Drukuj
contentmap_plugin
made with love from Appartamenti vacanza a Corralejo - Fuerteventura

kasaEuropejski Bank Inwestycyjny (EBI) i Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) podpisały umowy dotyczące finansowania budowy Trasy Łagiewnickiej, czyli części południowego odcinka wewnętrznej obwodnicy Krakowa, wraz z nową linią tramwajową.

Kredyt udzielony przez EBI jest objęty gwarancją w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS), jednego z filarów Planu inwestycyjnego dla Europy opracowanego przez Komisję Europejską pod kierownictwem Jean-Claude’a Junckera.

EBI udzielił kredytu w wysokości 400 mln zł i jest tym samym głównym kredytodawcą tego projektu. Natomiast BGK zapewnia dodatkowe wsparcie w kwocie 298 mln zł.

Budowa Trasy Łagiewnickiej, w skład której wchodzą dwujezdniowy odcinek obwodnicy o długości 3,7 km wraz z tunelami oraz nowa linia tramwajowa o długości 1,7 km, jest kluczową inwestycją przyczyniającą się do zmniejszenia korków na drogach w Krakowie. Uzyskana w wyniku realizacji projektu poprawa jakości usług publicznego transportu zbiorowego – co do szybkości, komfortu i niezawodności – pozwoli również ograniczyć korzystanie z prywatnych samochodów, a przez to zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza spalinami. Natomiast dzięki wybudowaniu skrzyżowań wielopoziomowych zostanie zwiększone bezpieczeństwo ruchu na trasie. Budowa Trasy Łagiewnickiej ma się rozpocząć jeszcze w 2017 roku, a jej zakończenie zaplanowano na rok 2020.

Vazil Hudák, wiceprezes EBI odpowiedzialny za działalność Banku w Polsce, powiedział, że wspieranie rozwiązań w dziedzinie przyjaznego środowisku transportu jest jednym z głównych priorytetów EBI, a Trasa Łagiewnicka idealnie wpisuje się w tę kategorię. - Udzielony przez nas kredyt pozwoli wyeliminować zator utrudniający ruch w mieście, a także pozytywnie wpłynie na jakość środowiska naturalnego w mieście, obniżając poziom emisji zanieczyszczeń - dodał  wiceprezes EBI. - Docelowo przyniesie to znaczną poprawę jakości życia mieszkańców Krakowa.

- Cieszę się, że mogliśmy wesprzeć ten projekt - powiedział Paweł Nierada, pierwszy wiceprezes Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego. - BGK od dawna współpracuje z samorządem miasta Krakowa. Jesteśmy profesjonalnym i zaangażowanym partnerem, pomagamy miastu rozwijać budownictwo komunalne, wspieramy lokalną przedsiębiorczość.

- Trasa Łagiewnicka to jedna z najważniejszych inwestycji Krakowa najbliższych lat - dodał prezydent Krakowa, Jacek Majchrowski. - Jej kluczowym elementem jest linia tramwajowa, która połączy osiedle Kurdwanów z ul. Zakopiańską. Co bardzo istotne, realizacja Trasy Łagiewnickiej otwiera drogę do budowy zachodniego odcinka tzw. III obwodnicy Krakowa z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką. Projekt przyczyni się do odciążenia ruchu w rejonie ścisłego centrum Krakowa, w tym w rejonie alei Trzech Wieszczów, umożliwi przejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum, co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin. Dlatego cieszę się, że tak ważna dla mieszkańców Krakowa inwestycja może liczyć na wsparcie instytucji centralnych, a także Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Wierzę, że współpraca w zakresie realizacji programu inwestycyjnego Krakowa zarówno z rządem RP, jak i międzynarodowymi instytucjami finansowymi będzie kontynuowana.

EBI udzielił kredytu długoterminowego na atrakcyjnych warunkach spółce celowej o nazwie Trasa Łagiewnicka SA, która została powołana przez miasto w 2016 roku. O zapewnienie finansowania typu „quasi-equity” władze miasta zwróciły się do Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). Głównym wykonawcą, wyłonionym w drodze przetargu nieograniczonego, jest konsorcjum Budimex/Ferrovial.

Źródło: BGK