Drukuj

peugeot 308 01Chociaż Peugeot 308 na pierwszy rzut oka nie wyróżnia się z tłumu swych firmowych braci, to bliższa z nim znajomość prowadzi do jednoznacznych wniosków. Lata doświadczeń w konstruowaniu samochodów kompaktowych dają konkretne rezultaty.

Jest to kompakt, a więc samochód na tyle duży, aby mogły nim wygodnie podróżować cztery osoby z bagażem i równocześnie na tyle mały, aby swobodnie manewrować po zatłoczonych ulicach miast (nadwozie ma 4253 mm długości przy rozstawie osi wynoszącym 2620 mm). Pojemność przestrzeni bagażowej wynosi 398 litrów, a po złożeniu kanapy (dzielona w proporcji 60:40) wzrasta do 1206 litrów.

Deskę rozdzielczą wykonano z rewelacyjnych - jak na tę klasę aut - materiałów i pierwszorzędnie spasowano. Za kierownicą o niewielkiej średnicy większość osób bez problemu znajdzie wygodną pozycję, ponieważ kolumnę można ustawiać w dwóch płaszczyznach. Duże i czytelne wskaźniki podświetlono ciepłym, jasnym światłem i umieszczono zauważalnie wyżej niż zazwyczaj, bezpośrednio pod krawędzią szyby. Sterownik tempomatu z kolei znajduje się nie na kole kierownicy, ale na jej kolumnie, dzięki zawsze pozostaje nieruchomy, a tym samym łatwo dostępny.

peugeot 308 02peugeot 308 03peugeot 308 04peugeot 308 05peugeot 308 06peugeot 308 07

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nie sposób narzekać na osiągi, bo moment obrotowy o wartości 300 Nm (diesel o pojemności 1.6-litra) pozwala na bezstresowe, błyskawiczne wyprzedzanie, a jednocześnie nie skazuje na bankructwo przy dystrybutorze na stacji paliw. Poruszając się wyłącznie po mieście, Peugeot 308 1.6 HDi zużyje nie więcej niż 6 l oleju napędowego na każde 100 przejechanych kilometrów. Jeżeli z kolei w tzw. trasie będziemy przestrzegać ograniczeń prędkości, korzystać z wysokich przełożeń i delikatnie operować pedałem przyspieszenia, to uzyskanie wyniku rzędu 4 l / 100 km nie będzie stanowić problemu. Średnie spalanie testowe, symbolicznie przekraczające 5 l / 100 km jest jak najbardziej akceptowalne.

Na tym nie koniec, bo emblemat HDi umieszczony na obudowie silnika gwarantuje też wysoką kulturę jego pracy. Nawet po uruchomieniu "na zimno", nie ma żadnych powodów, by narzekać na hałas. Co więcej, po rozgrzaniu naprawdę trudno zorientować się, że pod maską pracuje jednostka wysokoprężna. Jej wibracje zostały doskonale wytłumione, nie usłyszymy charakterystycznego klekotu dochodzącego spod maski. Jeżeli dodamy do tego, że z silnikiem współpracuje poprawnie zestopniowana, sześciostopniowa przekładnia, to otrzymujemy obraz niemal idealnego zespołu napędowego.

peugeot 308 07peugeot 308 08peugeot 308 09peugeot 308 10peugeot 308 11peugeot 308 12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Układ kierowniczy Peugeota 308 jest zaskakująco precyzyjny, co w połączeniu ze sprężyście zestrojonym zawieszeniem powoduje, że nadwozie nie wykazuje tendencji do przechyłów i jest niewrażliwe na zmiany obciążenia powodowane np. nagłym ujęciem gazu podczas pokonywania łuków. A wszystko to przy klasycznym i nieskomplikowanym konstrukcyjnie układzie jezdnym (kolumny MacPhersona z przodu oraz belka skrętna z tyłu).

Zakup wersji 1.6 HDi Allure to koszt 90 400 zł. Jego wyposażenie seryjne obejmuje m.in. automatyczną dwustrefową klimatyzację, system multimedialny z ekranem dotykowym czy system kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy oraz reflektory przednie typu LED, które do niedawna zarezerwowane było wyłącznie dla znacznie droższych aut klasy wyższej. Dają one światło o temperaturze barwowej na poziomie 5500 Kelwinów, a więc zbliżonej do światła dziennego, zmniejszając tym samym obciążenie oczu kierowcy. Takimi parametrami nie mogą pochwalić się nawet reflektory ksenonowe (o zwykłych halogenowych nie wspominając), a jednocześnie pobór mocy i emisja ciepła są o blisko połowę mniejsze, co z kolei sprzyja dłuższej i bezawaryjnej eksploatacji.

peugeot 308 15peugeot 308 16peugeot 308 17peugeot 308 18peugeot 308 19peugeot 308 20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opcjonalnie dostępny jest aktywny tempomat utrzymujący stały odstęp od pojazdu poprzedzającego (dopłata 3000 zł), a także monitoring tzw. martwego pola podnoszący poziom bezpieczeństwa podczas zmiany pasa ruchu (800 zł). Zamówić można również system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania silnika (2000 zł), szklany dach panoramiczny doświetlający wnętrze (1800 zł) i podgrzewane przednie fotele (700 zł), które nietrudno docenić jesienią i zimą. Piękne 17-calowe alufelgi mają atrakcyjną cenę (1400 zł), ale z racji niskiego profilu opon, nie są przeznaczone dla każdego. Okazuje się więc, że kompletnie wyposażony samochód będzie kosztować blisko 100 000 zł, ale konkurencja w ogólnym rozrachunku ceni się podobnie.

Tekst i zdjęcia: Jakub Sandecki