Drukuj

metro 2Sześć firm chce wybudować tunel pod Łodzią, który połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Proponowane kwoty wahają się od 1,36 mld złotych do 2,17 mld złotych.

Polskie Linie Kolejowe szacowały ten projekt na 2,17 mld zł brutto, więc wszystkie oferty znalazły się w planowanym  budżecie. Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum firm Gülermak i Mosty Łódź. Jest ono gotowe wybudować tunel za kwotę 1,36 mld zł brutto. Zgodnie z planami tunel ma powstać do 2022 roku.

Tunel pod miastem usprawni nie tylko ruch dalekobieżny, ale również kolej aglomeracyjną. Utworzy on coś na kształt metra, którym mieszkańcy szybko będą mogli przemieszczać się po Łodzi. Z Widzewa bez żadnych utrudnień będzie można dojechać do dworców Łódź Kaliska lub Łódź Żabieniec. Po drodze pociągi będą mogły zatrzymać się jeszcze na podziemnej stacji Łódź Fabryczna oraz na dwóch nowych przystankach kolejowych - u zbiegu ulic Zielonej, Zachodniej i Kościuszki (przystanek Centrum) oraz w okolicy skrzyżowania Ogrodowej i Karskiego (okolice Manufaktury).

Po wybudowaniu tunelu Łódź ma szansę stać się głównym węzłem przesiadkowym w Polsce. Pojawią się w Łodzi pociągi łączące duże polskie miasta oraz pociągi międzynarodowe.

Tunel w znacznej części będzie wykonywany metodą drążenia specjalną tarczą, pozostałe fragmenty będą prowadzone metodą odkrywkową. Tory znajdą się na głębokości nawet 30 metrów. Prędkość maksymalna w tunelu ma wynosić 100 km/h. Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią jest drugim etapem projektu, który doprowadził do wybudowania nowej podziemnej stacji Łódź Fabryczna.

Źródło: UM Łódź