Drukuj

katOsiem firm zgłosiło chęć realizacji przebudowy skrzyżowania DK81/DK86 – etap 1 w Katowicach.


Osiem firm przesłało swoje oferty na rozbudowę i przebudowę dwóch odcinków dróg krajowych nr 81 (ul. 73 Pułku Piechoty) i 86 (ul. Pszczyńska) o łącznej długości 3,62 km, stanowiących dojazd do autostrady A4:


1. BANIMEX Sp z o.o. – 233.082.351,95 zł
2. Moto-Engil Central Europe S.A. – 264.132.423, 45 zł
3. PORR S.A. – 309.334.178,99 zł
4. Budimex S.A. – 257.704.194,49 zł
5. STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. – 294.562.138,52 zł
6. EUROVIA POLSKA S.A. – 282.809.551,79 zł
7. NDI S.A. – 247.381.551,79 zł
8. IDS-Bud S.A. – 277.980.000 zł


Obecnie trwa analiza złożonych ofert i kosztorysów, która ze względu na zakres zamówienia może trwać nawet do kilku miesięcy. Zgodnie z przetargiem w wyborze wykonawcy pod uwagę brana jest w 60% - cena oraz w 40% - doświadczenie. Po wyłonieniu wykonawcy będzie miał on 22 miesiące na realizację inwestycji. Przypomnijmy, że miasto Katowice otrzymało dofinansowane na poziomie 85% wartości inwestycji przebudowy DK 81 etap 1 i etap 4 o łącznej kwocie blisko 450 mln zł (etap 1 – 338,3 mln, etap 4 – 111,5 mln zł). Wspomniane inwestycje zostaną dofinansowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, IV osi priorytetowej – Infrastruktura drogowa dla miast (Działania 4.2 - Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego). W przypadku etapu 4 trwają obecnie procedury przetargowe.
- Te inwestycje o wartości ponad pół miliarda złotych są ważnym krokiem w udoskonalaniu transportu w regionie. Ich realizacja znacząco podniesie komfort życia mieszkańców Katowic i regionu, niesie ze sobą szereg korzyści i ułatwień. Chcemy osiągnąć dwa cele. Po pierwsze, oddzielimy ruch wewnętrzny od tranzytowego, a po drugie upłynnimy ruch w dwóch wąskich gardłach komunikacyjnych Katowic, z których jedno jest zlokalizowane na skrzyżowaniu autostrady A4 i DK 86 – a więc węźle o największym natężeniu ruchu samochodowego w Polsce. Płynny ruch pojazdów jest bardziej przyjazny środowisku, bo pozwala ograniczyć emisję spalin oraz hałas, a także pozwala zaoszczędzić czas kierowców. Realizacja dwóch projektów zwiększa także dostępność komunikacyjną nie tylko dla mieszkańców Katowic i regionu, ale też obszarów położonych przy dalszych odcinkach dróg DK81 i DK86. O zyskach mówimy więc zarówno w perspektywie ekonomicznej, jak i społecznej. W kontekście powstania metropolii śląskiej mówimy także o czynniku mocno podnoszącym konkurencyjność całego naszego regionu – podkreśla Marcin Krupa, prezydent Katowic.


Inwestycje te wpisują się w systemowe myślenie o zrównoważonym transporcie w Katowicach – który musi oznaczać udogodnienia dla transportu indywidualnego, ale także komunikacji publicznej. Ruszyła już budowa węzła przesiadkowego w Ligocie, a na trzy kolejne trwają procedury przetargowe. Łącznie zaplanowano osiem takich inwestycji. Ponadto trwają prace nad połączeniem tramwajowym dla południa Katowic oraz stale rozbudowywana jest infrastruktura rowerowa.

kat1 1
kat2 1kat3 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Źródło: 

Wydział Komunikacji Społecznej
Urząd Miasta Katowice