Spis treści

Zagraniczna praktyka stosowania geosyntetykówGeosyntetyczne warstwy pośrednie stosowane są w nawierzchniach asfaltowych od blisko 20 lat zarówno w Polsce, jak i w świecie. Pierwotny cel ich stosowania, tj. opóźnianie spękań odbitych w istniejących nawierzchniach półsztywnych i sztywnych przykrywanych warstwami asfaltowymi, rozszerzył się w ostatnich latach o stosowanie geosyntetyków do wzmocnień (poprawy trwałości zmęczeniowej) nawierzchni asfaltowych, a także o stosowanie ich w przypadkach, które do tej pory, przynajmniej w Europie, były mniej brane pod uwagę.

Przedstawiamy przykłady stosowania tej technologii w Stanach Zjednoczonych i w Belgii, przy czym prezentowane doświadczenia w dużym stopniu rozszerzają dotychczasowe zastosowania, w stronę układania geosiatek szklanych w asfaltowych nawierzchniach nowych, ulepszania technologii utrwaleń powierzchniowych, oraz napraw nawierzchni z betonów cementowych.

USA: opóźnianie spękań odbitych

Pierwsze zastosowania pośrednich warstw geosyntetycznych do napraw nawierzchni w Stanach Zjednoczonych miały miejsce w latach 80. w remontach nawierzchni z betonów cementowych. Po krótkim czasie eksploatacji nawierzchni betonowych przykrywanych nowymi nakładkami z mieszanek mineralno-asfaltowych bez użycia warstw pośrednich, na powierzchni jezdni pojawiały się odbicia szczelin skurczowych i dylatacyjnych w postaci tzw. pęknięć odbitych (reflective cracking). Umożliwiały one penetrację wody opadowej do wnętrza konstrukcji i podłoża, a więc przyspieszały destrukcję nawierzchni.

Zastosowanie geosyntetycznej  warstwy pośredniej, a także pierwsze próby stosowania stalowych siatek w płaszczyźnie kontaktu warstw znacznie poprawiło trwałość napraw, jakkolwiek stosowanie siatek stalowych stwarza pewne trudności przy ich instalowaniu w warstwach asfaltowych, a następnie w trakcie frezowania i recyklingu. Kierując swoje zainteresowania w stronę geosiatki szklanej, przedstawiam efekty jej stosowania na nawierzchni doświadczalnej w Stanie Alabama, a także w remontach nawierzchni lotniskowych. Przyszłościową, bardzo efektywną i ekonomiczną technologią jest przedstawione przez Federalną Administrację Drogową zastosowanie geowłókniny do zabiegu utrwalenia powierzchniowego. Dokładny opis wykonawstwa może być bardzo pomocny w przygotowaniu specyfikacji technicznych dotyczących tego zabiegu.

Badania skuteczności geosiatek szklanych

Staraniem Narodowego Centrum Technologii Nawierzchni Asfaltowych (National Center for Asphalt Technology – NCAT) w Uniwersytecie Aubum w Alabama, zbudowano nawierzchnię doświadczalną długości 2,8 km, którą podzielono na 46 odcinków badawczych o długości 60 m każdy, poddanych obciążeniu 10 milionów osi obliczeniowych 80 kN. Na jednym z odcinków badawczych zainstalowano geosyntetyczną warstwę pośrednią z geosiatką szklaną, która została ułożona pomiędzy dwiema warstwami SMA, grubości 50 mm każda.

Cała konstrukcja była zaprojektowana w sposób pozwalający uniknąć wpływu podłoża i podbudowy na pracę nawierzchni i ewentualnego uszkodzenia propagującego się od spodu konstrukcji ku górze. Całkowita grubość warstw asfaltowych wynosiła około 600 mm.
Zostały one ułożone na drenażowych warstwach z kruszywa, z których woda była odprowadzona do sączków podłużnych. Rozwiązanie to zapewniło stabilny fundament dla obserwacji stanu górnych 10 cm warstw asfaltowych, niezależny od wpływu dolnej części konstrukcji. Mieszanki SMA wykonano z zastosowaniem kruszywa granitowego, wypełniacza z popiołu lotnego, 0.2% włókien i asfaltu modyfikowanego elastomerem SBR w ilości 6.1%. Zagęszczenie dolnej warstwy SMA dokonano walcami wibracyjnymi o amplitudzie 0.50 mm i częstotliwości 3800 wibracji na minutę, Zawartość wolnych przestrzeni wynosiła 3.5%. Ostatecznego wykończenia dolnej warstwy SMA dokonano walcem statycznym.

Według wymagań specyfikacji, temperatura warstwy przed instalacją geosiatki powinna mieścić się w granicach 5-60°C. Zagęszczoną warstwę skropiono emulsją asfaltową w ilości 0.14 l/m2, a następnie rozłożono geosiatkę szklaną mechanicznie, przy przejeździe ciągnika wyposażonego w urządzenie do rozwijania siatki. Na siatce rozłożono górną warstwę SMA, stosując przesunięcie spoiny podłużnej 25 do 50 mm. Sposób zagęszczania był taki sam jak dla górnej warstwy. Związanie warstw z geosiatką sprawdzono stosując przenośne urządzenie „pull out”. Ponieważ powierzchnia geosiatki na etapie produkcji pokryta była środkiem adhezyjnym, a także skropienia warstwą klejącą dokonano z dużą starannością, nie stwierdzono żadnego objawu poślizgu warstw. Zawartość wolnych przestrzeni wynosiła 6.5%.

Zastosowana geosiatka szklana miała następujące własności (wg certyfikatu producenta):

  • wytrzymałość na rozciąganie w obydwu kierunkach: 100 kN/m,
  • moduł sztywności: 69 GPa,
  • pokrycie włókien środkiem adhezyjnym z dodatkiem elastomeru.

Efektywność geosiatki szklanej w opóźnianiu spękań odbitych była potwierdzona w innych badaniach. Zasadniczym celem przedstawionych badań było sprawdzenie łatwości jej układania, skuteczności przyklejenia, trwałości struktury geosiatki w czasie eksploatacji, oraz jej wpływu na ewentualne powstawanie kolein.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.