnego wpływu na środowisko naturalne.
  • Monitoring temperaturowy wykazał iż nie zachodzą żadne negatywne zjawiska korozyjne w warstwach wykonanych z materiału wypełniacza.
  • Biorąc pod uwagę zalety alternatywnej technologii, takie jak: ciężar (3 razy lżejszy w porównaniu do tradycyjnego gruntu, nacisk na niższe warstwy gruntu (2 razy mniejszy nacisk na niższe warstwy w porównaniu do tradycyjnego gruntu), dobre właściwości termiczne (współczynnik przewodzenia 8 razy mniejszy w porównaniu do tradycyjnego gruntu), właściwości drenujące (10 krotnie lepsze właściwości drenujące w porównaniu do tradycyjnego gruntu), ściśliwość, można wywnioskować iż zastosowanie jej jest interesujące.
  • Aspekty ekonomiczne (cena materiału ok. 500 zł/Mg) są w tym momencie barierą szerokiego wprowadzenia technologii na rynek, natomiast w związku z wprowadzeniem norm ekologicznych związanych z zakazem spalania zużytych opon samochodowych sytuacja ta może się diametralnie zmienić na korzyść zastosowania tejże technologii.

Paweł Poneta
Mostostal Warszawa S.A.
Biuro Analiz i Rozwoju

Edith Guedella
Acciona Infrastructuras
Research and Development Department

Numeracja rysunków jest kontynuacją z części I.

Literatura:
[1] Sprawozdanie z Seminarium: „Materiały z recyklingu opon dla drogownictwa”, Piastów 10.12.2003 r.
[2] Botello Rojas Faiver, Guedella Bustamante Edith, Calvo Herrera Ignacio, García Espinel Jose Daniel: „Field study of a shredded-tire road embankements in Madrid (Spain)”.

Referat na temat tej technologii był prezentowany podczas Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej „Ochrona środowiska i estetyka a rozwój infrastruktury drogowej” – Kazimierz Dolny, 7-9 października 2009 r.

 

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.