Drukuj

Przetarg rower miejskiNa wiosnę warto sprawdzić co zmieniło się (lub nie) w systemach miejskich rowerów. Czy rozwijają swoją ofertę aktywnego transportu, a może dopiero ją tworzą? Miasta chętnie dzielą się informacjami o liczbie wypożyczeń i nowych użytkowników. Otwierają nowe stacje, często w miejscach wybieranych przez mieszkańców, np. w budżecie obywatelskim lub wymieniają rowery na nowocześniejsze.

 

Radom
Sieć wypożyczalni Radomskiego Roweru Miejskiego ruszyła 1 kwietnia, a pierwsi użytkownicy skorzystali z rowerów już kilka minut po północy. Dane za pierwszy weekend: prawie trzy tysiące wypożyczeń i 1600 użytkowników. – Te liczby potwierdzają, że rower miejski był przez radomian oczekiwany – mówił prezydent Radosław Witkowski. – Nie znam miasta, w którym rower miejski nie cieszyłby się wielką popularnością. Radom sięga po najlepsze europejskie wzorce poprawiające jakość życia mieszkańców. Entuzjazm z jakim radomianie przyjęli rower miejski potwierdza, że jesteśmy miastem ludzi otwartych i sprawia, że już dziś możemy mówić o sukcesie - dodał Radosław Witkowski.
System Radomskiego Roweru Miejskiego to 25 samoobsługowych wypożyczalni. Do dyspozycji radomian jest 255 rowerów, w tym trzy tandemy i dwa rowery transportowe. Aby korzystać z Radomskiego Roweru Miejskiego wymagana jest rejestracja oraz dokonanie opłaty początkowej w wysokości minimum 10 zł. Pierwsze 20 minut każdego wypożyczenia roweru jest darmowe. Czas od 21 do 60 minuty wypożyczenia to koszt 1 zł. Druga godzina - 3 zł, a trzecia i każda następna - po 4 zł.

Legnica
W Legnicy rower miejski też dopiero się rozkręca. Pilotażowy projekt, który trwał w zeszłym roku od 18 sierpnia do 15 listopada,  obejmował cztery stacje bezobsługowych wypożyczalni oraz łącznie 21 rowerów (plus jeden zapasowy). W tym czasie zarejestrowały się 1144 osoby i dokonano 4363 wypożyczeń. W tym roku ma być więcej.
Do 31 marca w Legnicy można było składać oferty w przetargu na „Wdrożenie, utrzymanie i serwis pasażerskiego transportu rowerowego – legnicki system roweru miejskiego”.
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie kompleksowej usługi transportu rowerowego, polegającej m.in. na: umożliwieniu wypożyczenia (pobrania i zwrotu) roweru w dowolnej stacji, działaniu systemu przez całą dobę, we wszystkie dni tygodnia, od 28 kwietnia do 30 listopada 2017 r., zarządzaniu eksploatacją rowerów, pobieraniu opłat za korzystanie z roweru miejskiego, obsłudze użytkowników oraz utrzymaniu, serwisie i obsłudze wszystkich urządzeń związanych z funkcjonowaniem systemu LRM.
W ramach kompleksowej usługi wykonawca będzie m.in. zawierał umowy z klientami oraz ewentualnie ze sponsorami stacji komercyjnych, dokonywał rozliczeń, przekazywał zamawiającemu raporty z funkcjonowania LRM, dokonywał napraw i wymiany uszkodzonych elementów systemu oraz prowadził Biuro Obsługi Klienta, stronę internetową, rozpatrywał skargi klientów i współpracował z ewentualnymi sponsorami LRM.
System będzie się składać z 8 stacji rowerowych wyposażonych w 8 terminali z panelem informacyjnym i sterującym, 96 stojaków rowerowych i 64 rowerów znajdujących się w stałej eksploatacji oraz rowerów zapasowych i dziecięcych wraz ze stojakami.

Rowery jesienneRower miejski - jazdaRower miejski po dwóch tygodniach - 2
    

 

 

 

 

 

 

Warszawa
Stolica jest niekwestionowanym rekordzistą jeśli chodzi o wielkość systemu rowerów miejskich. Veturilo ma już prawie pół miliona użytkowników, którzy od 2012 roku wypożyczyli rowery ponad 8 milionów razy. W obecnym sezonie rowerzyści mogą już korzystać z ponad 300 stacji i 4,5 tys. rowerów - w tym 60 rowerków dziecięcych i 45 tandemów. 1 czerwca zostanie uruchomionych 10 stacji ze 100 rowerami elektrycznymi.
Statystyki z pierwszego miesiąca funkcjonowania Veturilo są zachęcające - od 1 do 30 marca miejskie rowery wypożyczano około 329 tys. razy, a w systemie zarejestrowało się prawie 23 tys. nowych użytkowników.
Veturilo jest już na tyle popularny, że Instytut Monitorowania Mediów przeprowadził badanie dotyczące liczby publikacji na jego temat w mediach. W social mediach już pierwszego marca rozpoczęła się dyskusja o miejskich rowerach, a większość wpisów miała wydźwięk pozytywny - wynika z monitoringu internetu IMM. Najwięcej informacji na temat Veturilo ukazało się na facebooku. Użytkownicy chętnie też udostępniali informacje o rozpoczęciu szóstego sezonu.

