Spis treści

Motocykliści należą do niechronionej grupy użytkowników dróg, którzy w niewielkim stopniu są chronieni przez hełmy i odzież ochronną. Dodatkowo nowe rozwiązania techniczne umożliwiają motocyklistom jazdę z bardzo dużymi prędkościami, przekraczającymi nawet 200 km/h. Dlatego każdy najmniejszy błąd motocyklisty prowadzi do groźnego w skutkach wypadku. Należy podjąć intensywne działania, aby zatrzymać wzrost liczby ofiar wśród motocyklistów, ale także zmniejszyć zagrożenia, jakie stwarzają motocykliści.

 

Motocykliści

W latach 2001-2010 liczba ofiar śmiertelnych wśród motocyklistów (kierowców i pasażerów) wzrosła aż o 63% (+100 osób). Wzrósł również udział zabitych użytkowników motocykli z 2,9% w 2001 r. do 6,6% ogółu ofiar śmiertelnych w 2010 r. W tym samym czasie liczba rannych motocyklistów wzrosła o 41% (+633). Zmiany te częściowo są spowodowane znacznym wzrostem popularności motocykli, wzrostem liczby kupowanych motocykli i zmianą ich struktury rodzajowej.

Znacznie rośnie liczba motocykli zarejestrowanych po raz pierwszy (+465%). Niepokojącym jest fakt, że maleje liczba małych motocykli o silnikach poniżej 125 cm3 (-9%). Liczba zarejestrowanych motocykli w latach 2001-2009 wzrosła o 21% (tab.16). Wzrost ten, choć znaczny, jest jednak mniejszy niż wzrost ogółu pojazdów (+50%) i wzrost liczby samochodów osobowych (+57%). W analogicznym okresie wypadkowość w tych grupach pojazdów zmalała, czyli wzrost liczby pojazdów nie musi powodować wzrostu zagrożenia.

Ofiarami wypadków z udziałem motocyklistów są przede wszystkim mężczyźni, którzy stanowią 95% zabitych i 91% ciężko rannych motocyklistów. Najliczniejszą grupą zabitych motocyklistów są młodzi mężczyźni (95%) w wieku 25-39 lat (49%) oraz w wieku 15-24 lata (36% zabitych). Wskaźnik zabitych motocyklistów na 1 mln mieszkańców jest najwyższy dla najmłodszych mężczyzn w wieku 15-24 lata i wynosi on 18 zabitych motocyklistów na 1 milion mieszkańców.

W Polsce średni wskaźnik zagrożenia śmiercią dla motocyklistów wynosi blisko 7 zabitych motocyklistów na 1 milion mieszkańców i jest niższy niż średnio w krajach Unii Europejskiej (10 zabitych na 1 mln mieszkańców).

Poszkodowanymi w wypadkach motocyklistów są przede wszystkim kierowcy, którzy stanowią 92% zabitych i 87% ciężko rannych użytkowników motocykli. Większość motocyklistów zostaje poszkodowanych w wypadkach głównie w dzień i na obszarach zabudowanych. 80% zabitych i 89% ciężko rannych motocyklistów doznaje obrażeń o jasnej porze dnia. 62% zabitych i 72% ciężko rannych motocyklistów doznaje obrażeń w obszarach zabudowanych.

W 2010 roku wydarzyły się 2 352 wypadki z udziałem motocyklistów. 76% tych wypadków wydarzyło się w obszarach zabudowanych, w większości w dzień (82%). W nocy miało miejsce 12% wypadków z udziałem motocykli. Charakterystyczny dla wypadków z motocyklistami jest fakt, że w obszarach zabudowanych, w dzień blisko 40% wydarza się na skrzyżowaniach, a poza obszarami zabudowanymi 47% miało miejsce na drogach krajowych.

Wypadki z udziałem motocyklistów to przede wszystkim zderzenia boczne, które stanowią 51% wypadków w obszarach zabudowanych i 32% wypadków motocyklistów poza obszarami zabudowanymi. Dosyć częstym rodzajem wypadku z udziałem motocyklisty jest wywrócenie się pojazdu (13% w obszarach zabudowanych, 22% poza obszarami zabudowanymi) i najechanie na przeszkodę (7% w obszarach zabudowanych, 16% poza obszarami zabudowanymi).

W 2010 roku w 2 352 wypadkach z udziałem motocykli uczestniczyło 2 392 motocyklistów i 1 804 innych kierujących. Odpowiedzialnością za wypadek z motocyklistami częściej obarczano innych kierujących. 63% z nich swoim błędnym zachowaniem przyczyniło się do wypadku, podczas gdy jedynie 43% motocyklistów uczestniczących w wypadkach popełniło jakiś błąd. Wśród błędów popełnianych przez motocyklistów najczęstsze to:

  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (24%),
  • nieprawidłowe wykonywanie manewrów, takich jak: skręcanie, omijanie, wyprzedzanie, wymijanie, cofanie (9%),
  • prowadzenie pod wpływem alkoholu (8%).

Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców innych pojazdów, którzy brali udział w wypadkach z motocyklistami to:

  • nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu (45%),
  • nieprawidłowe wyprzedzanie, skręcanie, cofanie, omijanie, wymijanie (11%).

Motocykliści (kierowcy), którzy swoim zachowaniem przyczynili się do powstania wypadku to przede wszystkim ludzie młodzi i bardzo młodzi (85% w wieku 15-39 lat), bardzo często nieposiadający uprawnień do prowadzenia motocykla (47%).

Liczba zabitych motocyklistów i udział % w ogólnej liczbie zabitych w wypadkach drogowych w Polsce w latach 2001-2010 Zagrożenie motocyklistów – liczba zabitych motocyklistów (kierowców i pasażerów) na 1 mln mieszkańców w Polsce w 2010 roku (w Europie w 2009 r.)
Motocykliści (kierowcy i pasażerowie) – ofiary wypadków drogowych wg płci i wieku w Polsce w 2010 r. Motocykliści (kierowcy i pasażerowie) – zabici w wypadkach wg wieku, obszaru i pory dnia w Polsce w 2010 r.

 

Komentarze  
MotoRAMBO
0 #1 MotoRAMBO 2013-11-27 14:45
http://www.scigacz.pl/Bariery,przy,drogach,ochraniaja,czy,zabijaja,17698.html
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.