Drukuj

edroga362Pierwsze podsumowania dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego w UE z 2014 roku nie zachwycają. Liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych zmniejszyła się o około 1 proc. w stosunku do 2013 r., podczas gdy w latach 2012 i 2013 ten spadek wynosił 8 proc.

W 2014 r. w wypadkach drogowych we wszystkich 28 państwach członkowskich UE zginęło łącznie 25 700 osób, a więc o 5 700 mniej niż w 2010 r. To jednak za mało w stosunku do założonego celu.

Komisarz ds. transportu Violeta Bulc powiedziała, że codziennie na drogach ginie niemal 70 osób, a o wiele więcej zostaje poważnie rannych.

- Musimy zintensyfikować nasze działania w nadchodzących latach, aby osiągnąć zamierzony cel: obniżenie o połowę liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych do 2020 roku - dodała komisarz. - Powinniśmy wspólnie robić wszystko, co w naszej mocy, by więcej ludzi bezpiecznie docierało do celu podróży. To jeden z moich priorytetów, który powinien mieć pierwszorzędne znaczenie także dla wszystkich rządów wszystkich państw członkowskich.

mapa ueStatystyki poszczególnych państw członkowskich pokazują, że w UE nadal utrzymują się znaczne różnice pod względem liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych. Średni współczynnik śmiertelności UE w 2014 r. wynosi 51 ofiar wypadków drogowych na milion mieszkańców. Najniższe wskaźniki, nieprzekraczające 30 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców, po raz kolejny odnotowano na Malcie, w Holandii, Szwecji i w Zjednoczonym Królestwie. W czterech państwach liczba ofiar wciąż wynosi powyżej 90 na milion mieszkańców: w Bułgarii, na Łotwie, na Litwie i w Rumunii. Polska plasuje się tuż za nimi ze wskaźnikiem wynoszącym 84 ofiary na milion mieszkańców.

 

 

 

 

 

 


Z danych wynika jednak, że łączna liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w UE spadła od 2010 r. o 18,2 proc. W niektórych krajach wskaźnik ten obniżył się w ostatnich latach jeszcze bardziej, szczególnie w Grecji (-37%), Portugalii (-34%) i w Hiszpanii (-32%). Również Dania (-28%), Chorwacja (-28%), Malta (-27%), Cypr (-25%), Rumunia (-24%), Włochy (-23%), Słowenia (-22%) i Republika Czeska (-20%) odnotowały spadek liczby ofiar na drogach przekraczający średnią dla UE w latach 2010-2014. Polska może się pochwalić 17% spadkiem, a więc niewiele poniżej średniej unijnej. Porównując jedynie lata 2013-2014, Polska odnotowała spadek większy od średniej europejskiej (-3% w Polsce, -1% UE). Najlepiej w tym czasie wypadły: Malta (-39%), Luksemburg (-20%), Chorwacja (-16%), Finlandia i Słowenia (-14%).

***

Aby osiągnąć strategiczny cel UE, jakim jest obniżenie o połowę liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych od 2010 do 2020 r., konieczne jest podjęcie dodatkowych działań. Większość z nich odbywa się na szczeblu lokalnym lub krajowym. Ze swej strony UE opracowuje przepisy i zalecenia w sprawach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, na przykład w kwestii minimalnych wymogów dotyczących badań technicznych pojazdów oraz w sprawie harmonizacji norm technicznych.

Jakie będą kolejne kroki Komisji?
- ukończenie wstępnego sprawozdania na temat unijnej polityki w zakresie bezpieczeństwa drogowego oraz ustalenie programu działań na następne pięć lat. Sprawozdanie zostanie opublikowane w maju br,
- kontynuacja prac nad nową analizą poważnych obrażeń będących skutkiem wypadków drogowych,
- przegląd przepisów dotyczących szkolenia i kwalifikacji zawodowych kierowców. Przewiduje się, że wniosek Komisji w tej sprawie zostanie przyjęty do końca 2016 r.,
- przegląd unijnych ram dotyczących czynników zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury. Wniosek Komisji na ten temat zostanie przyjęty prawdopodobnie przed końcem 2016 r.

Źródło: Raport "Bezpieczeństwo drogowe w Unii Europejskiej", Komisja Europejska