vetrurilo-next2veturilo-2 1veturilo-2 2veturilo-3
Kraków
waveloTej wiosny nowości wprowadza też Kraków. Nowy system o nazwie Wavelo, obejmuje 1500 nowoczesnych rowerów oraz 150 stacji. Miasto zdecydowało się na całkowitą zmianę i udzieliło 8-letniej koncesji firmie BikeU. System „Wavelo” w większości finansowany będzie poza budżetem Krakowa. Koszty działania pokrywane będą z środków własnych operatora, umów sponsorskich i opłat użytkowników. Wypracowane zyski będą przeznaczone na rozbudowę systemu.
Niskie abonamenty 19 lub 29 zł, uprawniające do jazdy przez kolejno 60 lub 90 min. dziennie, mają zachęcać krakowian do preferowania codziennego przemieszczania się rowerem do pracy lub na zakupy.
Również w Krakowie rower miejski cieszy się coraz większą popularnością. W ubiegłym roku rekordowym miesiącem był maj, w czasie którego skorzystało z niego 56 tys. użytkowników, w czerwcu – 55 tysięcy.
– Jeśli chodzi o potencjał Krakowa, to zakładamy, że cały system miejskich wypożyczalni może rozrosnąć się nawet do 2–3 tysięcy rowerów. Jeśli zarazimy pozytywnie mieszkańców i udostępnimy system z wieloma stacjami i rowerami, to zakładamy, że rynek sam się upomni o dodatkowe stacje – mówił Marcin Jeż, dyrektor ds. rozwoju firmy BikeU.

Łódź
INFO 1W ubiegłym roku Łódzki Rower Publiczny zanotował najlepszy debiut w historii samoobsługowych systemów rowerowych w Polsce. Teraz nadszedł czas na pierwszy pełny sezon, podczas którego rowery miejskie w Łodzi są dostępne od początku marca do końca listopada. Tylko w ciągu pierwszego tygodnia, użytkownicy dokonali ponad 28 tysięcy wypożyczeń.
Później było już tylko lepiej i do końca marca Łódzki Rower Publiczny wypożyczono 137 471 razy. Wraz z poprawiającą się pogodą liczba ta rośnie: w sobotę i niedzielę (1-2 kwietnia) rowery wypożyczono blisko 20 tys. razy. Cały czas przybywa też osób korzystających z ŁRP. W ostatnim miesiącu w systemie zarejestrowało się 5 153 nowych użytkowników, co daje łączną sumę 70 366 osób.
W tym roku, podobnie jak na zakończenie sezonu 2016, Łódzki Rower Publiczny obejmuje 101 stacji (w tym jedna komercyjna) i 1 010 rowerów. Jak poinformował Zarząd Dróg i Transportu, w ciągu najbliższych miesięcy ta liczba może się jednak zwiększyć. Nowe lokalizacje miałyby pojawić się m.in. na Widzewie Wschodzie, Teofilowie, Górniaku i Radogoszczu.

Lublin
Wypożyczalnia Lubelskich Rowerów Miejskich ruszyła 21 marca. Do dyspozycji użytkowników jest 891 rowerów zlokalizowanych w 90 stacjach w Lublinie i w Świdniku. Każdy z lubelskich rowerów musi być przygotowany na co najmniej kilkaset wypożyczeń w sezonie.
W tym roku również można skorzystać z wypożyczalni rowerków dla dzieci w wieku powyżej sześciu lat. Zlokalizowano je w pobliżu Ogrodu Saskiego, na ul. Leszczyńskiego i Długosza.
Lubelski Rower Miejski, po ubiegłorocznej rozbudowie, jest jednym z największych tego typu systemów w Polsce. LRM działa od września 2014 roku. Od tego czasu w systemie zarejestrowało się 64 396 użytkowników, którzy wypożyczyli w Lublinie i w Świdniku rowery ponad 1,4 miliona razy. Tylko w 2016 roku z systemu skorzystano przeszło 855 tys. razy.  

