Drukuj

Od tygodnia obowiązują zmienione przepisy dotyczące kar za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej za przejazd drogami krajowymi. Ich wysokość została obniżona o połowę (z 3 tys. zł i 1,5 tys. zł na 1,5 tys. i 750 zł). Zgodnie z ustawą, w ciągu doby może zostać nałożona tylko jedna kara.

Ponadto, odpowiedzialność administracyjną za większość naruszeń obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej ponosi właściciel lub posiadacz pojazdu, a nie kierujący. To na właścicielu auta ciąży obowiązek zawarcia umowy z pobierającym opłaty za przejazd i wypożyczenia urządzenia wykorzystywanego do ich naliczania. Na kierowcę może być nałożona kara tylko za nieprawidłowe wprowadzenie do urządzenia pokładowego danych o rodzaju pojazdu.

Ustawa zniosła też klauzulę natychmiastowej wykonalności kary. Ma ona być uiszczana w ciągu 21 dni od dnia, w którym decyzja o jej nałożeniu stanie się ostateczna. Natomiast od przedsiębiorcy zagranicznego ma być pobierana kaucja w wysokości przewidywanej kary pieniężnej. Wprowadzona została też zasada przedawnienia się naruszeń obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej.

Ponadto, Policja, Straż Graniczna i Służba Celna zostały pozbawione uprawnienia do kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej. Uprawnienie to będzie przysługiwało tylko inspektorom Inspekcji Transportu Drogowego.

Źródło: Sejm RP

Nowelizacja ustawy była spowodowana m.in. wielokrotnymi skargami przewoźników na system kar za brak uiszczenia elektronicznej opłaty. Transportowcy protestowali przeciwko zasadzie, że wysokość kary uzależniona jest od długości przejechanej drogi, a w praktyce od liczby bramownic kontrolnych rejestrujących przejazd, co powodowało, że wysokość kary wynosiła zamiast 3 tys. zł, kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy zł.

Decyzja w sprawie nieuiszczenia opłaty elektronicznej posiadała wcześniej rygor natychmiastowej wykonalności. Było to o tyle zaskakujące, że zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego, klauzulę natychmiastowej wykonalności nadaje się w wyjątkowych przypadkach (np. ochrony życia lub zdrowia czy zabezpieczenia gospodarki narodowej).