Drukuj

IMG 3360Na ul. Sierpeckiej w Płocku, w pobliżu szkoły podstawowej, pojawiły się spowalniające progi wyspowe tzw. „poduszki berlińskie” i piktogramy 3D, a także pasy z napisami ostrzegawczymi. To pierwsze tego typu urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego w mieście.

Płock od czterech lat konsekwentnie realizuje program „Jasno i bezpiecznie”, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. W ramach tych działań m.in. są doświetlane przejścia dla pieszych oraz montowane urządzenia zwiększające bezpieczeństwo głównie pieszych – azyle bezpieczeństwa, barierki, nowe oznakowanie poziome i pionowe itp.

W rejonie Szkoły Podstawowej nr 13 zostały zamontowane tzw. „poduszki berlińskie”, dodatkowe oznakowanie poziome ostrzegające o przejściu dla pieszych, a także zostało wykonane specjalne oznakowanie poziome z napisami 3D o treści „Patrz w lewo” i „Patrz w prawo”. Przejścia są oznakowane w niestandardowy i nieszablonowy sposób. Pojawiły się na nich piktogramy 3D znaków A-17 zatopione w jezdni. Kierowca zbliżając się do przejścia ma wrażenie, że znak stoi na środku drogi i automatycznie zwalnia. Na poboczu zamontowano również znaki T-27, czyli tzw. „Agatki”, które dodatkowo ostrzegają, że przejście dla pieszych jest szczególnie uczęszczane przez dzieci. Tego typu oznakowanie Miejski Zarząd Dróg wykonał przy ulicach: Sierpecka, Góry, Bielska, Słoneczna, Korczaka, Tysiąclecia, Miodowa, Kolejowa, Jana Pawła II.

IMG 3367IMG 3370IMG 3388IMG 3398
"Poduszka berlińska" to typ spowalniającego ruch progu wyspowego, stworzonego by ograniczać prędkość samochodów osobowych, a jednocześnie nie zakłócać ruchu pozostałych użytkowników drogi. Próg jest na tyle wąski, by rowerzyści mogli przejechać z jego prawej strony, a autobusy mogły przejechać nad nim nie najeżdżając żadnym z kół. Próg jest jednak na tyle szeroki, by samochody osobowe musiały na niego najechać kołami przynajmniej z jednej strony pojazdu.

"Poduszki berlińskie", podobnie jak inne środki uspokajające ruch, stosowane są w strefach znacznego ograniczenia prędkości, na drogach wewnątrzosiedlowych czy w bezpośrednim sąsiedztwie szkół i przedszkoli. Ze względu na swoje parametry są często stosowane na ulicach po których poruszają się autobusy komunikacji miejskiej.

Miejski Zarząd Dróg w Płocku zakończył także prace związane z doświetleniem przejść dla pieszych w obrębie czterech skrzyżowań: Sienkiewicza – Misjonarska, Sienkiewicza – Gradowskiego, Kolegialna – Misjonarska, Kolegialna – Gradowskiego. Doświetlenie wykonano poprzez wymianę opraw oświetleniowych na istniejących latarniach na nowe typu LED.

Wykonano także doświetlenia przejścia dla pieszych przez ul. Wyszogrodzką w rejonie siedziby Państwowej Straży Pożarnej (instalacja z wykorzystaniem systemu detekcji pieszych) wraz z aktywnym oznakowaniem. Zastosowany system polega na zwiększeniu natężenia oświetlenia w obrębie przejścia dla pieszych, po wykryciu obecności pieszych. Dodatkowo zamontowano aktywne znaki D6 w wersji z migającymi diodami.

Do końca września powstanie również aktywne oznakowanie wraz z doświetleniem przejścia dla pieszych przez ul. Kutnowską w rejonie skrzyżowania z ul. Gajową. Zastosowany tam bedzie maszt wysięgnikowy z prześwietlanym kasetonem dwustronnym ze znakiem D6b, dwoma pulsatorami diodowymi LED (z zasilaniem buforowym) oraz oprawą metalohalogenkową 250 W.

Źródło: materiały prasowe UM w Płocku/ MZD w Płocku