edroga.pl - forum drogowe - Ograniczenie tonażu na drodze powiatowej

Menu

Pt28112014

Ostatnia aktualizacja15:02:57

Wstecz Jesteś tutaj: Forum Forum drogowe Prawo Ograniczenie tonażu na drodze powiatowej

Ograniczenie tonażu na drodze powiatowej

Ustawy, Rozporządzenia, Komentarze, Interpretacje

Moderator: redakcja

Posty: 10 • Strona 1 z 1

Ograniczenie tonażu na drodze powiatowej

Postautor: Hencel » 05 mar 2012 13:35

Witam.
Poszukuję odpowiedzi na pewne zagadnienie.
Czy jest w Prawie założone ograniczenie tonażu dla pojazdów na drodze powiatowej
przebiegającej przez teren zabudowany?

Plotka głosi, że jest coś takiego, ale nie mogę tego odnaleźć w aktach prawnych.
Hencel
Zarejestrowany użytkownik
 
Posty: 4
Rejestracja: 05 mar 2012 13:30

Re: Ograniczenie tonażu na drodze powiatowej

Postautor: mamoń » 05 mar 2012 15:27

Hencel pisze:Witam.
Poszukuję odpowiedzi na pewne zagadnienie.
Czy jest w Prawie założone ograniczenie tonażu dla pojazdów na drodze powiatowej
przebiegającej przez teren zabudowany?

Plotka głosi, że jest coś takiego, ale nie mogę tego odnaleźć w aktach prawnych.


zadna plotka :D jest rozporzadzenie z wykazem dróg o dopuszczalnych naciskach osi pojedynczej 80, 100, 115kN
drogi krajowe oznaczone na czerwono są dopuszczone do 100kN zółte a więc wojewódzkie są do 80kN a zółte z obwódką czarno białą to wojewódzkie o dopuszczonym nacisku 100kN
powiatowe są zawsze 80kN i chyba nawet nie ma oznaczenia (w prawie o ruchu drogowym) dla nich zeby mogły być dopuszczone do 100kN
mamoń
Gość
 

Re: Ograniczenie tonażu na drodze powiatowej

Postautor: Hencel » 05 mar 2012 21:45

Czyli nie ma żadnego dodatkowego ograniczenia wynikającego z terenu zabudowanego?
Hencel
Zarejestrowany użytkownik
 
Posty: 4
Rejestracja: 05 mar 2012 13:30

Re: Ograniczenie tonażu na drodze powiatowej

Postautor: mamoń » 06 mar 2012 17:39

Hencel pisze:Czyli nie ma żadnego dodatkowego ograniczenia wynikającego z terenu zabudowanego?


droga może mieć ograniczenia na dwa sposoby
jeden to ustawowy z racji nacisku osi pojedynczej który jest w wykazie a drugi z racji oznakowania chociaż co do oznakowania to mam wątpliwości bo skoro wykaz pozwala to jak znak może niepozwalać
zabudowa nie ma znaczenia co do ograniczenia nacisku osi
mamoń
Gość
 

Re: Ograniczenie tonażu na drodze powiatowej

Postautor: Hencel » 07 mar 2012 09:30

Dziękuję za pomoc.
Czyli z tym terenem zabudowanym i dodatkowym ograniczeniem to plotka.

A jeśli chodzi o wątpliwość o której Pan wspomniał:
Wykaz wykazem, ale znak zakazu wprowadza ew. dodatkowe ograniczenia. Jeśli liczyć 80kN na oś to
każdy pojazd towarowy w inny sposób może się do tego stosować. Np. standardowy TIR - 3 osie, 80kN na każdą oś, czyli 24 Ton tonażu dop. Z kolei ciężarówka 2 osie - już tylko 16T.
Znak zakazu wprowadza jednakowo dla wszystkich konkretne ograniczenie niezaleznie od liczby osi.
Hencel
Zarejestrowany użytkownik
 
Posty: 4
Rejestracja: 05 mar 2012 13:30

Re: Ograniczenie tonażu na drodze powiatowej

Postautor: mamoń » 07 mar 2012 11:00

Hencel pisze:Dziękuję za pomoc.
Czyli z tym terenem zabudowanym i dodatkowym ograniczeniem to plotka.

A jeśli chodzi o wątpliwość o której Pan wspomniał:
Wykaz wykazem, ale znak zakazu wprowadza ew. dodatkowe ograniczenia. Jeśli liczyć 80kN na oś to
każdy pojazd towarowy w inny sposób może się do tego stosować. Np. standardowy TIR - 3 osie, 80kN na każdą oś, czyli 24 Ton tonażu dop. Z kolei ciężarówka 2 osie - już tylko 16T.
Znak zakazu wprowadza jednakowo dla wszystkich konkretne ograniczenie niezaleznie od liczby osi.