Katowice
Katowice potwierdzają, że powiększanie systemu się opłaca. Po rozbudowie do 11 stacji i 88 rowerów, miało miejsce pięć razy więcej wypożyczeń oraz dwa i pół razy więcej rejestracji nowych użytkowników niż rok wcześniej.
W sumie, w ciągu170 dni, „City by bike” odnotował 6,5 tysiąca nowych użytkowników i blisko 40 tysięcy wypożyczeń, a od początku funkcjonowania systemu w 2015 roku ponad 9 tys. zarejestrowanych użytkowników skorzystało z rowerów prawie 46 tys. razy.
Prezydent Katowic, Marcin Krupa deklaruje, że infrastruktura rowerowa w mieście będzie rozwijana, aby wszystkie dzielnice miały połączenie z centrum.
- W Katowicach ludzie chcą jeździć i mają gdzie jeździć. Wierzymy, że za tym pójdzie rozbudowa infrastruktury rowerowej. Liczba rowerów wzrosła dwukrotnie, natomiast liczba wypożyczeń pięciokrotnie. To pokazuje, że system ma sens – komentował Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu firmy Next Bike, operatora wypożyczalni rowerów.

Białystok
Również BiKeR, czyli Białostocka Komunikacja Rowerowa, nowy sezon rozpocznie w nowej odsłonie. W tym roku użytkownicy będą mieli do dyspozycji 540 rowerów, w tym 20 rowerów typu tandem oraz 20 rowerów dziecięcych.
- System BiKeR działa od 2014 roku. Białystok to pierwsze polskie miasto, które zintegrowało system wypożyczania roweru z systemem komunikacji wprowadzając zniżki dla posiadaczy karty BKM. Jednocześnie BiKeR to pierwszy w Polsce zintegrowany system, który obejmuje nie tylko sam Białystok, ale również Choroszcz i gminę Juchnowiec Kościelny – mówił Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska S.A.
Od tego sezonu system został rozbudowany o cztery nowe stacje. BiKeR cieszy się w Białymstoku wielką popularnością. W ubiegłym roku rowery wypożyczono przeszło 450 tysięcy razy, a Białystok znalazł się wśród miast nominowanych do nagrody Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu 2016. Miasto doceniono m.in. za inwestycje w komunikację publiczną, nowe ścieżki rowerowe i umożliwienie posiadaczom biletów okresowych na karcie BKM korzystania z systemu BiKeR bez żadnych opłat przez 30 minut.

Wrocław
1 marca uruchomiony został także Wrocławski Rower Miejski, który w ciągu pierwszego miesiąca odnotował prawie 90 tys. wypożyczeń i około 3,5 tys. nowych użytkowników (łącznie jest ich już ponad 141 tys.).
We Wrocławiu rowerzyści mają do dyspozycji 760 rowerów i 76 stacji. Ubiegłoroczny sezon WRM okazał się najlepszy w całej historii systemu - od początku marca do końca listopada odnotowano ponad milion wypożyczeń (wzrost o ok. 120 procent w stosunku 2015 roku) oraz ponad 25,5 tys. nowych rejestracji. Łącznie w systemie zarejestrowanych jest już blisko 140 tysięcy wrocławian – ponad 20% wszystkich mieszkańców miasta.
Wrocławski Rower Miejski został uruchomiony 8 czerwca 2011 roku. W ciągu sześciu sezonów skorzystano z niego prawie 2,5 mln razy.

Poznań
Poznański Rower Miejski jest rok młodszy od wrocławskiego, ale w tym sezonie prześcignie go liczbą jednośladów – od 1 marca użytkownicy mają do dyspozycji 923 rowery w 88 stacjach. Poznańska sieć wypożyczalni od ubiegłego roku wzbogaciła się o 26 stacji i 210 rowerów. Dziesięć procent z nich wyposażonych jest w foteliki do przewozu dzieci.
Od czasu inauguracji PRM w 2012 roku do końca sezonu 2016, ponad 58 tys. zarejestrowanych użytkowników dokonało 671 tys. wypożyczeń.

Opole
Od 1 do 30 marca rowery Opole Bike wypożyczono 7108 razy. W tym czasie w systemie zarejestrowało się 540 nowych użytkowników, co daje łącznie 18 225 osób. Opolanie mają do dyspozycji 19 punktów wypożyczeń, 188 rowerów tradycyjnych oraz 10 rowerów cargo (familijno-bagażowych). W 2016 roku w Opolu miało miejsce około 59 tys. wypożyczeń oraz ponad 2,5 tys. rejestracji nowych użytkowników. W całej historii Opole Bike (inauguracja w 2012), 17 638 zarejestrowanych rowerzystów skorzystało z wypożyczalni 293 649 razy. – Opole to doskonały przykład sukcesu wdrożenia systemu rowerowego w mieście liczącym 100-150 tysięcy mieszkańców. Pięć sezonów funkcjonowania Opole Bike pokazało, że ekologiczna komunikacja miejska jest dobrym rozwiązaniem nie tylko dla tych największych metropolii – tłumaczył Tomasz Wojtkiewicz. W tym roku NextBike otwiera stacje także w mniejszych miastach, m.in. Gliwice, Zgierz, Kędzierzyn Koźle, Pszczyna, Tychy i Siedlce.

IH

(na podstawie informacji z Urzędów Miast, NextBike, Newseria, IMM)