Wojewoda podlaski wyraził zgodę na budowę obwodnicy Suwałk będącej fragmentem drogi ekspresowej S61. Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wojewoda podpisał 27 stycznia. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności, a to oznacza że po przekazaniu wykonawcy placu budowy, rozpocznie się realizacja inwestycji w terenie. Nastąpi to w połowie lutego.
Niemal 13-kilometrowa obwodnica Suwałk jest kolejnym, po obwodnicy Augustowa, fragmentem drogi ekspresowej S61, tzw. Via Baltica. To międzynarodowy szlak komunikacyjny łączący państwa bałtyckie (Litwa, Łotwa, Estonia) z krajami Europy Zachodniej.
Obwodnica Suwałk zaczynać się będzie na styku z dwujezdniowym fragmentem obwodnicy Augustowa, na węźle Suwałki Południe (dawniej Lotnisko). Następnie ominie miasto od zachodu i północy i połączy się z istniejącą drogą krajową nr 8 (Suwałki - Budzisko). Umowa na realizację obwodnicy w systemie „Projektuj i buduj” opiewa na prawie 300 mln zł.
Obwodnica Suwałk to dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas rozdzielający, pas awaryjny, drogi serwisowe. Droga będzie miała nawierzchnię z betonu cementowego – będzie to pierwsza tego typu „eska” na Podlasiu, przystosowana do najcięższego ruchu KR7, dopuszczalny nacisk – 115 kN/oś.
***
Przetarg na obwodnicę został ogłoszony 12 listopada 2014 roku, a najkorzystniejszą ofertę - firmy Budimex - wybrano 11 sierpnia 2015 roku. Umowa została podpisana 29 września 2015 r. Wykonawca zobowiązał się do zrealizowania inwestycji w systemie „projektuj i buduj” w 34 miesiące (nie licząc 3-miesięcznych okresów zimowych dotyczących samej budowy). Miał 10 miesięcy na zaprojektowanie, potem 5 kolejnych na uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń i prawomocnych decyzji administracyjnych, w tym decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a na koniec - 19 miesięcy na budowę obwodnicy i uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Oddanie do użytku obwodnicy zaplanowano na wiosnę 2019 roku.
Źródło: GDDKiA