Gość
Kiedy w Polsce zacznie obowiazywać norma PN 1317 (wydana w sierpniu 2001)?
Opisuje ona m.in.w jaki sposób badać bariery drogowe aby były one bezpieczne dla samochodów osobowych. Dotychczas stosowane bariery np na mostach są za "sztywne" dla samochodów osobowych i często powoduja dużo więcej złego niż dobrego. Bariery mostowe oprócz tego, iż są za "sztywne" dla samochodów osobowych to nie sa prawie zdną przeszkodą dla samochodów ciężarowych, które przy prawdziwych uderzeniach pokonują je bez problemów.
Norma ta od kilku lat jest z powodzeniem stosowana w krajach Europy zachodniej gdzie sukcesywnie (przy okazji remontów) wymienia się bariery
nietestowane w testach zderzeniowych . Polska ma obecnie sznansę na ustawienie takich barier na nowych drogach. Opóźnione wprowadzenie normy spowoduje, że będziemy się męczyli z barierami starymi przez następne kilkadziesiąt lat.
Stefan
I co z tego. Bariery stosowane w polsce wcale nie są gorsze od tych z EN1317. Koszty przebadania barier są ogromne, a Polskie firmy nie stać na te badania. Rynek zostanie ograniczony do kilku dostawców z zachodu. Wykonawcy teraz nie mają kasy ba bariery a co dopiero potem. Wszędzie w EU są zmieniane przepisy i są modyfikacje. Co jest lepsze masło czy margaryna? Ciągle powraca pytanie. Odpowiedzi są rózne zależy jaką chcesz usłyszeć. Oczywiście dostawcy z EN 1317 powiedzą ze ich są lepsze ale osobiście mam wątpliwości.
romekx
Żadna z barier stosowanych obecnie w Polsce nie posiada poziomu powstrzymywania H3 lub H4. Ponadto wiekszość barier mostowych nie uzyska w testach zderzeniowych odpowiedniego poziomu intensywności zderzenia. Przekłada się to niestety na zwiększenie ilości wypadków śmiertelnych przy uderzeniach samochodów osobowych w takie bariery.Tutaj nie powinno być żadnych kompromisów
Oczywiście bariery standardowe (N1-N2) mają spore szanse na pozytywne przejście testów. Wątpliwe są tutaj jedynie wielkości szerokości pracującej, które szczególnie w przypadku barier dwustronnych czasami mogą być niewystarczające.
Mówienie o wysokich kosztach testów w momencie gdy mamy do ustawienia ok 1000 km barier jest śmieszne.Producenci polscy chcący utrzymać właściwy poziom techniczny swoich wyrobów od dawna mają już takie testy za sobą i z powodzeniem eksportują swoje wyroby chociażby do RFN (gdzie stosuje sie WYŁĄCZNIE bariery testowane zgodnie z EN 1317).Trudno mówić też o zaskoczeniu producentów polskich tym tematem gdyż podstawowa norma w wersji polskiej pochodzi z 2001r. 7 lat na podniesienie poziomu swoich wyrobów to chyba nie jest zaskoczenie.
Oczywiście można w Polsce utrzymywać "skansen" barier niemieckich z lat siedemdziesiątych. Trzeba tylko zauważyć, że Niemcy w tym czasie zauważyli, że ilość dużych samochodów ciężarowych na ich drogach lawinowo rośnie ,oraz że pasażerowie samochodów osobowych przy uderzeniach w "sztywne" bariery przy predkościach bliskich 100 km/h mają niewielkie szanse przeżycia. System niemiecki został więc odpowiednio zmodyfikowany i oprócz barier "starych " typów wprowadzono rozwiązania nowe przed którymi Polska" zatrzaskuje drzwi".
STEFAN
Mam wrażenie ,że chyba reprezentujesz producenta barier albo decydujesz o tym co ma być na drogach. Każda bariera pewnie jest dobra i dobrze że są bo pewnie wielu już uratowała życie. Ale jak tu mówić o EN1317 jak przy przetargach cena jest tak niska, że pewnie wszystko jest cięte 3 razy a co dopiero mówić o jakiś nowych rozwiązaniach. Dobrze by było gdyby nasze aleje "dębowe" miały jakieś bariery. Każdy rynek chroni swoich producentów, przyjmują swoje rozwiązania dlaczego my musimy zawsze kopiować istniejące rozwiązania. W RFN które jest przykładem istnieje mocne lobby które chroni "swoich" producentów, robią dodatkowe wymogi aby nikt im nie wsadził ryja, a my co ? Bariery to tylko skrawek problemów jakie mamy.
romekx
Jeżeli znasz jakąkolwiek bariere stalową, która jest konstrukcją polską to wskaż
jej konstruktora. Wszystkie bariery stosowane w Polsce są "starym" systemem niemieckim.Polscy konstruktorzy przy obecnych przepisach nie mają co robić.
Dopiero "wprowadzenie w życie" normy PN 1317 umozliwi nam wprowadzanie nowych konstrukcji.
Norma jest absolutnie neutralna w sprawach materiału i konstrukcji barier. Bariery musza jedynie spełniać wymogi bezpieczeństwa. Czy zastanawiałeś się kiedyś co stanie sie z pasażerami samochodu typu Opel Corsa, Toyota-Yaris, VW-Golf gdy z prędkością ok 100 km/h uderzą w tzw barieroporęcz pod katem bliskim 20 stopni? Takimi zagadnieniami zajmuje sie norma i eliminuje tylko te typy barier, które są niebezpieczne dla uzytkowników dróg.Dobre konstrukcje nie mają się czego bać.
Pozbawienie barier stosowanych na naszych drogach przyjemności testowania można "z przymróżeniem oka" porównac do zaprzestania przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy u "kierowców", których wujek twierdzi, iż poradza sobie na jezdni.