pojazdy nie są tak budowane ze kazda oś tak jak podajesz ma taki sam nacisk. osie skrętne nie moga mieć takich nacisków bo mechanizm skretny kół nie wytrzymałby siły potrzebnej do skrętu tak obciązonej osi
poza tym chodzi o nacisk osi pojedynczej a więc oddalonej od innych osi o ponad 2m nawet pojazdy 3,4 osiowe typu tatry, stary załadowane mogą przekroczyć 80kN nawet i 100kN z racji swojej budowy konstrukcyjnej "tiry" 4,5 osiowe załadowane mają przeważnie jedną oś napędową ponad 100kN w granicach 115kN
jak widać w warunkach polskich bajzel powoduje ze egzekwowanie zakazu jest prawie niemozliwe gminy wydają warunki zabudowy dla zakładów produkcyjnych do których mają dojeżdżać popularne tiry 5 osiowe które mają 115kN os a drogi dojazdowe do takich zakładów mają dopuszczalne naciski na oś poniżej 80kN tak więc standardowo przestrzeganie przepisów przez urzedników to fikcja
mamoń
Gość
 

Re: Ograniczenie tonażu na drodze powiatowej

Postautor: Meloman » 08 mar 2012 15:44

na wszystkich drogach publicznych w Polsce zgodnie ustawą o drogach publicznych obowiązuj ruch pojazdów o obciążeniu 8 ton na oś. Jednakże 2 akty wykonawcze do ustawy (czyli rozporządzenia) wyróżniają część dróg krajowych o dopuszczalnym obciążeniu 11,5 ton na oś oraz pozostałą część dróg krajowych i część dróg wojewódzkich o dopuszczalnym obciążeniu 10 ton.
Reasumując:
- drogi gminne i powiatowe oraz część wojewódzkich nie wymienionych w rozporządzeniu - 8 ton;
- pozostałe drogi wojewódzkie (wymienione w rozporządzeniu) i część dróg krajowych - 10 ton;
- pozostała część dróg krajowych (wymienionych w drugim akcie wykonawczym) - 11,5 ton.
Nie ma dróg krajowych o dopuszczalnym obciążeniu - 8 ton, przynajmniej wg przepisów.
Zwracam jednocześnie uwagę, że 11,5 tony nie jest tożsame ze 115 kN... ;)
Meloman
Gość
 

Re: Ograniczenie tonażu na drodze powiatowej

Postautor: Hencel » 19 mar 2012 13:09

Mam już nieco sytuację rozjaśnioną.
W takim przypadku rozszerzę nieco mój opis.
Mieszkam w domu jednorodzinnym położonym wzdłuż drogi powiatowej w terenie zabudowanym.
Dawniej była to droga gminna z ograniczeniami prędkości i tonażu (nie pamiętam niestety jakim). Od roku, droga przeszła prawnie pod władze powiatowe, które wyremontowały drogę. Remont polegał na sfrezowaniu starej nawierzchni, położeniu warstwy wyrównawczej i ścieralnej, bez ingerencji w podbudowę.
Zniesiono także ograniczenia tonażowe.
Teraz drogą przebiega ciężki transport (spotyka się nawet pełne wanny z pobliskiej żwirowni).
Droga już pęka, domy się trzęsą i tym podobne historie. Domy w ciągu po obu stronach są położone w odległości około 2m od granicy pasa ruchu.

Do kogo wystosować pismo w tej sprawie? Zarząd Dróg Powiatowych?
Hencel
Zarejestrowany użytkownik
 
Posty: 4
Rejestracja: 05 mar 2012 13:30

Re: Ograniczenie tonażu na drodze powiatowej

Postautor: mamoń » 20 mar 2012 15:35

Hencel pisze:Mam już nieco sytuację rozjaśnioną.
W takim przypadku rozszerzę nieco mój opis.
Mieszkam w domu jednorodzinnym położonym wzdłuż drogi powiatowej w terenie zabudowanym.
Dawniej była to droga gminna z ograniczeniami prędkości i tonażu (nie pamiętam niestety jakim). Od roku, droga przeszła prawnie pod władze powiatowe, które wyremontowały drogę. Remont polegał na sfrezowaniu starej nawierzchni, położeniu warstwy wyrównawczej i ścieralnej, bez ingerencji w podbudowę.
Zniesiono także ograniczenia tonażowe.
Teraz drogą przebiega ciężki transport (spotyka się nawet pełne wanny z pobliskiej żwirowni).
Droga już pęka, domy się trzęsą i tym podobne historie. Domy w ciągu po obu stronach są położone w odległości około 2m od granicy pasa ruchu.

Do kogo wystosować pismo w tej sprawie? Zarząd Dróg Powiatowych?


