W Krajowym Funduszu Drogowym w przyszłym roku ma się znaleźć ponad 32,2 mld zł - dowiedziała się „Rzeczpospolita”. Z tych środków finansowana jest budowa i remonty dróg czy wypłaty dla firm zarządzających autostradami. Kwota przeznaczona na budowę nowych dróg i autostrad wzrośnie z około 18,3 mld zł w 2009 roku do 27,6 mld zł w roku 2010.
Zdaniem Marka Michałowskiego, prezesa Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, nie ma zagrożenia, że GDDKiA nie uda się wydać tych pieniędzy. Wskazuje na to liczba i wartość podpisanych w tym roku kontraktów.
Ponad 11 mld zł ma pochodzić z pożyczki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, 7,8 mld zł z emisji obligacji drogowych i 9,5 mld zł z UE.
Ekspertów niepokoi jednak wzrost kosztów obsługi kredytów i obligacji do prawie 2 mld zł w przyszłym roku. Twierdzą, że priorytetem powinno być pozyskanie dotacji z UE, gdyż pieniądze z EBI czy z obligacji trzeba będzie oddać z odsetkami.
Więcej: Rzeczpospolita, Agnieszka Stefańska, 09-12-2009