1. poszukaj przepisów kto dba o przestrzeganie prawa w związku z ruchem pojazdów bo droga może być zaprojektowana i na 200kN/oś ale jak nie ma jej w przepisach w wykazie to nie mozna na nią wpuszczac pojazdy o takim nacisku.
2. przeczytaj dokładnie ustawę o drogach kto ma obowiązek dbania o NIE NISZCZENIE nawierzchni chodzi o to jaki organ ma w swoich obowiązkach dbanie o to zeby nawierzchnia nie była niszczona.
3. prawdopodobnie jest to zarządca drogi, inspekcja transportu drogowego i policja
4. co do stwierdzenia ze dany pojazd niszczy nawierzchnię czyli porusza się po drodze z wiekszym naciskiem nalezy to udowodnić a więc organ odpowiadający za dbanie o drogę ma udowodnić ze pojazd ma przekroczony nacisk
5. teoretycznie niewykonalne przez powiatowy zarząd dróg i policję jedynie inspekcję transportu drogowego ale jak oni przyjadą z wagami to przestaną samochody jeździć a jak odjada to zaczną znany trik
6. lepszym sposobme zeby wyeliminować ciezarowe jest postawnienie znaku z ograniczeniem dopuszczalnej masy całkowitej wtedy policjant czy inspektor transportu drogowego nie musi sprawdzać nacisków ae bierze dowód rejestracyjny i sprawdza dopuszczalną masę pojazdy jak ona przekracza tyle co znak to mandat i tak mandaty można walic ile fabryka dała tym bardziej ze mandat dostaje kierowca pewnie ze zwrócić mu może pracodawca ale jednak
7. zeby postawić znak musisz wystapić do zarządcy drogi napisać mu problem napisać ze nie ma tej drogi w wykazie dróg 100 lub 115kN/os a poruszają się pojazdy cięzarowe popularne TIRY które mają pona 100kN/ oś
8. pewnie w powiecie nikt sprawy nie ruszy bo to jest podminowanie działalności jaka jest żwirownia która pewnie jedyny dojazd ma tą właśnie drogę co jest nagminne w przypadku gmin które dają zgody na powstawanie zakładów w przypadku kiedy zadna droga nie jest w wykazie dróg po której mogą poruszac się pojazdy cięzarowe o okreslonym nacisku na oś tak jak tu to mają ponad 100kN

bedziesz pewnie długo z tym walczył ale walka jest do wygrania. urzedy będą odpisywac ci zwykłe pisma a nie postanowienia po to zeby nie informowac ciebie ze możesz się odwoływać od ich postanowień więc na to uwazaj i jak nie masz odpowiedzi postanowieniem to traktuj je jako postanowienie i zgodnie z kpa odwołuj się do kolejnych instancji składając skargi tak zeby zmusić urzędników do przestrzegania prawa :D
powodzenia
mamoń
Gość
 

Re: Ograniczenie tonażu na drodze powiatowej

Postautor: Misza » 20 mar 2012 16:10

Jest to problematyka bardzo złożona ze względu na ilość poruszonych zagadnień.
Jak już wspomniano we wcześniejszych wypowiedziach, Zarząd Dróg Powiatowych (jak wywnioskowałem) przy przebudowie przejętej drogi powinien dążyć do osiągnięcia nośności przypadającej danej kategorii drogi publicznej.
Jeśli zniesiono dotychczas obowiązujące ograniczenia tonażu, poniekąd warunek powinien zostać spełniony.
Jednak, samo frezowanie z ułożeniem warstwy wyrównawczej i warstwy ścieralnej, bez ułożenia drogi od podstaw (wraz z warstwami podbudowy) nie gwarantuje zwiększenia nośności do wymagań określonych w u.d.p. i stosownych rozporządzeniach.
Efektem tego może być właśnie pojawienie się spękań na pobliskich budynkach.
Natomiast odległość, która została podana w ostatniej wypowiedzi nie ma żadnego odniesienia do warunków wynikających z ustawy o drogach publicznych.
Mianowicie obiekty budowlane przy drogach powinny być usytuowane w odległości od zewnętrznej krawędzi jezdni co najmniej 8m na terenie zabudowanym przy drogach powiatowych.
Regulacja taka dotyczy budynków, które zostały wybudowane od chwili obowiązywania niniejszego przypisu w u.d.p.

Jeżeli stan drogi uległ znacznemu pogorszeniu (spękania siatkowe) winna jest podbudowa drogi.
W takim przypadku zasadne byłoby wykonanie badania ugięć sprężystych, które określi nośność konstrukcji drogowej. Nie wykluczone, że w przypadku wartości znacznie odbiegających od obowiązującej normy będzie konieczne zastosowanie znaków ograniczających tonaż w celu ochrony konstrukcji drogowej przed degradacją.

Warto również pamiętać o tym, że przy budynkach wybudowanych przed zdaje się 1990r. w celu wykazania wpływu złej kondycji drogi, oraz przewyższającemu normy przenoszeniu drgań na konstrukcję obiektów budowlanych usytuowanych przy sąsiedztwie z drogą w tym przypadku powiatową ważne jest posiadanie zatwierdzonego projektu budowlanego oraz odbioru budynku przez nadzór budowlany, co dla budynków wybudowanych przed wojną lub w okresie powojennym może okazać się niemożliwe.

Pisma w sprawach drogowych kierować należy do zarządcy drogi powiatowej.
Misza
Gość
 


Posty: 10 • Strona 1 z 1

Wróć do Prawo

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot], Google [Bot], Yahoo [Bot] i 1 gość

Sklep edroga.pl - poleca książkę

Infrastruktura wodno-ściekowa w planowaniu miast

Infrastruktura wodno-ściekowa w planowaniu miast

Praktyczny poradnik poświęcony zasadom opracowywania i prezentowania problematyki technicznej infrastruktury wodno-ściekowej w planach zagospodarowania przestrzennego miast.